Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af eget hus til eget ApS med udlejning til én selv

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man følger mit tidligere link og åbner afsnittet for fri bolig, så fremkommer følgende:

Værdi af fri helårsbolig for hovedaktionærer/anpartshavere med flere er 5 procent af et særligt beregningsgrundlag. Det særlige beregningsgrundlag udgør det største beløb af:

  • Ejendomsværdien pr. 1. oktober året før indkomståret eller
  • Den kontante anskaffelsessum med tillæg af forbedringer, der er sket efter anskaffelsen, men inden 1. januar i det pågældende indkomstår.

Hertil skal lægges 1 procent af den del af beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten, der ikke overstiger 3.040.000 kr. og 3 procent af resten. Eventuel egenbetaling fragår i den skattepligtige værdi.

Hvis arbejdsgiveren/selskabet særskilt betaler ejendomsskatter eller øvrige udgifter, for eksempel til varme, renovation, vand, el, rengøring, gartner, fællesantenne og lignende, beskattes disse særskilt.

Reglerne gælder, uanset om det er dig som hovedaktionær/anpartshaver selv eller en nærtstående person, der har helårsboligen til rådighed.

Selskabet indberetter værdien, og den vil fremgå af felt 12 i din selvangivelse. Det gælder også, hvis du er hovedaktionær/-anpartshaver uden at være ansat. Eventuel egenbetaling fragår i den skattepligtige værdi.

Dette er helt ufravigeligt og lovbestemt.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:
Det er derimod forudsat at der betales en markedsleje. Altså er der intet forkert i det tidligere skrevne.

Der er i flere afgørelser lagt vægt på at for hovedaktionærer uden bopælspligt gælder den objektive beregningsregel i ligningslovens § 16 stk. 9. Til den beregnede værdi fragår eventuelle beløb som hovedaktionær måtte have betalt selskabet i husleje. I flere af afgørelserne har ankeinstanserne ikke engang taget stilling til markedslejen, da den reelt ingen roller spiller her.

Så - ja vinhandleren sætter sig på bænken hos revisoren.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hvis man følger mit tidligere link og åbner afsnittet for fri bolig, så fremkommer følgende:

Værdi af fri helårsbolig for hovedaktionærer/anpartshavere med flere er 5 procent af et særligt beregningsgrundlag. Det særlige beregningsgrundlag udgør det største beløb af:

  • Ejendomsværdien pr. 1. oktober året før indkomståret eller
  • Den kontante anskaffelsessum med tillæg af forbedringer, der er sket efter anskaffelsen, men inden 1. januar i det pågældende indkomstår.

Hertil skal lægges 1 procent af den del af beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten, der ikke overstiger 3.040.000 kr. og 3 procent af resten. Eventuel egenbetaling fragår i den skattepligtige værdi.

Hvis arbejdsgiveren/selskabet særskilt betaler ejendomsskatter eller øvrige udgifter, for eksempel til varme, renovation, vand, el, rengøring, gartner, fællesantenne og lignende, beskattes disse særskilt.

Reglerne gælder, uanset om det er dig som hovedaktionær/anpartshaver selv eller en nærtstående person, der har helårsboligen til rådighed.

Selskabet indberetter værdien, og den vil fremgå af felt 12 i din selvangivelse. Det gælder også, hvis du er hovedaktionær/-anpartshaver uden at være ansat. Eventuel egenbetaling fragår i den skattepligtige værdi.

Dette er helt ufravigeligt og lovbestemt.

Tonny

Jeg er helt med på hvad der står i SKATs vejledning og at det kommer fra en registreret revisor mv. Ikke desto mindre så er der den aber dabei at hovedaktionæren (hvis denne betaler markedsleje) kun beskattes personligt af en eventiel difference mellem den opkrævede leje og den objektivt beregnede værdi. Hertil gælder den undtagelse at der ikke skal ske beskatning af differencen mellem de to lejeberegninger,hvis selskabet har en egen interesse i udlejningen. Dette krav vil typisk være opfyldt hvis der er tale om en udlejningsejendom.

Altså er det ikke korrekt at postulere at der skal ske beskatning af fri bolig og indberetning mv. efter ovennævnte regler da dette afhænger helt og aldeles af hvordan lejen mellem selskab og aktionær er fastsat. Nuvel, jeg har det fint med at HK stadig sætter sig ved den registrerede revisors bord (-:

Onde tunger vil mene...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:
Jeg er helt med på hvad der står i SKATs vejledning og at det kommer fra en registreret revisor mv. Ikke desto mindre så er der den aber dabei at hovedaktionæren (hvis denne betaler markedsleje) kun beskattes personligt af en eventiel difference mellem den opkrævede leje og den objektivt beregnede værdi. Hertil gælder den undtagelse at der ikke skal ske beskatning af differencen mellem de to lejeberegninger,hvis selskabet har en egen interesse i udlejningen. Dette krav vil typisk være opfyldt hvis der er tale om en udlejningsejendom.

Jeg er enig i, at der kan foretages en egenindbetaling af husleje, som nedsætter beskatningen helt eller delvist.

Jeg er ikke enig i, at der forefinden en undtagelse, hvorfor jeg gerne modtager en eller anden form for dokumentation herfor.

Ejendomsinvestor:
Altså er det ikke korrekt at postulere at der skal ske beskatning af fri bolig og indberetning mv. efter ovennævnte regler da dette afhænger helt og aldeles af hvordan lejen mellem selskab og aktionær er fastsat. Nuvel, jeg har det fint med at HK stadig sætter sig ved den registrerede revisors bord (-:

Her er vi så lodret uenige, og jeg skal da også gøre andre læsere af tråden opmærksom på, at denne fortolkning savner et reelt grundlag.

Iøvrigt forstår jeg stadig ikke dine hentydninger til min "titel". Iøvrigt satte HK sig på bænkenSkype-Smile

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt forstår jeg stadig ikke dine hentydninger til min "titel".

Den kære ejendomsinvestor hænger stadigvæk fast i gårdagens tråd om bogføring af erstatninger......

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt forstår jeg stadig ikke dine hentydninger til min "titel".

Den kære ejendomsinvestor hænger stadigvæk fast i gårdagens tråd om bogføring af erstatninger......

Javel. jeg fik åbenbart "trådt nogen over tæerne", selv om det absolut ikke var meningen, snarere tværtimodSkype-Blush

Tonny

Tilmeldt 24. Sep 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Lige for at gøre det helt klart!
Hvis ejer betaler det som ville svare til værdi af fri bolig dvs den skat som han skulle svare som fri bolig, til selskabet, så ville man jo ikke tale om fri bolig korrekt? I det tilfælde betaler han jo fuldt leje til selskab.
Jeg er nemlig også i tvivl med hvornår man siger "fri-bolig"
Håber i kan klarlægge dette.
Mvh Jakob

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)