Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejendoms- og investeringsfirma?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg overvejer at lave min egen virksomhed. Egentlig er jeg i tvivl om, hvilken selskabskonstruktion, som vil være bedst for mig. Jeg håber, der er nogen af jer, som kan give mig er par gode råd med på vejen. Jeg er som privat perosn så heldig, at jeg har lidt formue stående på bankbogen, som jeg gerne vil have til at yngle i et firma. Jeg overvejer et aps, holdingselskab eller andet, som vil være mest fordelagtigt. Mit firma skal have to ben at stå på: 1. ejendomsudlejning, 2. investering i aktier. Firmaet er altså et ejendoms- og investeringsselskab.

Jeg er i stand til som privat person at skyde 1,1 millioner kroner ind i selskabet. Jeg vil ikke "give" firmaet disse penge, men derimod låne pengene til firmaet. Mit første spørgsmål lyder: Kan jeg som privat person låne mit eget aps (jeg ejer 100 % af aktierne) disse penge, uden at pengene skal forrentes ved markedrenten? Jeg vil gerne have muligheden for at hive de penge, jeg låner firmaet skattefrit tilbage, hvis jeg får brug for dem. Hvis firmaet skal betale en markedrente til mig, kan firmaet så trække renteudgifterne fra overskudet? Skal jeg som privatperson betale kapitalindkomstskat af de renter, jeg modtager? Skal firmaet i praksis betale renterne tilbage, eller kan de betales tilbage, når lånet til mig engang skal tilbagebetales? Er der nogen måde, hvorpå mit firma kan undgå at skulle betale renter til mig som privatperson? Om jeg kan lave mit eget firma står og falder desværre med disse renter. Hvis mit firma skal betale 3-5 % i markedrente hvert år, holder budgettet ikke.

Nu til et andet spørgsmål. Som sagt vil jeg investerere i ejendom som den ene del af virksomheden, nærmere bestemt vil jeg låne penge til at købe en lille lejlighed i en af Danmarks større studiebyer, hvor der er mangel på lejeboliger. Renten er rigtig lav nu her, så i løbet af få år vil jeg kunne have betalt hele lejligheden. Herefter vil der være rent overskud fra lejeindtægten. Indtil da vil jeg have flere udgifter end indtægter (virksomheder kan max låne penge i 15 år, når der skal kæbes ejendom). Der skulle ikke være nogen problemer i ejendomsinvesteringssiden. Hvad angår den anden del af virksomhedens indkomstgrundlag, nemlig aktieinvesteringsdelen, kan det være, der er flere problemer. Mit spørgsmål lyder: Kan jeg uden videre lave et aps, som ud over ejendomsinvestering ernærer sig ved aktieinvestering? Eller skal jeg i så fald gennem en masse med godkendelse fra finanstilsyn (eller hvad det nu hedder) som om, jeg var en bank eller anden finansiel virksomhed? Jeg har som udenlandsdansker (nu hjemvendt til Danmark) haft held/dygtighed til at forvalte min formue ganske fornuftigt gennem køb og salg af nordeuropæiske aktier. Jeg har godt styr på både teknisk og fundamental analyse, så jeg tror, jeg med fordel vil kunne investere gennem mit eget aps.

Her til sidst lige en opsummering ag mine spørgsmål: 1. Kan mit aps (eller andet) låne 1,1 mill kroner af mig som privat uden at skulle betale renter? 2. Kan jeg trække de 1,1 mill kroner tilbage til mig privat skattefrit, når som helst jeg ønsker det? 3. Kan jeg uden større bureaukrati danne et firma, som ernærer sig ved køb og salg af aktier? Og så lige et sidste spørgsmål: skal aktieinvesteringsdelen af mit firma beskattes efter lagermetoden?

Jeg håber, der er nogle af jer, som kan hjælpe mig videre. På forhånd tusind tak!

Kristian L. Sørensen

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)