Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette filial af amerikansk selskab i Danmark eller Sverige?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Tak for godt forum!

Jeg har et eksportselskab i USA som eksporterer amerikanske produkter til de Skandinaviske lande (Danmark, Sverige og Norge). Jeg er blevet interesseret i at oprette en filial i enten Danmark eller Sverige som skal stå for importen (har tænkt på Norge, men vil gerne holde mig til EU).

Så jeg har nogle spørgsmål:

1. Er der bopælskrav for oprettelse af filial (bor selv i USA). Skal man fx have en repræsentant eller medejer i landet?

2. Så vidt jeg ved, er der ingen kapitalkrav til filial i DK. Gælder det også når det er en filial af et selskab med hovedsæde udenfor EU?

3. Er der kapitalkrav til filial i Sverige? Kender nogen et godt svensk website med info?

4. Er der efter jeres mening fordele ved at oprette filial i det ene land frem for det andet?

5. Vil en filial overhovedet kunne gøre det, eller skal jeg oprette datterselskab?

Dette er udelukkende en forretningsmæssig beslutning, så Sverige vil være mindst lige så interessant som Danmark. Jeg vil gerne holde min egen personlige forbindelse til Danmark helt ude af det.

På forhånd tak!

Tilmeldt 22. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcisering af spørgsmål 1: Med spøgsmålet menes, om der er krav om at man selv bor i landet, eller om det er nok med en repræsentant/medarbejder?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

ussmacks:
eg er blevet interesseret i at oprette en filial i enten Danmark eller Sverige

Prøv at google «filial Danmark Sverige PWC». Pricewaterhouse skrev for omkring 4 år siden en artikel om at etablere filial i Danmark og Sverige. Måske den artikel kan svare dig på nogle af dine spørgsmål...

Tilmeldt 22. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 03:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Prøv at google «filial Danmark Sverige PWC».

Tak Henrik!

Jeg fandt den her glimrende artikel, som sikkert er den du nævner: http://www.pwc.dk/da_DK/dk/selskabsskat/assets/Filialer-oeresund-131209.pdf

En anden artikel med god information om etablering i Sverige: http://www.business-sweden.se/PageFiles/13569/Starting%20a%20branch.pdf

Og om Danmark, kort men godt: http://www.millerrosenfalck.com/2014/03/doing-business-in-denmark-2011-2/

Ved oprettelse af filial i Danmark eller Sverige, ser det ud til at direktøren for moderselskabet skal være bosat indenfor EU og blot have en repræsentant i Sverige for Sveriges vedkommende. For Danmarks vedkommende ser det ikke ud til at man skal bo i landet, men jeg ved ikke om man skal bo i EU.

Tak indtil videre!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis den artikel jeg havde i tankerne.

Danmark kræver også at repræsentanten er bosiddende i Danmark. Det fremgår af momslovens paragraf 47.

Repræsentanten behøver ikke at være direktør. Du kan vælge at bruge en advokat, revisor eller onkel for den sags skyld.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)