Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed hjælp til Cvr, importregistrering og skat!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står i dette dilemma eller det er vel mere et/flere problemer, nu skal i bare høre.

Jeg hedder Mads Schmidt Rasmussen, er 13 år og går på en friskole i Aabenraa.

Jeg har de seneste 3-4 år, interesseret mig for iværksætteri. Jeg startede nemlig allerede som 10 årig, med at skrive app anmeldelser.

Efter det mislykkedes med min egen side, er jeg nu skribent for et par forskellige sider her i DK.

Mit næste projekt er så at starte en lille virksomhed - det er mere bare en lille "Webshop," da jeg ser det som den bedste mulighed for at lære en masse om sælge og "you name it."

1) Grundet min alder kan jeg ikke selv starte Webshop, men må min far ikke eje den og så ansætte mig eller hvordan?

2) Mit produkt findes pt. kun uden for EU's grænser, det vil sige jeg skal være importregistreret. Det er umiddelbart ikke det store problem, men kan det passe jeg skal være momsregistreret også for at importere og hvad mere kræver det - for at kunne importere det her produkt?

3) Til sidst har jeg et spørgsmål til hvordan, min far ansætter mig og hvordan det forholder sig med skat. Da min far betaler topskat, men det selvfølgelig ikke er det jeg ønsker for mig selv eller min webshop.

Håber i kan hjælpe mig, kan nemlig ikke selv finde ordentlig svar på tingende.

-Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - ja du kan ikke stifte noget før du er 18 - og ikke få dispensation før du er 15

2 -  du skal være importregistreret som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/importrregistrering-kort-forklaret.html og momsregistreret skal du være hvis du kan forvente at omsætte for over 50.000 på 12 mdr i træk som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

3 - Din far skal så stifte virksomhed og bliver ansvarlig overfor kunder og leverandører samt skat og moms ligesom han bør meddele sin a-kasse det, da det kan ha betydning i forhold til evt dagpenge. Han må godt ansætte dig - faktisk skal han hvis det er dig der laver arbejdet, og så kan han gi dig en løn med indberetning til skat, som svarer til overskuddet, derved slipper han for ekstra skat og du betaler så skat i stedet. Din skat er sikkert mindre end din fars i alle fald.

Da det ikke er helt ukompliceret at drive det ved at din far ejer og har betydning for din far, så synes jeg I skal ofre en time med en revisor der lige går det godt igennem med jer

god vind med det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tusind mange tak, det hjælper altid lige med en ekspert!

Var nemlig blevet i tvivl, fordi man læser så meget rundt omkring.

Vil helt sikkert overveje en time eller mere med en revisor, det må bare ikke koste for meget!

Hvordan forholder det sig så med løn betaling og Firma konto? 

(Hvordan skal der betales løn til mig, der skal jo ligesom være nogle penge først. Altså som ansæt skal jeg vel have løn eller kan vi bare lade dem stå og så give bonus?) 

Og Firma konto hvordan forgår det? Skal der være noget kapital eller noget på den - Hvad med opstart, alle mine private penge de skal vel også dokumenteres, men der skal vel ikke gøres mere ved opstart, end bare at dokumentere de forskellige køb af domæner osv.

Tusind tak,

-Mads

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mads Schmidt Rasmussen:

Hvordan forholder det sig så med løn betaling og Firma konto? 

(Hvordan skal der betales løn til mig, der skal jo ligesom være nogle penge først. Altså som ansæt skal jeg vel have løn eller kan vi bare lade dem stå og så give bonus?) 

Og Firma konto hvordan forgår det? Skal der være noget kapital eller noget på den - Hvad med opstart, alle mine private penge de skal vel også dokumenteres, men der skal vel ikke gøres mere ved opstart, end bare at dokumentere de forskellige køb af domæner osv.

Glem ikke at spørge til det med feriepenge og fri kørsel på cykel. Det er der også eksperter til her på forummet.

Held og lykke med projektet -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Schmidt Rasmussen:
Og Firma konto hvordan forgår det? Skal der være noget kapital eller noget på den - Hvad med opstart, alle mine private penge de skal vel også dokumenteres, men der skal vel ikke gøres mere ved opstart, end bare at dokumentere de forskellige køb af domæner osv.

Det er her I skal ha revisor med-  ellers kommer din far måske helt galt af sted - Ja man skal jo ha penge hvis man skal bruge penge og i selskabsform langt mere alvorligt end som virksomhed og ja man skal føre fuldt regnskab med moms og alt og gemme alle bilag i 5 år og kunne dokumentere for skat. Next step - tag lidt tid med en der ved noget og sid en time med sådan en - Du er 13 år og virker kvik, men at du skal forstå alt om at stifte selskab eller virksomhed og alt om regnskab - bare ved at høre herinde, er ikke realistisk - og se så lige det næste punkt - da jeg ser du ikke bare er umyndig men 13 år

Mads Schmidt Rasmussen:
Hvordan forholder det sig så med løn betaling og Firma konto? 

om jeg husker ret var det jo din far der skulle lave selskab eller virksomhed og så når du er under 15 så kan han ikke betale dig løn hvis han opretter personlig virksomhed - det kan han først når du er 15 og det betyder at du må få lommepenge, men det må ikke tages som en udgift i din fars virksomhed - og stifter han selskab og løn ansætter - vil det give ganske mange udgifter + mulige ? til din løn som 13 årig - så det er kraftigt op ad bakke. End from here :)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen!

Jeg skal helt sikkert have snakket med en revisor og så kommer i snart til at høre med ;)

Igen mange tak!

-Mads

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)