Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 år gammel faktura

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kastrup
Tilmeldt 3. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Gratis Bolig Tilbud Skrevet kl. 06:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har forleden modtaget en inkasso sag fra en advokat omkring en udestående faktura der er tæt på 3 år gammel.

Jeg mener den er betalt i sin tid, men husker det ikke og medarbejderen i sin tid er her ikke mere.
Alle data fra den gang er mistet i et datatab.
Har forsøgt at indhente bankkonto udskrifter for at modbevise, men netbanken logger kun 1 år tilbage og for at få udskrifterne tilsendt fra år 2011+2012 vil koste mig 10 kr pr side og der er MANGE sider ved jeg. Så hvem skal betale det?

Ydermere har jeg intet hørt fra det pågældende firma omkring rykkere, telefoniske henvendelser, breve, eller andet. Og det er det der støder mig.

Inkassoen kom bare fra en blå himmel. Hvad skal jeg så?

Der er pålagt renter på 2% pr/md. Således lyder hovedstolen på 22.500 og renterne på 12.435 + diverse gebyrer. = 37.295 selvom jeg intet har hørt i 3 år.

Jeg vil mene at man som det sidste skal sende et anbefalet brev til en skyldner og i hvert fald ikke vente i 3 år med at sende den til advokat fra en åben himmel.

Hvad skal jeg gøre? Gå i retten og prøve at modbevise noget jeg ikke kan eller vil betale for? Måske betale rets-omkostningerne hvis det viser sig den ikke er blevet betalt i sin tid? Eller bare betale ved 1'ste kasse?

Det sq dårlig stil af firmaet som åbenbart ikke har styr på deres ting eller hvad de har gang i. Jeg har så meget lyst til at hænge dem ud her, men min fornuft siger nej i dag.

Forslag? Må man bare udsende en inkasso efter 3 år med renters rente og ikke varsle kunden? (hverken på mail, telefon, brev, eller anbefalet)
Intet er i hvert fald set herfra.

Så vil jeg da også bare vente måske 10 år på at udsende inkasso til alle mine kunder, så tilføje 2% pr/md og gøre det rigtig mange gange.

Erfaringer med lignende, gode ideer eller forslag mødes med kyshånd.

Mvh



Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 06:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke kan bevise at du har betalt den så skal du bare betale den igen Big Smile

Fra Kastrup
Tilmeldt 3. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Gratis Bolig Tilbud Skrevet kl. 06:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Joker

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

GBT:
Det sq dårlig stil af firmaet som åbenbart ikke har styr på deres ting eller hvad de har gang i. Jeg har så meget lyst til at hænge dem ud her, men min fornuft siger nej i dag.
Der er vist 2 sider af den sag. Der er jo sendt de rykkere der skal - ellers ville det ikke hedde sig inkasso. Start med at bede om dato for hvornår rykkere er sendt. Forklar din situation med datatab og du derfor har brug for noget dokumentation fra dem.

Hvis du så får dagen for hvor hvornår den skulle være betalt - så betaler du dig ud af at få et kontoudtog for den dato - da du jo naturligvis har lagt den til betaling den dag den skulle betales.

Informereede I jeres leverandører om datatabet da det skete - da det vel ikke kun er denne leverandørs fakturaer der gik tabt - ?


Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har da pligt til at gemme dit regnskab (billag) i mindst 5 år så  forstår ikke rigtigt dit problem.  Det er dig som skyldner der skal kunne dokumentere at du har betalt, kan du ikke det må du betale igen. 

Ravn

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har bevisbyrden for, at du har betalt regningen. Du må derfor betale banken for kontoudtog for den pågældende periode, hvis du skal have nogen chance for at bevise, at betaling er sket. Kan du ikke bevise, at du allerede har betalt, så taber du sagen.

Fakturaer forældes efter 3 år, så hvis den grænse nærmer sig, så kan du roligt regne med, at kreditor uden at tøve vil sende fordringen i retten for at afbryde forældelsen. 

Hvis der vitterligt ikke er betalt, så er det med at få betalt hurtigst muligt. Du skal dog lige kigge en ekstra gang på renterne. Det er nemlig slet ikke sikkert, at kreditor kan kræve de høje renter. Udgangspunktet er, at man alene kan kræve procesrenter. Når jeg udregner procesrenten af 22.500 kr. i 3 år, så giver det kun 5.029,63 kr.

For at kræve den højere rentesats på 2% pr. måned, så kræver det, at der er indgået en (stiltiende) aftale om det, f.eks. hvis det er en virksomhed, som du jænvligt har handlet med, eller hvor du også før du modtager fakturaen er blevet gjort bekendt med deres rentebetingelser

Jeg vil tro, at hvis du betaler hovedstolen på de 22.500 kr. + procesrenterne på ca. 5.000 kr., så vil kreditor formentlig ikke kræve de sidste renter af dig, hvis du samtidig med betalingen bestrider at være forpligtet til at betale dem. Procesrenten derimod slipper du ikke for.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Fra Kastrup
Tilmeldt 3. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Gratis Bolig Tilbud Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er altid 2 sider af en sag. Enig.
Og god ide at forespørge datoer for rykkere.
Ang. Datatabet så var det alt der røg for snart 2 år siden. Regnskaber, Emails, alt internt.
Det er heller ikke mit problem, Det er renterne som er kommet på uden min viden som jeg er noget indebrændt over.
Jeg mener ikke man har gjort det godt nok da jeg ikke har hørt noget. Ville naturligvis have reageret på dette.
Et anbefalet brev eller en opringning havde nok gjort mig opmærksom på et udestående.
Og hvorfor lade det sejle i 3 år fra modpartens side og tilmed tilskrive renter i al den tid?

Mvh

Fra Kastrup
Tilmeldt 3. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Fra  Gratis Bolig Tilbud Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de vise ord.

Og du har ret, jeg bærer byrden uanset datatab.

Må nok gribe til lommen for at få belyst om den er betalt eller ej.

Hvis ikke skal jeg tage dine bemærkninger med i spørgsmålet om renterne.

Jeg har allerede anmodet om dokumentation og kontrakt på det bestilte som jeg heller ikke har mere eller husker noget om.
Ankommer den med min underskrift er det til fadet selvfølgelig.

Mit eneste problem er at jeg intet har hørt i 3 år. Og at der tilskrives renter i så lang tid uden af blive informeret via Email, telefonisk, eller anbefalet brev. Jeg ville selv forsøge at ringe eller skrive et anbefalet brev inden jeg sendte til inkasso. Og slet ikke stå i hold i flere år inden da.

Mvh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)