Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan ophører man en nuværende ejeraftale?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Min partner og jeg er blevet enige om at lukke et projekt ned og gå mod nye udfordringer. 

Min partner ejer 15% i mit selskab, og vi har en ejeraftale mellem os. 

Jeg skal bruge selskabet til et nyt projekt uden ham. 

Hvordan ophører man en ejeraftale? Og for at få de 15% tilbage - skal jeg så købe dem af ham selvom der kun står en krone på selskabskontoen og vi begge har valgt at lukke ned?

Hvordan gør man det helt præcist?

Hilsen 
Daniel 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jamen... Er der ikke taget stilling hertil i ejeraftalen ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

 

I jeres tilfælde opghør aftalen af sig selv, når du køber hans kapitalandele, hvis du står tilbage som eneste ejer. Der vil muligvis være forpligtelser i ejeraftalen som ikke ophører efter hans exit - konkurrenceklausuler mv. Normalt vil man nævne kapitalejernes forpligtelse, men hvis man har brugt personens navn, så skal man lave ety tillæg, hvor man ophæver denne forpligtelse.

Hvis man fx ønskede at lave en helt ny ejeraftale, hvis det fx ikke var nok med et tillæg, så ville man i den nye ejeraftale skrive, at nærværende ejeraftale træder i stedet for den tidligere.

 

MVH.

 

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas

Dvs. hvis jeg blot køber de 15% tilbage - så annulleres ejeraftalen?

Projektet blev aldrig til noget, og vi er begge enige om at slutte det her. Selskabskapitalen er 1 krone, jeg skal vel blot købe 15% tilbage for 15 øre?

Hvordan vurderer jeg om der er behov for et tillæg der ophæver en evt. forpligtelse? Og hvad skal tillæget indeholde?

Hilsen Daniel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Hvis der i ejeraftalen anvendes jeres navne, og såfremt I har påtaget jer fx arbejdsforpligtelser i forbindelse ed anvendelsen, så er det en god ide at lave et tillæg, hvor forpligtelsen ophæves. Men forpligtelser og rettigheder som er tilknyttet ejerne overgår til dig, når du overtager din kompagnons andel, og man kan ikke være bundet af en aftale med en selv.

 

Lav evetuelt et tillæg hvor I skriver, at samtlige rettigheder og forpligtelser it. nærværende som er tyilknyttet personer og ikke ejere ophør i forbindelse med overdragelsen af kapitalandelen fra x til Daniel.

Du skal natuliogvis være 100% sikker på, at du ikke ønsker at fastholde nogen af din kompagnons forpligtelser som jeg tidligere skrev.

 

MVH

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas

Tak, det giver mening. 

Et tillæg - er det noget jeg kan lave selv, eller findes der en skabelon el. lign?

Eller skal jeg virkelig have fat i en advokat og bruge penge på det?

Hilsen Daniel

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller er det måske bare nemmere hvis jeg lukker virksomheden ned og bruget en af mine andre virksomheder til det nye projekt?

Vil ejeraftalen/ejerandle ophøre når jeg lukker virksomheden ned? Sparer jeg tid og penge ved at gøre det på denne måde?

Hilsen Daniel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes også det er underligt at ejeraftalen ikke siger noget om netop hvordan man gør hvis den ene vil ud. 

Hvis ikke ejeraftalen giver nogle forpligtelser som gælder efter en udtræden, ja så er det jo bare at få makker til at bekræfte han træder ud og at ejeraftalen ophører med at gælde dermed

Du køber så for 15 øre (dine egne penge og du skal overføre officielt via bank vil jeg råde til) hans andel, da der jo ikke kan være opbygget goodwill som jeg forstår dig

Du skal checke vedtægter om der er noget der som skal ændres og i så fald ha generalforsamling til at bekræfte vedtægtsændringerne som så skal registreres i styrelsen og endeligt skal du korrigere selskabets ejerbog som er den der viser hvem der ejer selskabet

Du skal så i selskabet afmelde din makker fra den lovpligtige arbejdsskadeforsikring (og da det ikke er den sidste så er det let, kun hvis der slet ikke er nogen tilbage skal selskabet give ASK besked. Du skal naturligvis beholde din egen lovpligtige arbejdsskadeforsikring.

Med kun 1 kr i kapital skal du passe meget på ikke at få noget personligt ansvar ved at stifte gæld og stor minus kapital fremadrettet - som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Der er ikke nogen formkrav til et tillæg, og det kan håndskrives på bagsiden af en gammel kuvert, og stadig være gyldigt. Jeg vil anbefale, at I bruger lidt tid på formuleringen. En ejeraftale kan i enkelte tilfælde stadig gælde mellem ejerne efter at selskabet er lukket, men det vil ikke være tilfældet ret ofte.

Som John henviser til, så ville jeg være mere bekymret for kapitaltabet, og lade det være afgørende for at droppe selskabet.

mvh

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas

Skal jeg bare lukke virksomheden, og lave et tillæg der lyder følgende?

[Jeg] og [Partner] er enige om at ejeraftalen ophører fuldstændig. 

[Underskrift]

Er det nok?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)