Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af forening

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Derude,
Jeg er ikke sikker på jeg har fået placeret denne tråd i den rigtige kategori - men nu prøver jeg. :-)

Nogle kammerater og jeg arrangerer et par computertræf i samarbejde med forskellige foreninger - blandt andet et forsamlingshus og en sportsforening.
Vi kunne godt tænke os at stifte en forening, til at samle alle indtægterne, og slippe for at de tærer på mit frikort. - Og dertil har jeg nogen spørgsmål.

 - Det er kun foreninger der har erhvervsmæssig indkomst, der skal betale skat. Kan vi så bogføre entréprisen som kontigent, og derved slippe for at have erhvervsmæssig indkomst?
 - Under normale omstændigheder kan alle møde op til generalforsamlinger, og alle stemmer om hvem der skal være hvad. Kan vi på en måde "låse" os til de roller vi fastsætter iblandt os? - Og lade være med at holde åbne generalforsamlinger.

På forhånd, mange tak.

Med Venlig Hilsen
Casper Bladt 

Tilmeldt 26. Aug 14
Indlæg ialt: 16
Fra  Tranquebar Copenhagen APS Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Casper

Hvis I har en masse indtægter, så skal I selvfølgelig betale skat (moms og 24% selskabsskat af overskud) af pengene - det står i loven (jeg formoder I vil skabe profit på computertræffene). Jeg formoder dette, da det ellers ikke vil trække på dit frikort - ellers 0-angiver du bare dit enkeltmandsselskab.

Der er fri organisationsform ved drift af privat virksomhed. Enkeltmands, I/S, Aps, IVSA/S er de hyppigst forekommende. I et kapitalselskab kan man vælge at lade nogle anparter/aktier have en stemme på generalforsamlingen, mens man kan lader andre have 0 stemmer. Eksempelvis som Mærsk A og B aktier kan I opdele jeres anparter i A og B. Hvor A har 1 stemme ved generalforsamling og B har 0 stemmer, men har ret på samme profit. Dette skal angives i vedtægterne.

Jeg håber I blev mere afklaret.

Med venlig hilsen
Magnus Skyt Høj

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Magnus,
Mange tak for det.

Okay. Jeg er med på indtægterne.

Nu blander du selskaber med ind i det, og det forstår jeg ikke helt.
Kan vi lade være med at offentliggøre datoen og lokationen for forsamlingen, og bare holde den indbyrdes?

Med Venlig Hilsen
Casper Bladt 

Tilmeldt 26. Aug 14
Indlæg ialt: 16
Fra  Tranquebar Copenhagen APS Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I blot skal registrere en simpel forening, så skal I lave vedtæger og finde en bestyrelse. Derefter skal I registrere den på webreg.dk.


I skal indkalde til generalforsamling. Hvis du sørger for, at alle som er berettiget til generalforsamlingen har fået besked, så behøves det ikke offentliggøres yderligere. Jeg er usikker på om staten offentliggør det, men I skal altid følge regelsættet i vedtægterne.

Venligst
Magnus



Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Så - hvis jeg har forstået det korrekt, skal vi bare skrive i vedtægterne hvem der er berettiget til generalforsamlingen, og så er den ikke længere?

Med Venlig Hilsen
Casper Bladt 

Tilmeldt 26. Aug 14
Indlæg ialt: 16
Fra  Tranquebar Copenhagen APS Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Find en anden lignende forening, kopier deres udformning af vedtægter og indsæt jeres information / yderligere regelsæt. Det er den hurtigste metode, da jeg er lidt usikker på hvordan vedtægterne skal se ud hvis det blot er en simpelforening.

Venligst
Magnus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Mange tak for din tid og hjælp!

Med Venlig Hilsen
Casper Bladt 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Et kontingent er et medlemsbidrag, så det gør jeg ikke ud fra i kan. Medmindre du rent faktisk vil gøre dem som medlemmer i foreningen - Noget de skal være fuldt indforstået med når de melder sig ind.

I kan ikke låse jer fast til en rolle i en forening - Men i kan spænde jer godt fast via. vedtægterne. Kræver det at i vil have kommunens foreningshjælp 'Medlemsstøtte, klubhuse osv' går de højst sandsynligt ind og siger at det vil de ikke gå med til.

Det ligner også at det i har gang i skal fungere som (Taget fra SKAT) nærings- eller forretningsvirksomhed. Og det er ikke skattefrit for en forening.

Ihvertfald sådan jeg forstår det :)

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Hvad er det der er grunden til at i gerne vil danne denne forening ?

Som jeg ser det udfra de indlæg der er lavet indtil nu, ser det for mig ud som om det er for at udgå beskatning af indtægten. Men hvis i har indtægten i foreningen skal pengene også blive i foreningen, og kan kun bruges til foreningens formål. Ellers vil det udløse skatte betaling. I kan altså ikke tage foreningens penge og bruge på private formål.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver, at I vil danne "en forening, til at samle alle indtægterne". Jamen, så skal I jo også betale skat. Så er det lige meget, hvordan I organiserer jer. Der er frit slaw mht. vedtægerne, så I kan blot skrive, at den er formand og den er kasserer osv., hvorved det ikke skal afgøres på generalforsamlingen. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt foreningsformen er den bedste for jer.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)