Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idè til online salg af fotos

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har igennem de sidste par år, gået rundt og leget med tanken om at få udviklet applikationer i forskellige genrer. Idet jeg også er bruger af Instagram, som ca. 150.000.000 andre, har jeg gået og tænkt lidt i disse baner.

Jeg har en formodning om, at firmaer betaler styrtende summer for billeder af en eller anden kvalitet og forskelligartede motiver, men er de autentiske?.. Jeg ved ikke hvordan jeg skal stille det op, men prøver nu alligevel, og vil meget gerne have et ærligt svar på, om idéen er helt hen i vejret eller der kunne være potentiale, når jeres skarpe øjne og hjerner har læst min korte version af applikationens funktionalitet...

Tanken er, at brugere (af Instagram og andre billedmedier), kan få en lille sjat penge ud af det, hårde arbejde som, både professionelle og amatører, lægger i at fodre div.socialemedier med indhold.

Applikationens funktion:

Når brugeren lægger et billede op på et af de kendte medier, deles det samtidig på denne nye applikation, som vi kender det.

Brugeren har på forhånd udfyldt formular(1 gang) om rettigheder og pris på billeder, som kan variere.

Herefter kan fotografer, firmaer etc. købe pågældendes billeder/fotos online, direkte af fotografen, til reklamer, div. bøger, aviser etc.

F.eks. kunne Coca-Cola være interesseret i et billede af unge mennesker på en strand, hvor Coca-Cola indgår.. Herefter kan de gå ind på denne applikation og finde tusinder(ved hjælp af #?) af netop dette og dermed spare lidt på reklame budgettet og få autentiske billeder.

Der kan være problemer med hvilket kamera(opløsning) du bruger, men dette kan løses..

Dette var en ultrakort beskrivelse, men tror det kan give et billede af idèen...

Hvis I har tid og gider, vil jeg meget gerne have en kort respons..

Venligste hilsner

Nikolaj Friis-Farsøe

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

God ide. Men hvorfor dele den her på Amino?

Tilmeldt 23. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne være nogle ville investere kapital i Idèen..!! Vil også lægge den ind på kapital søges..

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver hurtigt problemer,

Et af dem er bl.a. modeller på billederne: De skal have givet skriftligt samtykke - og med den anarkistiske tilgang du fremligger det, kan det hurtigt blive ragnarok, og flere sagsanlæg.......

Der er temmelig skrappe regler omkring billeder og offentliggørelse af disse, og de er tilmed forskellige fra land til land.

Der findes efterhånden mange billedtjenester, også hvor amatører/semiprofessionelle kan få udgivet deres billeder.

Jeg mener faktisk at f.eks. på Flickr fraskriver man sig exclusivretten når af offentliggør sine billeder der - det kan være ændret, men det har været sådan....

Men held og lykke med opgaven....

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 23. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for responsen, Jan..

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første jeg tænkte på var også at man skal sikre sig samtykke fra de der optræder på billederne - og det næste er at der allerede er en del tjenester der sælger stockfotos - hvor alle der har billeder som kvalitetsmæssigt er gode nok, kan sælge deres billeder. Om der er behov for en applikation i det markede også ved jeg ikke noget om - du skal i hvert tilfælde jo nok kunne tilbyde noget som andre ikke kan - og det ser jeg ikke lige i din beskrivelse.

Tilmeldt 23. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Dirch Lind...Det jeg tænker er, at når man lægger fotos/billeder op på feks. Instagram som ejes af Facebook, må de bruge dem som de vil, uanset om de på billederne har givet tilladelse eller ej..Det samme må være gældende, hvis man sætter sit billede til salg online og der er en gensidig købs/salgsaftale..eller?

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nickolaj

Her tror jeg du blander noget sammen.
Den med Facebook der må bruge billder som de vil, har været oppe og vende mange gange før. Det er korrekt at det faktisk er sådan der står i deres betingelser - men i praksis tror jeg man skal forstå det som at man giver FB tilladelse til at benytte billeder på tværs af deres platforme. Ellers ville hele Fb slet ikke kunne fungere. Men det med at de også skulle sælge billeder man har lagt op - videre til 3. mand - har jeg ikke hørt eksempler på endnu.

Men hvis FB endelig skulle sælge billeder videre til fx. et firma - så kan de jo ikke komme uden om reglerne om at personer der optræder på billeder skal give deres samtykke til at billedet må benyttes i PR sammengæng. Og den erklæring foreligger jo ikke på billeder vi lægger op på FB og Instagram - det står der intet om i FB betingelserne. Hvis det var en betingelse for at lægge billeder på FB - så ville der ingen billeder være.
Når man lægger billeder op på en stockfoto-side er en del af proceduren normalt at man som fotograf siger god for at der er foreligger fornøden tilladelse fra de personer, som optræder på billederne.
Hvis fotografen siger der foreligger tilladelse - og stockfotosiden sælger billedet til en firma, der bruger det i PR sammenhæng - og personerne på billedet ser det og brokker sig fordi de faktisk ikke har givet tilladelse - så vil jeg mene at det er fotografen, som kommer i fedtefadet.

Så når man laver billeder der efterfølgende skal kunne bruges i reklameøjemed, så er det en god ide at fotografen får en underskrift fra modellerne - på en dertil indrettet kontrakt... :-)  så har han den, hvis der siden skulle komme invendinger fra modellerne.
Sådan en kontrakt godt indeholde forbehold - fx. at modellerne ikke ønsker at reklamerer for religiøse eller politiske budskaber.

Så der er nogle formalia som skal være i orden, hvis man på den måde vil formidle billeder..

Tilmeldt 23. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak Dirch for dine input...

Tilmeldt 23. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Dirch Lind...Det jeg tænker er, at når man lægger fotos/billeder op på feks. Instagram som ejes af Facebook, må de bruge dem som de vil, uanset om de på billederne har givet tilladelse eller ej..Det samme må være gældende, hvis man sætter sit billede til salg online og der er en gensidig købs/salgsaftale..eller?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)