Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til websitetanker

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har gennem årene altid haft mange forskellige tanker til at blive selvstændig med en form for website. Min store interesse er sport. Og der er jo rigtig mange sports-sider. Der er bare ikke den jeg tænker på, ikke sådan rigtig i hvert fald. Jeg har gjort mig mange forsøg på at starte stille op. Det er heldigvis en mulighed for at starte op uden de store udgifter, hvis altså man kunne finde ud af design :( Jeg har prøvet på et hav af forskellige cms systemer men jeg kommer aldrig rigtig ordentlig i gang. Jeg fatter simpelthen ikke at designe.

Så mit spørgsmål er følgende: Hvad vil i gøre? Vil i forsøge at finde en partner der står for det tekniske og grafiske og jeg står for indhold, og skulle det give indtægter med tiden i form af annoncer så kunne de deles 50/50. Med tiden har jeg en forventning om det kunne give indtægter, dog ikke i millionklassen på nogen måde (forventer jeg i hvert fald ikke hehe). Men det er meget svært at sige om man kan få noget overhovedet. Men inden for sport er der jo et hav af potentielle annoncører. Men det kræver selvfølgelig brugere. Og det er jo umuligt at sige. Men det er den ene måde at få hjælp til design og teknik bag siden.

Den anden mulighed er i første omgang måske at ofre 2-3.000 og få designet siden, og jeg så selv har alle rettigheder og potentielle indtægter osv. Men så til gengæld hele tiden skal betale mig for ændringer, tilføjelser osv, efterhånden som siden udvikler sig.

Hvilken af de 2 løsninger ville i vælge? Og hvorfor?

MVH
Hans Pedersen

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans,

Mine tanker hvad angår din løsning #1, hvor du finder en partner og han så udfører opgaverne pro bono - så tror jeg du er nødsaget til at finde en, med samme interesse som dig, hvis han løbende skal ligge timer i det. Du nævner selv, at det ikke er sikkert at der kommer indtægter og derfor har jeg lidt svært ved at se, hvad din partner reelt set får ud af det. Han skal ofre sin tid på et projekt, som du helt og holdet definerer, uden nogen sikkerhed for at det bliver belønnet.

En anden sag er det, hvis der er tale om en engangsopførelse af hjemmesiden, hvor der eventuelt er et webbureau el. lign. der søger referencer og ønsker at opsætte hjemmesiden gratis og du så efterfølgende betaler dig for at få den udvidet. Som du selv er inde på, så er du også selv herre over alle rettigheder og indtægter.

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mulighed 2.

For det første finder du ikke bare en, som vil være med til nummer 1. Hvis du gør, så er der stor sandsynlighed for at det ikke er en der er dygtig. Du kan dog være heldig, måske er der en, der gik med lige netop samme tanke.

Mulighed 1 har dog ikke kun førnævnte ulempe samme med at du selvfølgelig også skal dele overskud. Du skal også være enig med personen om beslutninger, og måske din partner pludselig vil trække siden i en anden retning end dig. Man kan selvfølgelig blive enige om at en af jer har sidste ord ved uenigheder. Men det mindsker så også sandsynligheden for at finde en, der vil være med. Hvad vil du også gøre, hvis personen pludseligt for meget travlt med andre ting og bliver langsom. Hvis det var en du havde hyret, så kunne du bare finde en anden.

Hvis du vil gøre det seriøst, så vælger du mulighed 2. Hvis du ikke er villig til at betale det det koster, så er det jo nok fordi du ikke regner med at kunne tjene det ind igen, og så er der jo slet ingen grund til at springe ud i det.

2.000 kr - 3.000 er dog nok lidt lavt sat. Personligt ville jeg sætte mindst 5.000 af og også gerne det dobbelte. Hvis du hyrer de helt billige, så kan du være heldig, at du ender med at være tilfreds. Men der er altså også en risiko for at du kommer til at prøve et par gange.

Husk i øvrigt at hvis det er unikt design skal det jo også kodes og gøres til et tema i det CMS, du ønsker at bruge. Det er typisk ikke samme person, du ønsker at bruge til design og kodning.

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for svarene.

Ja mulighed 1 er selvfølgelig mange faremomenter i, vedrørende uenigheder osv. De tanker har jeg ikke lige haft, så tak for at gøre mig opmærksom på dette!

Så hvis jeg skal videre skal det nok være mulighed 2. Så kan man selvfølgelig vurdere om man vil ofre 2000 eller 10.000 fra start. Ja, jeg hælder jo mest til det sidste, men vil stadig gerne have en form for fast partner der kan lave løbende ændringer osv. Men måske en der laver det grundlæggende design i et cms system og så giver mig en kort intro så jeg selv kan tilføje enkelte undersider osv, så det kun er grundlæggende større ændringer ved siden der skal betales til. Men hvor finder man dette? Gør de fleste web-bureauer det?

På forhånd tak

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil også lige tilføje det på ingen måde er noget mega fancy site. Det er en forholdsvis simpel informationsside hvor nogle af de vigtigste punkter blandt andet en kalender som løbende selv skal slette ting der er sket. Så den hele tiden er opdateret, så jeg kun skal tænke på at tilføje ting og ikke slette ting igen.

Det er vel nok den "sværeste" kreation på siden. I hvert fald i første omgang.

MVH
Hans

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden du går til et bureau, så vil det være rigtig godt for både dig og bureauet, at du har udarbejdet en kravspecifikation, der helt konkret fortæller hvilke funktioner din side skal have og hvordan du ønsker, den skal fungere. Det gør det væsentlig nemmere at give et tilbud på opgaven og samtidig er du bedre sikret mod, ikke at få katten i sækken :-)
Også derfor det ikke er til at sige, om du kan få udarbejdet siden for 2.000 kr eller om du skal grave dybere i foret, med de informationer der er givet i tråden. 

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du har ret, det kræver en større række kravspecifikation. Og problemet er at man som uvidende ikke ved hvad man skal stille krav om. Findes der et sted måske 20 grundspørgsmål man skal tage stilling til som er ting man måske slet ikke tænker over? eller 100 spørgsmål hvis der er så mange?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bare at komme i gang.

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

HansPedersen:

Ja du har ret, det kræver en større række kravspecifikation. Og problemet er at man som uvidende ikke ved hvad man skal stille krav om. Findes der et sted måske 20 grundspørgsmål man skal tage stilling til som er ting man måske slet ikke tænker over? eller 100 spørgsmål hvis der er så mange?

Du skal stille krav til de funktioner og eventuelt udseende, du ønsker at have på din side - om det så er noget så banalt som en kontaktformular, så er det altså rart at have sort på hvidt, hvad du ønsker at få udarbejdet og så er alle enige om, hvad der skal laves. Og så handler det om at være tydelig i din udmelding. Her er det ikke nok bare at skrive "siden skal være nem at navigere rundt på", som jeg gentagne gange har set folk gøre - det hjælper ikke ligefrem udvikleren til at finde frem til en passende løsning som du ønsker.

Om der decideret er nogen retningslinjer, man kan følge i den store helhed, skal jeg ikke kunne sige - men mener heller ikke at det burde være nødvendigt. Det du skal fokusere på, er hvad din side skal kunne og hvordan den skal kunne gøre det.

For inspiration til en kravspecifikation, se her: http://www.ibm.com/developerworks/rational/library/4706.html

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)