Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afbetaling af afdragsordning i enkeltmandsvirksomhed.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har en købt en konkursramt virksomheds aktiver for 30000, hvor jeg har lavet en afdragsordning med tidligere ejer omkring købet af aktiverne, så jeg betaler 6000 hvert måned af 5 gange.

Nu står jeg og har en balance, som jeg ikke helt kan få til at passe. Min balance ser således ud:

anlægsaktiver - goodwill (1000,-), hjemmeside (26000,-)  

omsætningsaktiver - varelager(3000) 

sum 30000

egenkapital - egenkapital (0)

gæld - kortfristet gæld(30000,-)

sum 30000

Jeg skal nu efter første måned betale de 6000 til sælger, hvor jeg vil lave et privat indskud til banken, for herefter at nedskrive gælden med de 6000, så min egenkapital opskrives til 6000, og min gæld 24000. Men er der en som hurtigt kan hjælpe mig med bogføringen af dette.

Håber i kan hjælpe mig:) på forhånd tak!

Tilmeldt 28. May 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

nogen der kan hjælpe på den her? 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Din egenkapital påvirkes ikke af disponeringen.

1. Debet bank og kredit mellemregning med dig (din indbetaling til dit selskab)

2. Kredit bank og debet gælden til sælger (din betaling af afdrag)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes det er svært:

Først skal du har købet ind i driften:

Dit varekøbt på 3.000 kr er enkelt - bogføres som varekøb (og går ud fra uden moms da du har købt ved en lukning)

Goodwill 1.000 kr ved jeg faktisk ikke hvilken post i dit regnskab men det er en engangsomk jo så du skal nok ha en konto til køb af goodwill som du derved har som alm udgift

Hjemmesiden er jeg  ikke skrap i, for jeg ved ikke om du må straksafskrive en så dyr hjemmeside eller om du dels vil aktivere den og dels OM den skal skattemæssigt afskrives over år.

Det vil afhænge af købsaftalen - om det er licens eller brugsret til know how du har købt eller om det er en tidsubegrænset rettighed som skal afskrives over 7 år som jeg husker det

Det var så dit køb og bogføringen af det som jeg tror du med fordel kan høre en revisor om - se evt denne tidl tråd http://www.amino.dk/forums/t/16997.aspx - med andre ord - udgiftssiden

Så til status: Modposten for alle 3 køb - når du ikke betaler men skylder pengene - er så en konto under kortfristet gæld vil jeg mene, hvor du bogfører at du har kreditor for 30.000 kr

Så betaler du 6.000 kr. Gør du det med virksomhedens overskud - så må det være debet den konto du har gælden på og kredit din firma bank - så går bank ned med 6000 og gæld ned med 6000

Betaler du de 6000 kr selv med privat penge så er det debet konto for gælden og kredit konto under mellemregning - gæld til indehaver eller indskud indehaver eller hvad den hedder i dit regnskab 6.000 kr. Igen går gælden ned med 6000 kr hver gang og til gengæld har du så  selv skudt 6.000 kr ind per gang

Håber jeg forstod spørgsmålet og ikke fik rodet det for meget - men jeg synes bogføringen er ret enkel, skatten ret usikker - Vent lige om nogen genemskuer en fejl 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

HenrikJJ:
Jeg har en købt en konkursramt virksomheds aktiver for 30000, hvor jeg har lavet en afdragsordning med tidligere ejer omkring købet af aktiverne, så jeg betaler 6000 hvert måned af 5 gange.

Og du er selvfølgelig 100% sikker på at det er tidligere ejer du skal betale til, og ikke den nuværende bestyrer af konkursen ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

HenrikJJ:
Jeg har en købt en konkursramt virksomheds aktiver for 30000, hvor jeg har lavet en afdragsordning med tidligere ejer omkring købet af aktiverne, så jeg betaler 6000 hvert måned af 5 gange.

Og du er selvfølgelig 100% sikker på at det er tidligere ejer du skal betale til, og ikke den nuværende bestyrer af konkursen ?.

enig- hvis det er en konkursramt der købs må det være bobestyren der skal ha penge - fint at få med

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)