Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En freelancer skal lave en applikation som jeg har opfundet... Kan han løbe med idéen og applikationen?

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:
Ingen kan tage patent på standardkode

Man kan forhåbentlig slet ikke tage patent på noget som helst der er standard. Kode eller ej.

Emballadøren:
eller programmering iøvrigt

Man kan i nogle tilfælde hvis det hører sammen med noget fysisk, så vidt jeg ved.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:
hvor det virker mest som om det bare er små gribbe der sidder og venter på at kunne stjæle andres ideer

Det der er simpelthen det største argument for din manglende intelligens og situationsfornemmelse ...

(i tillæg til ovenstående OG Martin Thorborgs video som jeg postede tidligere)

- Jeg har ideer på lager til de næste 90+ år

- Hvis jeg lever af at programmere for folk ... hvordan tror du så mine jobmuligheder udvikler sig hvis jeg begynder at stjæle fra mine kunder?

Læs nu hvad der bliver skrevet ...

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Jeg må give Mikkel ret i den tråd her. 

En programmør har ingen interesse i, at stjæle din ide. Han lever af at programmere og det er hans erhverv. Hvis han ville drive en eller flere apps, så gjorde han det allerede. Det er så yderst sjælendt, at folk får en komplet unik ide og det vil overraske mig, hvis din ide er så unik (jeg håber den er, men det vil overraske mig). Hvis du overkommer din barriere ved ikke at stole på en programmør, og du realiserer denne app og den bliver populær, så er det kun et spørgsmål om tid (meget kort tid), før den bliver kopieret på den ene eller den anden måde.

Som Mikkel Mikjær og Martin Thorborg siger, så er det et spørgsmål om hårdt arbejde. Idéen er 'produktet' og den er det centrale for, at du synes det er interessant og sjovt, at bruge al din tid på, at gøre det til en succes. 

Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey

Vi har allerede et projekt med en gruppe af unge iværksættere/studerende hvor vi hjælper til
med rådgivning, business case, design og udvikling.

Modellen er meget transparent, vi finansierer udviklingen og ejer appen indtil den "har tjent
sig selv ind" efterfølgende hoster vi appen i vores Microsoft Soft Azure miljø. (til en meget fornuftig pris)

Skulle appen blive solgt/overtaget skal vi have 5% af salgsprisen.

(vi anvender en kontrakt udarbejdet af vores advokat)

KLE

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er temmeligt interessant at du drager intelligens ind i en debat om beskyttelse af ideer, og det bekræfter mig til fulde i mit tidligere indlæg.

Ret beset skal du jo kun stjæle EEN ide, før du kan skide dine kunder et stykke.

Og så røg vi pludselig tilbage til vigtigheden af en NDA.

Skal hertil bemærke at min bagdel er reddet 1 gang af en underskreven NDA, så det ville jeg aldrig tilsidesætte.

Og det skyldtes pudsigt nok fremsynethed og anvendelig intelligens.

Måske du skulle debattere videre på Ekstra Bladets Nationen? Og hvor sådanne betragtninger nok ville finde større berettigelse?

Tilmeldt 31. Jul 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Slettet igen, sorry.

Fortrudt grundet fejllæsning og har derfor slettet indlæget. 

Tilmeldt 31. Jul 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Hvad betyder det når du siger at du har "opfundet" den ?

Er det muligt i denne sag at adskille teknik og funktionalitet vs. business case og marked? Programmøren behøver ikke nødvendigvis, medmindre du ønsker sparring, at vide hvad det skal bruges til, men blot hvad det skal kunne. Du går så glip af den mulighed at programmør kan forslå en bedre måde at løse det på. 

Det kræver også at du kan lave en gennemarbejdet kravspecifikation mht. funktionalitet, og så kan du altid selv ændre om der skal stå Juhubi eller hulumhej i felterne.     

Mht. NDA, kan det være hyggeligt at have, men du kan ikke bevise en skid at han har sagt det videre til en ven. Det du skal bevise er at du er den bedste i marked.         

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:
Ingen kan tage patent på standardkode - eller programmering iøvrigt (selvom nogen prøver ihærdigt), så det du beskytter dig imod ved at få programmøren til at underskrive NDA'en, er at han ikke kan løbe med ideen og udgive en sådan app i en periode omfattet af NDA'en.

Det er korrekt, men en NDA gør bare ikke at du ejer den kode som bliver skrevet af programmøren. Selvom der bliver underskrevet en NDA er det stadig udvikleren der ejer koden. Du må/kan således IKKE sælge din kode videre til andre, da du ikke selv ejer den.

Det vil sige at hvis din virksomhed bliver opkøbt af Google (som vil betale en milliard for din virksomhed pga. det fantastiske software) så kan du faktisk ikke sælge programmet, da det ikke er dig som ejer den. Dette har intet med en NDA at gøre.

En NDA gør bare at han ikke må fortælle andre om det, det har INTET med ejerskab at gøre.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er temmeligt interessant at du drager intelligens ind i en debat om beskyttelse af ideer, og det bekræfter mig til fulde i mit tidligere indlæg.

Ret beset skal du jo kun stjæle EEN ide, før du kan skide dine kunder et stykke.

Og så røg vi pludselig tilbage til vigtigheden af en NDA.

Skal hertil bemærke at min bagdel er reddet 1 gang af en underskreven NDA, så det ville jeg aldrig tilsidesætte.

Og det skyldtes pudsigt nok fremsynethed og anvendelig intelligens.

Måske du skulle debattere videre på Ekstra Bladets Nationen? Og hvor sådanne betragtninger nok ville finde større berettigelse?

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 3 person

Jeg synes at vi allerede har været igennem det med hvem der ejer hvad af koden, og at det er relativt gennemskueligt, at en programmør har umådeligt svært ved at hævde sin eneret til en skreven kode...

Nuvel - hvis programmøren vitterligt kan hævde sin unikke ret til koden, og herigennem umuliggøre brugen for kunden, så har kunden med en NDA i hånden, alle gode kort på hånden. Og herigennem kan kunden få en anden udvikler (en ærlig en?) til at programmere den ønskede app.

Underligt nok bruger vi masser af krudt på at diskutere om en NDA er rimelig nok i forhold til en programmør - og alligevel viser debatten, at det er ganske nødvendigt. Og det er vel så fordi en programmør hverken er værre eller bedre end mange andre plattenslagere...

Heldigvis findes der mange ærlige mennesker, men de kan være svære at finde i en hektisk hverdag. Og derfor er NDA'en nødvendig :-)

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)