Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indkøb af maleri købt af privat person

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Er der en skattekyndig, som kan svare på denne?

Den anden dag var jeg hjemme hos nogle venner. Manden i huset maler lidt for sjovt, og han havde lavet et stort maleri, som hængte i deres stue. Da maleriet passer helt perfekt til mit kontor, så tilbød jeg at købe det.

Men kan jeg trække købet fra i mit regnskab?

Han sælger maleriet som privatperson, og han har malet det til privat brug. Han er i øvrigt heller ikke momsregistreret. Skal jeg bede ham lave en faktura, men uden moms på, til brug for mit regnskab? Og hvordan bogfører man kunst - det er et anlægsaktiv, og det er ikke sådan at det nødvendigvis falder i værdi. For god ordens skyld skal lige siges, at svaret ikke er så vigtigt - Manden ville kun have sine udgifter betalt - Jeg skal derfor kun betale 3000 kr. for billedet.

Er der nogen forskel for mit regnskab, om jeg køber kunst af en, som har det i privat øjemed, eller om jeg køber et af en momsregistreret kunstner?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hænger kunstværket i et lokale der ejes eller lejes af dit selskab så er der fradrag. Hænger dt i et kontor hjemme hos dig selv er der ikke fradrag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

enig med Arguins - intet fradrag hvis det hænger i hjemmet - kun i regulært eksternt kontor eller noget anerkendt leje/ejet kontor - I hjemmet er det egne penge også selv om det er det sted du har dit skrivebord normalt men ellers i regulært kontor - normalt eksternt, så skal du få et bilag uden moms og betale - gerne via netbank - og så bogføre som køb uden moms (kunne være småaktiver hvis under 12.600 men husk det skal være en småaktiver uden moms)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak - dejligt med nogle hjælpsomme aminoer.

Og maleriet skal hænge i mit kontor i lejede lokaler ude i byen, så der burde altså ikke være problemer med fradrag:)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kontorblomsten:
så der burde altså ikke være problemer med fradrag:)

Nej, ikke når det er i de beskrevne lokaler :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)