Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg 'investere' i uddannelse til mig selv igennem mit holdingselskab?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er!

Jeg har egentligt et simpel spørgsmål som jeg håber der er en erfaren herinde der kender svaret på. Jeg skal til at investere i lidt 'efteruddannelse' til mig selv og overvejer hvordan det bedst kan betale sig at gøre dette.

Som jeg ser det har jeg 3 muligheder:

1, Betale for uddannelsen igennem mit holdingselskab (hvis det regnskabsmæssigt er lovligt)?

2. Betale for uddannelsen igennem driftselskabet (som mit holdingselskab ejer 50 % af)

3. Betale for uddannelsen igennem udbetalt løn fra driftsselskab

Økonomisk må det give bedst mening med 1 eller 2 da jeg dermed bliver beskattet mindst. Jeg har dog slet ikke en interesse i at involvere den anden ejer af driftsselskabet i at jeg skal tage denne uddannelsen. Derfor ser jeg mulighed 1 som den eneste mulighed hvis det er lovligt for et holdingselskab at investere i uddannelse til sine ansatte?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Holdig tror jeg helt du kan udeluke.

Lad os starte med at slå fast, at du kun kan få fradrag for udgift i selskabet til uddannelse som er ren videreuddannelse - ikke f.eks. jeg er elektriker og vil gerne kunne bogføre - eller jeg er frisør og vil nu gerne lære muskelafspænding jeg vil yde kunderne. 

Det skal være en efteruddannelse af en uddannelse du allerede har og som du kan overbevise skat om er nødvendig for selskabet videre udvikling.

Alene der ligger holding nok ikke for da det næppe beskæftiger sig med noget du skal videreuddanne dig i for at holding kan tjene mere. Dertil kommer sikkert formål på tværs og det vil så heller ikke være rent finansielt = du skal tegne en ny lovpligt arbejdsskadeforsikring (som du forhåbentlig har på dig selv i drift uanset du tager løn eller ej) du skal så ha 2 arbejdsskade forsikringer at betale

I drift vil det rent være spørgsmålet om at det er ægte videruddanenlse og ikke ny viden osv og om I kan blive enige

Ellers er det via løn som jo beskattes helt normalt og som du jo kan bruge alt det du vil til uddannelse

Hvis I har en revisor kan han givet sige dig om den uddannelse du har i tanken duer som noget selskabet bekoster eller ej

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med John. Er det en efteruddannelse der er relevant for driftselskabet i en eller anden retning, f.eks i form af at styrke nuværende kompetencer, eller skabe nye kompetencer for at åbne nye markeder er der intet i vejen for at driftselskabet betaler for din efteruddannelse. Det sker jo dagligt.

Holding kan i alle tilfælde ikke betale for det medmindre du hiver pengene ud som udbytte og dermed bruger dine private penge på det. Holding har jo ingen interesse overhovedet i at sende dig på kursus til noget holding ikke kan tjene penge ved.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

andre må gerne byde ind men jeg tror ikke drift må betale en helt ny type uddannelse og trække det fra som udgift til hovedaktionæren - Personlig virksomhed måtte ikke - men om et selskab må til sin hovedaktionær ?

Så kunne man stifte selskab og tage sig en lægeuddannelse og trække alle udgifter fra i skat, hvis man f.esks bare drev lidt helsekost shop i det driftsselskab - det tror jeg ikke på. Det skal være ren videreuddannelse af noget bestående TROR jeg

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen deler jeg holdning med dig John. 

Hvis der er tale om kompetenceudvikling i forhold til noget relevant til virksomheden er det i min optik ok. 

Et eksempel kunne være hvis man driver et reklamebureau og har en uddannelse som grafiker bag sig. Skal man så have et kursus, eller en kortere efteruddannelse i eksempelvis markedsføringsstrategi eller lignende fordi at reklamebureauet vurderer at det vil øge kompetencerne i virksomheden og i sidste ende give en øget omsætning og et bedre produkt, jamen så er der ikke noget i vejen for det. 

Men er der tale om selv samme reklamebureau og du vil have en uddannelse som børnehavepædagog som virksomheden skal betale for er det jo ikke noget der kan øge firmaets ressourcer og skabe vækst eller nye muligheder.

Et selskab er jo at betragte som en person, og du skal altid handle i selskabets bedste interesse. Det betyder ikke at man ikke må tage chancer i form af investeringer, men det skal have haft det formål at stille selskabet bedre efterfølgende. Hvis planen blot er at lade selskabet betale for en uddannelse så du kan få dig et 8-4 job bagefter og lukke virksomheden går den altså ikke. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er netop at man som hovedaktionær har mere snævre rammer for hvad man kan og ikke kan. Jeg er enig i konklusionen om at der ikke kan opnås fradrag i selskaberne. 

For ansatte gælder at der generelt er skattefrihed for alle former for uddannelse og kurser som er erhvervsrelaterede. Her skelnes der ikke mellem, om der er tale om grund-, videreuddannelse eller efteruddannelse..... Her er der tale om en personaleomkostning....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

tak Henrik - vi er enige :) og det er jo naturligt nok og ikke diskriminerende mod ejere. Det er helt enkelt jo sådan at hvis et firma vil betale uddannelse for en ansat, og det hænger godt sammen med ansættelsen og fremtiden, så er det i sig selv et del-bevis for, at det gør firmaet kun fordi det mener at få noget ud af det - hvor en ejer jo kunne forfordele sig selv kraftigt

Selv uddannelse af en ansat KAN sagtens forkastes hvis det træder i stedet for normal løn og ikke direkte hænger sammen med ansættelsen, men der er langt friere rammer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det er helt enkelt jo sådan at hvis et firma vil betale uddannelse for en ansat, og det hænger godt sammen med ansættelsen og fremtiden, så er det i sig selv et del-bevis for, at det gør firmaet kun fordi det mener at få noget ud af det -

Ja, men her er der vide rammer for hvad en virksomhed kan. Der er eksempelvis også fradrag for virksomheden hvis den betaler uddannelsesudgifter til opsagt personale, hvis bare aftalen er indgået inden medarbejderen fratræder.

Tilmeldt 18. Apr 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene! 

Da uddannelsen på ingen måde er relateret til hvad der sker i driftsselskabet, kan jeg læse mig frem til at det giver bedst mening at blive betalt fra min udbetalte løn.

Venlig hilsen

Disocuro

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Cookie - John Hannover:
Det er helt enkelt jo sådan at hvis et firma vil betale uddannelse for en ansat, og det hænger godt sammen med ansættelsen og fremtiden, så er det i sig selv et del-bevis for, at det gør firmaet kun fordi det mener at få noget ud af det -

Ja, men her er der vide rammer for hvad en virksomhed kan. Der er eksempelvis også fradrag for virksomheden hvis den betaler uddannelsesudgifter til opsagt personale, hvis bare aftalen er indgået inden medarbejderen fratræder.

enig hele vejen  det har også at gøre med fornuftige regler for at virksomheder kan tage ansvar ved opsigelser - så helt enig - har selv en gang ved kollektiv opsigelse - brugt det som del af at få folk videre, en god regel

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)