Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dørsalg som privatperson og IKKE-SELVSTÆNDIG?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en idé til én bestemt lille vare, som jeg tror der vil være god afsætning på lige nøjagtig i disse dage. Men jeg er usikker på, hvordan jeg skaffer varen og hvad reglerne er, når jeg som privat person forestiller mig, at jeg blot vil lave denne éngangs-forretning ud af det og f.eks. køre rundt og sælge privat i folks hjem?

Kan man f.eks. finde varen engros, opkøbe et parti og bare sælge? Med risiko for at brænde inde med de fleste. Og kan jeg bare selv fastsætte en pris?

På forhånd mange tak for rette hjælp og fortsat god uge.

Mvh Dahl

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Dørsalg er - med ganske få undtagelser - forbudt. 

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/telefonsalg?tc=89B67C23ABFB4A04BF8D8CD1797A3E37

Du kan ikke dække dig ind under at være privatperson, for i det øjeblik, du handler, er du sådan set erhvervsdrivende. Sæt evt. et annonce i lokalavisen, at du har hvepsefangere, musefælder, frugtplukkemaskine, æbleskræller eller hvad det nu er, til salg.

Ja, prisen kan du i princippet selv fastsætte, men i praksis er det jo sådan, at en vare koster det, som folk vil betale for den... :-)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke lovligt handle med nogetsomhelst uden at du er "virksomhed" forstået på den måde at tjener du penge er det skattemæssigt en virksomhed, men taber du pende var det din hobby. Der er regler for hvor meget du må omsætte for før du skal være være momsregistreret - men dørsalg har været forbudt i flere generationer.

Jeg ville politianmelde det da det også kan bruges til at scope et kvarter med henblik på at begå indbrud. Vi har tidligere haft en udenlandsk mand der ville sælge kunst, og havde en stribe indbrud efter det. 

Tilmeldt 19. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte.

Mange tak for din gode og fyldestgørende feedback. Så kan jeg arbejde videre med min idé.

Fortsat pøj til dig.

Mvh Dahl

Tilmeldt 19. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej BroncofanDK.

Tak for din gode feedback. Ja, jeg er usikker på, hvor grænsen går mellem f.eks. når man sælger noget fra sit hjem på dba.dk eller køber et parti varer engros mhp videresalg. Som "éngangs-virksomhed". Ikke på sigt. Men måske over den næste måned f.eks.

Fortsat god uge.

Mvh Dahl

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Dahl42:
Tak for din gode feedback. Ja, jeg er usikker på, hvor grænsen går mellem f.eks. når man sælger noget fra sit hjem på dba.dk eller køber et parti varer engros mhp videresalg. Som "éngangs-virksomhed". Ikke på sigt. Men måske over den næste måned f.eks.

Man skal betale skat af alt, hvad man tjener. Altså også sit overskud af handel med varer i mindre målestok.

Skat er ligeglad med om du registrerer dig som firma eller ej, så længe du ikke regner med at omsætte (altså omsætte, ikke tjene) mere end 50.000 kr. i en periode på 12 mdr.

Hvis du mener, at du kun kan sælge dit produkt i en kort sæson (nisseskæg, fastelavnsmasker eller udstenere til kirkebær) kan du jo i princippet omsætte for 50.000 i den ene måned om året og så ikke sælge mere overhovedet i resten af året.

Omsætter du for mere end 50.000 i 12 på hinanden følgende måneder, SKAL du momsregistreres og tage stilling til, hvilken forretningsmodel, du vil vælge.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Dahl42:

Hej BroncofanDK.

Tak for din gode feedback. Ja, jeg er usikker på, hvor grænsen går mellem f.eks. når man sælger noget fra sit hjem på dba.dk eller køber et parti varer engros mhp videresalg. Som "éngangs-virksomhed". Ikke på sigt. Men måske over den næste måned f.eks.

Fortsat god uge.

Mvh Dahl

Hvis du køber noget til videresalg er det forretning (formålet er profit - du køber billigere end du sælger).

Når du sælge dit gamle TV eller dine brugte vinterdæk taber du penge - ergo ikke virksomhed. 

Det du sælger (må sælge) på ex dba er dine egne brugte ting - hvis du ex. køber på loppemarkeder og sælger videre er du i en meget anden situation.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Broncofan - bare med lidt andre ord:

Ja alt du køber og sælger = virksomhed, formål vil være at tjene penge, samme hvis du fremstiller varer til salg eller sælger ydelser (med mindre du så er lønmodtager)

Dit private indbo er - pudsigt nok "privat indbo", og ikke købt med videresalg for øje. Du bruger det privat (ellers var det jo netop købt for at videresælge)

Når du så bliver træt af det og vil skifte ud, så må du sælge det, med tab, men det er som ikke forbudt at tjene på det heller, hvis det er muligt at finde en køber der vil give mere end du gav. Det kan let ske at visse ting man har haft i mange år, kan give en lille indtægt, eller ting man har arvet - keramik, antikviteter osv (arv er så også privat indbo nemlig) 

Regel 1: Privat indbo udløser ikke beskatning af en evt. fortjeneste ved salg, men heller aldrig fradrag for tab ved salget

Regel 2: Ting der købes med salg for øje - brugt eller nyt - Udløser regnskabspligt og beskatning af fortjenesten - og op til salg for 50.000 kr per 12 mdr løbende er der ikke moms pligt, OG i så fald heller ikke fradrag hvis man samlet taber på forretningen. HER LINK til hvordan du driver virksomhed uden moms

Regel 3:  Ting der købes med salg for øje - brugt eller nyt - Udløser regnskabspligt og beskatning af fortjenesten - Allerede hvis man kan FORVENTE at sælge for over 50.000 kr per 12 mdr løbende SKAL man momsregistreres og have CVR, OG ved såkaldt seriøs erhversmæssige drift - er der nu også fradrag i anden personlig indkomst, hvis man som personlig virksomhed taber på projektet - typisk f.eks. i starten - HER LINK til de pligter det giver at være momsregistreret

bonus info: Hvis man i hovedsag køber brugt, f.eks. på loppemarkeder eller DBA for videresalg, så kan man bruge brugtmomsordningen som link - og dermed kun afregne moms af fortjenesten. Ordeningen skal bruges i alle detaljer.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)