Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføring i et vigende marked

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

For god ordens skyld: Ja, jeg har været på Amino før, men alle tidligere konti er slettet. Det er bare svært helt at undvære Amino ;-)

Vi har, i København, Europas næststørste butik med speciale i klassisk musik. Ud over butikken er vi pladeselskab og vi udgiver 12-15 CD'er om året, som sælges globalt via distributører og endelig er vi selv distributører til de danske butikker og har 300+ labels i porteføljen.

Det går stille og roligt tilbage over hele linjen. Ikke at det kommer bag på os, for klassisk musik har altid været en nice. Dertil kommer konkurrencen fra store spillere på postordremarkedet (Amazon m.fl), som sælger til priser, hvor vi ikke kan være med. Og, nå ja, så er der jo også konkurrencen fra streamingtjenester og salg af musik via download.

Vi er fast besluttet på IKKE at give op. Va har stadig styr på økonomien, omend salgsbudgettet er under stadigt pres. Vi må trimme forretningen til 2014, men her hutler vi os frem og kører på 35 års erfaring og mavefornemmelser. Det holder ikke længere, men desværre har vi ikke en pose med 50 eller 100.000 til at hyre et professionelt bureau til at hjælpe os.

Mit ærinde er, i første omgang, at få lidt feedback på vores online-forretning. Butikken har en webshop her: http://danacordbutik.dk. Hvad mener I overordnet om den? Er der oplagte brølere der hurtigst muligt skal ændres?

Vi sender også nyhedsbreve ud. Se de seneste her:

http://danacord.createsend1.com/t/ViewEmail/r/837539A9F14F06702540EF23F30FEDED og http://danacord.createsend1.com/t/ViewEmail/r/1F347E07F370E3622540EF23F30FEDED. For halvandet år siden havde vi 545 abonnenter. Nu har vi - med til- og frameldinger - 534. Hvad er jeres umiddelbare vurdering? Husk at klassiske pladekøbere er i aldersgruppen +50 og er ret konservative.

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Linket til det ene nyhedsbrev virker ikke. :) Bortset fra det ville jeg nok i jeres virksomhed fokusere på længere artikler om branchen - det kunne være anmeldelser af koncerter og udgivelser, interviews med musikere og andre branchefolk osv. i stedet for reklamer.

Det skulle gerne fange interessen, så flere åbner nyhedsbrevet, og I får flere tilmeldinger. Op til hvert nyhedsbrev kan I bruge jeres Facebook til at gøre opmærksom på, hvad der nu kommer i nyhedsbrevet, så flere forhåbentlig melder sig til. Det er jo også en mulighed at give noget for tilmelding, det være sig rabat, en koncertbillet, konkurrencedeltagelse eller andet.

Så kan I altid køre en salgskampagne på 3-4 mails nu og da. Det er jo lidt trist, at I over halvandet år har mistet tilmeldinger, så det skulle der gerne gøres noget ved. 

Til jeres hjemmeside: Det er synd, at margin er så bred, det er spild af plads. Derudover er der for mange farver - især når målgruppen, som du beskriver den, har en konserv ... jeg mener klassisk smag. Og det er det sidste ord, I skal holde jer for øje i jeres markedsføring, ikke det første. ;)

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak fordi du gad at kigge, Louise.

Louise Lamberth - Tekstfokus:
Linket til det ene nyhedsbrev virker ikke. :)
Øv, men det gør ikke den store forskel. De er alle skåret over samme læst. Kun produkterne veksler fra gang til gang.
Louise Lamberth - Tekstfokus:
Bortset fra det ville jeg nok i jeres virksomhed fokusere på længere artikler om branchen - det kunne være anmeldelser af koncerter og udgivelser, interviews med musikere og andre branchefolk osv. i stedet for reklamer.
Jeg har slået til lyd for, at vi skal skiftes til at blogge. Konklusionen efter et stormfuldt møde blev, at det har vi ikke ressourcer til.

Den klassiske musik er ret fattig på deciderede nyheder. Disse + koncertomtaler m.m. dækkes udmærket andre steder, så det er svært at bidrage med noget eksklusivt.

Louise Lamberth - Tekstfokus:
Det er jo også en mulighed at give noget for tilmelding, det være sig rabat, en koncertbillet, konkurrencedeltagelse eller andet.
Flere forskellige tiltag er forsøgt, f.eks. mulighed for at købe en fuldpris-CD til 99,50 (normalpris 149,50) pr. ny abonnent. Det har absolut ingen effekt. NUL!
Louise Lamberth - Tekstfokus:
Det er synd, at margin er så bred, det er spild af plads.
Hmmm, tror du at de ca. 20 pixels gør den store forskel?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok en af de svære...

Jeg ville nok starte med at undersøge jeres målgruppe, og deres handelsvaner. Du skriver at det er +50 år, er det noget du ved med sikkerhed? Er det baseret på dem der kommer i butikken? Ved du noget om alderen på dem der handler online?

+50 år er jo et købestærkt publikum, og jeg fristes næsten til at sige, at et ikke betyder alverden om en CD koster 50 kr. eller 150 kr. Så enten køber målgruppen mindre musik, eller også køber de den et andet sted. Hvis første er tilfældet, er det jo trist for virksomheden. Er det sidste tilfældet, må der kunne gøres noget. Måske ville det være en mulighed at lave en brugeranalyse, i form af et spørgeskema, evt. noget der kunne linkes til i et nyhedbrev. Træk eks. lod mellem dem der svarer, og forær eks. en CD til 5 heldige vindere. Spørg ind til hvor de køber deres musik, om deres indkøbsvaner har ændret sig etc. Det bør i princippet ikke koste noget at lave sådan en analyse, der findes flere gratis værktøjer til den slags.

Jeg er ikke ekspert på området, langt fra, men jeg tænker om det kunne være en ide at få jeres egenproducerede musik på eks. iTunes. Mine forældre er over 50 år, og de bruger iPhones og iPads, og det er der mange andre i den aldersgruppe der gør. Hvis de køber deres musik på iTunes, og jeres ikke er der, så er det svært at sælge det. 

Nu er jeg "kun" 38 år, men jeg har ikke købt en CD i meget lang tid. Jeg køber alt mit musik på iTunes, og bruger faktisk flere penge på musik i dag, end dengang jeg købte musik på CD. Det er så pokkers nemt at sidde med min iPhone og downloade det musik jeg har lyst til, og jeg skal ikke engang have kreditkortet frem. 

Det var lidt skud fra hoften...

Mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Det er nok en af de svære...
Det har du helt ret i, Carsten. Vi har klaret os glimrende i 35 år, men branchen i almindelighed og handelsmønstre i særdeleshed, har ændret sig meget gennem de seneste få år. Det er vi helt opmærksomme på og forsøger at følge med.
Carsten Jacobsen:
Jeg ville nok starte med at undersøge jeres målgruppe, og deres handelsvaner. Du skriver at det er +50 år, er det noget du ved med sikkerhed? Er det baseret på dem der kommer i butikken?
Ja, det er det + den almindelige, overordnede profil af en klassisk interesseret.
Carsten Jacobsen:
Ved du noget om alderen på dem der handler online?
Nej, vi registrerer kun navn, adresse og mailadresse.
Carsten Jacobsen:
+50 år er jo et købestærkt publikum, og jeg fristes næsten til at sige, at et ikke betyder alverden om en CD koster 50 kr. eller 150 kr.
Det er lige præcist hvad vi oplever i butikken, så det har du ret i.
Carsten Jacobsen:
Så enten køber målgruppen mindre musik, eller også køber de den et andet sted. Hvis første er tilfældet, er det jo trist for virksomheden. Er det sidste tilfældet, må der kunne gøres noget.
Der er ikke meget tilgængeligt statistikmateriale, men overordnet kan vi konstatere, at der ikke er markant tilbagegang i salget af klassisk musik.Der er slet ingen tvivl om, at mange køber på nettet. Der er jo nogle store spillere som sælger til priser vi ikke kan matche + at deres udvalg er større og at deres webshops er mere avancerede end vores.
Carsten Jacobsen:
Måske ville det være en mulighed at lave en brugeranalyse, i form af et spørgeskema, evt. noget der kunne linkes til i et nyhedsbrev. Træk eks. lod mellem dem der svarer, og forær eks. en CD til 5 heldige vindere. Spørg ind til hvor de køber deres musik, om deres indkøbsvaner har ændret sig etc. Det bør i princippet ikke koste noget at lave sådan en analyse, der findes flere gratis værktøjer til den slags.
Jamen det lyder da som om at det er noget vi skal have gang i. Vore erfaringer med at aktivere kunderne på forskellig vis, er desværre skuffende, men det er jo nok fordi vi ikke har gjort det rigtigt.
Carsten Jacobsen:
Jeg er ikke ekspert på området, langt fra, men jeg tænker om det kunne være en ide at få jeres egenproducerede musik på eks. iTunes. Mine forældre er over 50 år, og de bruger iPhones og iPads, og det er der mange andre i den aldersgruppe der gør. Hvis de køber deres musik på iTunes, og jeres ikke er der, så er det svært at sælge det. 
Danacord Record's egne produktioner (ca. 325 titler i kataloget) er tilgængelig på alle betydende platforme.
Carsten Jacobsen:
Det var lidt skud fra hoften...
Godt skudt. Nu har vist en "nerve" for vores branche ;-)

Vi står på tre ben: Butikken (Europas næststørste af sin art, samt dennes webshop), pladeselskabet med distributører over hele verden, samt import og distribution af udenlandske labels til den danske detailhandel. Butikken kører for så vidt stabilt og sælger i gennemsnit hvad der svarer til 60-70+ fuldpris CD'er om dagen. På en god uge i webshoppen får vi måske 10 bestillinger. Butikken lider under det dårlige image som den forrige ejer havde skabt. Vi har nu haft butikken i mere end fire år, men vi oplever mange gange, at der kommer kunder ind som ikke anede at den gamle ejer forsvandt for flere år siden.

Vi har altså to overordnede udfordringer: Lokal markedsføring af butikken i Storkøbenhavn, samt ditto for webshoppen. Desværre har vi ikke en pose guld og markedsføring koster jo kassen.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Sætter lige en lp på med Sebastian,  "du er ikke alene"....
Ikke at det er nogen trøst, men det du oplever er generelt for de fleste butikker som sælger cdér osv...

Jeg tillader mig at kloge mig en smule på dit problem, da jeg er en af de gamle Fra Ringsted Tekniske skole med en Pladesælger uddannelse i baglommen og har haft mine timer (rigtig mange) i div. pladebutikker.

Som jeg lige læser dit indlæg, så driver i butikken alt for meget på fornemmelser og ikke på hård data. I har en fornemmelse af hvad og hvem jeres kunder er når de står i butikken, men når de ikke er i butikken hvem er de så og hvordan agerer de rent købsmæssigt. De dage hvor man stod ved disken og man fik en smule musik i øret er overstået.

I kan noget helt specielt og har en stor viden omkring det i gør. Led efter de steder hvor i adskiller jer fra den normale (lille) mængde af butikker hvor der udbydes klassisk musik.

Et par ting som jeg ville sætte fokus på (de er sikkert kendte for dig, men alligevel...)

Lydkvaliteten. De steder jeres kunder streamer fra har en dårlig kvalitet og her kan i gøre en forskel. Kunne man tænke sig at i kunne anskueligøre det for jeres kunder? 

Special viden. I ved så meget om jeres produkter og det skal gøres tilgængelig for jeres kunder. De fleste af dem er ved at være på de sociale medier, men er i dygtige nok her.

Bloggere fra de sociale medier som bliver koblet til jer.

Er i aktive ved div. klassiske koncerter. Er i synlige og er i tilgængelige for jeres kunder?

Er der nogen sinde live musik i jeres butik, nå ja som jo også kan live streames på nettet og efterfølgende smide på en Youtube kanal.

Er i sælgere? Ja lidt flabet spurgt, men kan i sælge eller falder I i det hul som rigtig mange specialister gør. Man taler og vil så gerne dele ud af sin viden, man vil jo kunden det godt. men får i solgt varen?

I har med garanti en stor gruppe af loyale kunder som er kommet i jeres butik igennem rigtig mange år. Har i spurgt dem om hvad i kunne gøre for at optimerer butikken osv.?

Klassisk musik har altid været svært at sælge for de almindelige butikker og vil altid være det, da det kræver en smule færdigheder og ikke mindst en god interesse for det. Min familie kigger også en smule underligt på mig når jeg fortæller dem hvad der kendetegner barok og hvordan man kan høre at det er barok. Her tror jeg man skal tænke i helt nye baner for at få det ud til de nye brugere.

Guldægget er sikkert et sted derude, men i skal lede....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:
I har med garanti en stor gruppe af loyale kunder som er kommet i jeres butik igennem rigtig mange år. Har i spurgt dem om hvad i kunne gøre for at optimerer butikken osv.?

Fresno Bob: Du rammet plet - lige direkte ind i vores situation.

Fresno Bob:
I har en fornemmelse af hvad og hvem jeres kunder er når de står i butikken, men når de ikke er i butikken hvem er de så og hvordan agerer de rent købsmæssigt.
Præcist!
Fresno Bob:
I kan noget helt specielt og har en stor viden omkring det i gør. Led efter de steder hvor i adskiller jer fra den normale (lille) mængde af butikker hvor der udbydes klassisk musik.
I den fysiske verden har vi kun een konkurrent af betydning. Vi har langt større udvalg end dem og en betydeligt større ekspertisk. dewres fordel er, at de bor på Strøget, mens vi ligger lidt mere ydmygt.
Fresno Bob:
Lydkvaliteten. De steder jeres kunder streamer fra har en dårlig kvalitet og her kan i gøre en forskel. Kunne man tænke sig at i kunne anskueligøre det for jeres kunder?
Der er ingen tvivl om, at lydkvaliteten betyder mere for de klassiske lyttere end for den der hører tæppebankermusik. Jeg vil dog formode at entusiaster allerede er bevidst om dette, men om ikke andet, må de vel have konstateret dette ved deres første køb af streaming? Nu er der bare det ved det, at mange klassiske shops (globale) tilbyder at man kan købe download i Flac/Studio Master kvalitet. Hvor mange af vore kunder der benytter sig af det, har vi dog ingen anelse om.
Fresno Bob:
Special viden. I ved så meget om jeres produkter og det skal gøres tilgængelig for jeres kunder. De fleste af dem er ved at være på de sociale medier, men er i dygtige nok her.
Helt sikkert ikke. Butikschefen lægger nogle pladenyheder ud og annoncerer diverse koncerter, men ellers bruger vi det helt sikkert ikke optimalt. https://www.facebook.com/danacord.vognmagergade har omkring 1.100 folowers. Dette tal har ikke ændret sig i årevis.
Fresno Bob:
Er i aktive ved div. klassiske koncerter. Er i synlige og er i tilgængelige for jeres kunder?
Vi er med i DR's koncertsal, hvor vi sælger CD'er, arrangerer autografskrivning m.m., men vist ikke andre steder.
Fresno Bob:
Er der nogen sinde live musik i jeres butik, nå ja som jo også kan live streames på nettet og efterfølgende smide på en Youtube kanal.
Tø-hø, næh, men det er da en sjov tanke. Vi kan ikke få et flygel ind af døren og et symfoniorkester er der ikke plads til, men en lille intim trio eller kvartet, kunne da nok arrangeres.
Fresno Bob:
Er i sælgere? Ja lidt flabet spurgt, men kan i sælge eller falder I i det hul som rigtig mange specialister gør. Man taler og vil så gerne dele ud af sin viden, man vil jo kunden det godt. men får i solgt varen?
Det ved jeg faktisk ikke så meget om. Jeg er ikke i huset (ja, faktisk end ikke i København) til daglig. Je3g checker det lige med bossen og hører hvad han mener om dette.
Fresno Bob:
Er i sælgere? Ja lidt flabet spurgt, men kan i sælge eller falder I i det hul som rigtig mange specialister gør. Man taler og vil så gerne dele ud af sin viden, man vil jo kunden det godt. men får i solgt varen?
Det er helt rigtigt, at vi har mange stamkunder. Ud over snak og musik m.m. har vi vist aldrig gjort noget aktivt for at spørge den ud.

Ja, vi skal helt sikkert op på dupperne anno 2014, men hvor og hvordan er det store spørgsmål ... og det må helst ikke koste noget ;-)

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes I skal kigge på hvordan Jazzcup gør det, jeg synes de har fundet en rigtig fin forretningsmodel i et tilsvarende marked som jeres der er presset at streamingtjenester og digitalradiostationer. Hvad med et medlemskab som de har http://www.jazzklubben.dk/bliv_medlem.asp

Er det overhovedet fedt at I er har nordens største udvalg, er det ikke federe havde de mest spændende produkter og kunne præsentere dem overskueligt for jeres kunder - I skal være frontrunner og researchers for jeres kunder. Kunne præsentere den lille spændende CD som de bare skal have i denne måned, som ikke er tilgængelig særlig mange andre steder.

Det blev bare lidt hurtige inputs herfra.

/Arco

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit indspark, Arco.

Arco Iris:
Jeg synes I skal kigge på hvordan Jazzcup gør det, jeg synes de har fundet en rigtig fin forretningsmodel i et tilsvarende marked som jeres der er presset at streamingtjenester og digitalradiostationer. Hvad med et medlemskab som de har http://www.jazzklubben.dk/bliv_medlem.asp
Et godt tip, som jeg/vi absolut vil følge op på.
Arco Iris:
Er det overhovedet fedt at I er har nordens største udvalg, er det ikke federe havde de mest spændende produkter og kunne præsentere dem overskueligt for jeres kunder - I skal være frontrunner og researchers for jeres kunder. Kunne præsentere den lille spændende CD som de bare skal have i denne måned, som ikke er tilgængelig særlig mange andre steder.
Vi skal måske fremhæve visse udgivelser, men ellers kan det ikke siges at vi har et problemet med udvalget. Vi har nemlig ALT hvad der er kendt og interessant + en masse ukendt. Netop udvalgt er (eller burde være) vores store styrke ... + vores ekspertise naturligvis.

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus.

Nu er der skrevet en hel del om forretningsgrundlaget, det har jeg ikke så meget forstand på i din branche. Det skal selvfølgelig være i orden, ellers er alt andet ligegyldigt.

Men omkring markedsføringen: Du skriver, at der ikke er mange nyheder inden for klassisk musik, men samtidig skriver du, at I har både nye og gammelkendte kunstnere. Så er der jo masser af nyheder. :) 

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med, at I ikke har ressourcer til at blogge? Det kræver jo "kun" tid og ekspertise, og det er selvfølgelig også en omkostning, men efter min erfaring er det helt sikkert tiden værd at blogge og i det hele taget få sin markedsføring til at hænge sammen.

Jeg rådgiver jer selvfølgelig gerne til at få en strategi for jeres blog på plads og skabe sammenhæng i hele markedsføringen, ligesom jeg gerne skriver blogindlæg for jer. Men har I overvejet at invitere nogle gæstebloggere? Der er helt sikkert unge musikalske håb derude, som gerne vil skrive for jer og bidrage med en lydfil til jeres blog! 

Men lige et tip til det: Det er ikke alle, der skriver lige godt, så hvis I overvejer at invitere gæstebloggere, er det en rigtig god idé at aftale emnet på forhånd og gøre opmærksom på, at teksten måske bliver redigeret, og at gæstebloggeren får den til gennemsyn og godkendelse. 

Et blogindlæg skal ikke bare deles på egen Facebookside, men kan også bruges på mange andre måder.

Nyhedsbrevet: Det er simpelthen synd, at I kun bruger jeres nyhedsbrev til reklamer. En virksomhed som jeres må kunne skabe den følelse af en oplevet ekstra værdi, som vi ikke kan få på Amazon, og det kan I sagtens gøre med anmeldelser, reportager osv. :) 

Endnu en mulighed var retargeting - værd at overveje, men det er nok også værd at lægge forsigtigt ud, når målgruppen er "konservativ".

Forhåbentlig inden for længe udgiver jeg en bog om, hvordan små virksomheder skaber gratis synlighed, så du er meget velkommen til at hoppe på mit nyhedsbrev, hvis du vil høre mere, når den er klar :)

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)