Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En freelancer skal lave en applikation som jeg har opfundet... Kan han løbe med idéen og applikationen?

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

B. Hvarregaard:
få dokumenteret at freelanceren overdrager brugsret og ophavsret

I givet fald afskriver du dig også mulighed for at udvikleren kan bruge opensource frameworks, eller kodestumper fra udviklerens eget bibliotek.

B. Hvarregaard:
Ideen kan beskyttes med en NDA

Jeg tror du overså mit indlæg længere oppe ... en NDA er for alle praktiske årsager ubrugelige i den her forbindelse.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:
jeg har lige for et par måneder siden, skrevet under på en NDA.

Jeg har da også skrevet under på en række NDA'er i min tid, men ligesom du sikkert heller ikke gør det gratis så har jeg også taget mig godt betalt for det. For det første skal jeg være sikker på at mine advokat omkostninger til gennemlæsning af kontrakten er dækket, for det andet er der tale om en helt anden størrelse projekter end det her - og slutteligt så ved jeg hvad det drejer sig om inden jeg tager stilling til om jeg vil underskrive.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Mikjær Christensen:

B. Hvarregaard:
få dokumenteret at freelanceren overdrager brugsret og ophavsret

I givet fald afskriver du dig også mulighed for at udvikleren kan bruge opensource frameworks, eller kodestumper fra udviklerens eget bibliotek.

Meget muligt, men hvis ikke så ejer trådstarter ikke selv softwaren og kan således ikke disponere over den (sælge eller leje den ud). Der er således heller ikke noget der forhindrer freelanceren i at sælge de specielle fordele som trådstarter vil have indbygget i sådan et system - til en konkurrent. Trådstarter får således ikke en fordel overfor konkurrenter længere (går ud fra at det var meningen med sådan et system) - tværtimod.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

B. Hvarregaard:
Meget muligt, men hvis ikke så ejer trådstarter ikke selv softwaren og kan således ikke disponere over den

Jeg kan se at du både sælger Wordpress, Magento og Umbraco ... Så kender du selvfølgelig også licenserne og ved at du ikke kan videresælge den fulde ophavsret til dem. Men alligevel laver du løsninger til din kunder baseret på disse platforme? Betyder det så at dine løsninger er værdiløse? Eller vil du give mig ret i at ikke alle kunder behøver eje ophavsretten til al deres software?

B. Hvarregaard:
Trådstarter får således ikke en fordel overfor konkurrenter længere

Igen er det en fordel du skal forsvare i retten, og med mindre du har kuren for kræft i din app el. lign. tung algoritmisk kode så er der ikke noget dine konkurrenter ikke ville kunne reverse-engineere på den tid det tager dig at køre en retsag.

I langt de fleste projekter kan det ikke betale sig at bede udvikleren udvikle hjulet forfra, desuden er det jo ikke det der sker. Der sker somregel er at en udvikler med en knap så høj moral som dig og mig ender med at få opgaven (fordi han er billigst) og så pakker han noget opensource framework godt ind i sin egen kode og sælger det, og når så kunden på et tidspunkt vil have videreudviklet på skidtet skal det hele kodes om alligevel :-)

Jeg har set det _så_ mange gange :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Mikjær Christensen:
Igen er det en fordel du skal forsvare i retten, og med mindre du har kuren for kræft i din app el. lign. tung algoritmisk kode så er der ikke noget dine konkurrenter ikke ville kunne reverse-engineere på den tid det tager dig at køre en retsag.

Jeg tror vi snakker forbi hinanden - det var dårligt formuleret fra min side.

De fleste virksomheder har oparbejdet nogle specielle rutiner, en måde at differentiere sig selv fra sine konkurrenter osv. Det vil sige noget som ikke er noget svært algoritmisk, men noget som er med til at forbedre deres virksomhed og gøre dem mere effektive/service minded end deres konkurrencer. (fx. workflows, kvantificering af leads, opfølgnings rutiner på kunder, support og service arbejde) osv.

Det er aldrig IT systemer som sådan som giver en virksomhed de konkurrencemæssige fordele, fordi det kan alle købe. Det der gør en forskel er den logik man modellerer ind i sine systemer. Det er denne logik jeg forestiller mig at trådstarter har en masse af som skal indarbejdes i den applikation der fremstilles.

Derfor synes jeg det er vigtigt at man gør hvad man kan for at holde på disse rutiner /tips-tricks som gør at man er mere effektive eller har en anden fordel end konkurrenterne - så længe som muligt.

Den slags rutiner har både du og jeg og også trådstarter.

Argumentet for at få ophavsret  (og NDA for den sags skyld) osv. er ikke for softwaren, men for den logik der er indarbejdet i systemet. Softwaren kan alle lave, men logikken - som er indarbejdet i systemet - skal beskyttes således man ikke mister sin konkurrencemæssige fordel - eller "forærer" mange års erfaringer væk.

Mht. Open source systemer (at jeg også sælger Wordpress, MAgento og Umbraco) er lidt noget andet, de fleste hjemmesider og webshops har ikke denne logik indbygget, så her er det ligegyldigt. JEg laver også freelance .NET udvikling og her arbejder jeg ofte på lukkede systemer som det der beskrives her. Det er min erfaring at det er vigtigere at beskytte data/logik end det er at beskytte kode.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 62
Fra  Boserup VVS Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel Mikjær Christensen:
Eller vil du give mig ret i at ikke alle kunder behøver eje ophavsretten til al deres software?

selvfølgelig behøver igen have en ophavsret eller patent eller noget. men det er jo slet ikke det der er issue her at ALLE skal have. men trådstarter vil sikre sin investering og det er pisse fornuftigt i en verden hvor der er flere tyve end der er ærlige mennesker. og det kan han gøre ved at lave en kontrakt med udvikleren. Og vil udvikleren ikke dette har han sagt nej til jobbet. At det koster ekstra er jo trådstarters problem.

Han ønsker bare ikke at blive overhalet inden han overhovedet kommer igang. mere er der jo ikke i den sag. 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

glenn007:
det er pisse fornuftigt i en verden hvor der er flere tyve end der er ærlige mennesker

Du vrøvler, stop dig selv!

I'm out!

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 4 person

Hej Amino'er,

Jeg læste lige lidt af debatten, og blev faktisk lidt overrasket.

Sagen er jo soleklar. Skal du have en udvikler til at programmere en app for dig, så beder du slet og ret denne udvikler om at underskrive en simpel NDA.

Vil udvikleren ikke dette, er han dybt useriøs - og så springer du hastigt videre.

Alt det fis med at man skal vælge en programmør man har tillid til, kan man ikke bruge til nogetsomhelst. Og det ved de seriøse programmører også godt. For er der ikke indgået en aftale, kan han helt uden kvabbabbelser tage koden med sig, og lave en konkurrerende (og måske bedre) app få sekunder senere.

Ingen kan tage patent på standardkode - eller programmering iøvrigt (selvom nogen prøver ihærdigt), så det du beskytter dig imod ved at få programmøren til at underskrive NDA'en, er at han ikke kan løbe med ideen og udgive en sådan app i en periode omfattet af NDA'en.

Programmører er dygtige til at programmere - og det er så det. Dermed ikke sagt at jeg ikke har respekt for programmørers arbejde, men det er altså ikke så konger - som er uundværlige. Og der findes masser af dybt seriøse programmører, som absolut ikke har problemer med at underskrive en NDA. Så sådan en skal du finde (og tydeligvis ikke her på amino.dk - hvor det virker mest som om det bare er små gribbe der sidder og venter på at kunne stjæle andres ideer)...

Når det så er sagt - så er der heldigvis masser af seriøse udviklere, programmører og forretningsfolk iøvrigt.....

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emballadøren:

Sagen er jo soleklar. Skal du have en udvikler til at programmere en app for dig, så beder du slet og ret denne udvikler om at underskrive en simpel NDA.

Vil udvikleren ikke dette, er han dybt useriøs - og så springer du hastigt videre.

Allerførst. Det kan godt være det er soleklart. Men kan da sige, at man på den master jeg er i gang med på CBS lærer det modsatte. Og her bliver man altså ikke uddannet som programmør, så det er ikke fordi, man har interesse i at det er sådan. Det er selvfølgelig ikke bevis for noget, men det siger vel rimelig klart at det ikke er så soleklart, når man bliver undervist på højt niveau i det modsatte.

Hvis man som programmør skal skrive under på en NDA, så skal man have en god grund til det. Der er jo massere idéer, og hvis man er blandt de dygtige, så er der også masser af arbejde. Hvis man skriver under på en NDA, så begrænser man sig selv. Man kan komme ud for, at NDA'en begrænser en unødigt, selvom man ingen interesse har i, at starte en konkurrent.

Hvad i øvrigt hvis man underskriver NDA'en og finder ud af, at dette er slet ikke så unikt som påstået. Eller man allerede arbejder på noget lignende for en anden kunde.

Som sagt hvis man skal skrive under på en NDA, så skal man have en meget god grund til at gøre det. Dette kan selvfølgelig være at man bliver betalt rigtig godt for det, så det opvejer ulemperne. Man bør også få fortalt nok af idéen til at man kan beslutte sig inden man underskriver. Det holder ikke, at sige at man har en idé - underskriv en NDA og du får den fortalt. Hvorfor i alverden skulle nogen gå med til det.

Dertil skal vi også kigge på den risiko det reelt er, at dele sin idé. Hvor ofte hører man om en udvikler som er smuttet med idé? Jeg har personligt aldrig hørt om det - Det kan selvfølgelig ske, men personligt ser jeg risikoen som forsvindende lille. Der er meget større sandsynlighed for at andre har samme idé og allerede arbejder på den. Så man kommer alligevel til at skulle konkurrere - formentligt. Dertil hvis programmøren skulle gøre dette, hvor stor betydning har det så? Programmøren er programmør, og det nytter ikke meget bare at have programmeret et system. Det skal også markedsføres, sælges osv. Alt sammen ting som programmøren slet ikke har interesse i, og derved heller aldrig vil løbe med en idé. Det er jo ikke sådan at så snart en fin idé er programmeret, så kommer millionerne. Det sker vidst stort set aldrig.

Man kan derfor spørge sig selv, om det ikke er meget bedre at komme hurtigt igang. Hvis man konstant sidder og er bange for at blive kopieret, så vil man heller aldrig kunne få hjælp af sit netværk. Hvordan skal man kunne konkurrere med en anden, som arbejder på samme idé, men som er åben omkring den? Denne person har hele sit netværk til at hjælpe sig fordi de har hørt om idéen. Denne person får programmeringen meget billigere, fordi han ikke skal have underskrevet en NDA. Personen kan hurtigere få yderligere hjælp af flere programmere eller andre ydelser og til en meget bedre pris.

Der kan muligvis være gode grunde til at vælge NDA-løsningen, men jeg vil hævde, at det sjældent er nødvendigt eller pengene værd.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Emballadøren:
Vil udvikleren ikke dette, er han dybt useriøs - og så springer du hastigt videre.

Spørgsmålet er så her om du bør lytte til en fyr der sælger pap-kasser og bølgepap, eller en udvikler med 15 års erfaring ... hvem tror du har mest viden om software udvikling?

Jeg syntes ligesom jeg syntes ligesom jeg har forklaret dig at en NDA for virksomheder i din størrelse både er unødvendig og ubrugelige, enhver der modsætter sig det modsætter sig fakta og kendsgerninger, med andre ord - udstiller sin uvidenhed.

Ja ... når vi handler med virksomheder der omsætter for milliarder og lægger ordrer på hundredetusindvis af kroner ... så underskriver vi også en NDA, men så er der advokater på begge side af skrivebordet der tjekker kontrakten igennem i hoved og røv før den bliver underskrevet, der er en økonomi der har råd til at nedlægge et fogedforbud og fastansatte advokater der er klar til at bruge 5-10 år i en retsal ...

Alt ovenstående skal være tilfældet før en NDA er bare en smule anvendelig. Faktum her er:

- Trådstarters ide er ikke unik.

- Trådstarter har ikke råd til at starte et projekt i en kalieber hvor det giver mening af tage en retsag.

- Trådstarters ide vil efter en 5-10 årig retsag, med alle anke muligheder udtømt være kopieret flere gange fra uafhængige aktører.

Undskyld jeg siger det ... men man skal altså være ret blank for ikke at forstå ovenstående, så jeg antager at jer der argumentere imod ikke har læst hele tråden, det burde i måske gøre ...

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)