Jeg skal til at udarbejde en ansættelseskontrakt til mig selv, da jeg jo er den adm. direktør / indehaveren af mit nye firma. Men er blevet i tvivl om, hvad sådan en kontrakt skal indeholde. Er der nogen, der kan hjælpe? Jeg har selvfølgelig set eksempler på disse igennem, men kan nogen evt. sende en skabelon til mig?
Sålænge du evt er 100% ejer af selskabet så er det jo ikke så afgørende. Jeg går ud fra det er et selskab, når du siger adm. dir . for i en personlig virksomhed er du bare ejer og her er kontrakt ikke brugbar
Du KAN godt lave en ansættelseskontrakt for dig selv som direktør, selv om du jo som evt eneejer næppe kommer til at opleve uenighed mellem direktør og ejer
Direktørkontrakt er meget fri da almindelige standard regler for opsigelse osv ikke gælder for øverste adm. direktør, så det handler om at slå en evt opsigelsestid fra begge sider fast, og evt ferie der også frit kan aftales - og evt. konkurrence eller kundeklausul hvis der er - eller kommer flere ejere lige som det jo som standard forventes, at den adm. dir bruger al sin arbejdstid/kraft på selskabet (ikke arbejder for andre eller med andet som udgangspunkt)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Vil det sige at jeg ikke er nødsaget til at udarbejde en direktørkontrakt, når jeg kun er ansat mig i et IVS? Jeg skal selvfølgelig udarbejde en kontrakt til min freelancer.
hvis du er eneste indehaver så er det ikke nødvendigt med direktør kontrakt, men du kan sagtens lave en som så vil være med i fremtiden hvis du sælger anparter men stadigt skal være direktør. Den er ikke nødvendig idag
Eneste du skal er at arbejdsgiverregistre og sikre du er tilmeldt ATP - og f.eks tilmelde dig Danløn så du kan gi dig selv og andre løn (ex din freelancer hvis denne er CPR person)
Arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for dig selv og kan være det for dig i forhold til din freelancer hvis denne er CPR person og måske svæver mellem honorar og lønmodtager i virkeligheden. Tag tilbud fra nogle forsikringsselskaber for dig selv og hør dem alle hvad de mener om din freelancer - når du beskriver hvad denne laver - er det ren freelancer behøver du den ikke
Hvis din freelancer er CPR person skal han indberettes - f.eks via danløn som bidragspligtig b indkomst - honorar. Du selv skal indberettes som alm a skatte modtager
Danløn aftale printer du fra deres system og udfylder + underskriver og giver til banken som videresender og så er du oppe at køre - 15 kr + moms per løn kørsel/person
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Vil det sige at jeg ikke er nødsaget til at udarbejde en direktørkontrakt, når jeg kun er ansat mig i et IVS? Jeg skal selvfølgelig udarbejde en kontrakt til min freelancer.
- Mette.
Det er ikke ifm den daglige drift at direktørkontrakten gør den store forskel for indehaveren. Til gengæld kan den få betydning ifm en evt konkurs i fremtiden.
Et eksempel: Uden en direktørkontrakt kan du ikke dokumentere noget lønkrav (ikke priviligeret) mod dit selskab.