Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af Pension - må man det?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man gerne låne sine pensionspenge ud i markedet, så længe det er til markedsvilkår eller er det regler for hvad de må investeres i?

Kunne det ikke være en fordel, når jeg har en pensionsordning som jeg pt ligger kontant i (tror at markedet skal markant ned) at få placeret dem til en rente på f.eks. 3%?

Vi har købt bolig og her er renten noget højere på boliglånet, så det kunne være en fordel at nedbringe dette med pensionen mod at få forrentet pengene så afdrag og renter indbetales til min pension igen?

Nogle eksperter der kan svare?

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke helt sikker på hvad det præcis er ud ønsker at gøre med din pensionsopsparing?

Du må gerne købe dine "egne" realkreidtobligationer, hvis det er det du tænker på. Det kræver dog at du via din pensionsudbyder har adgang heritl. Det et ikke alle der giver adgang til "fri handel", men hvis du evt har din pension i en bank (rate eller kapital/aldersopsparing), er det ikke noget problem

Ved at købe dine "egne" obligationer tilbage, mister du således kun bidraget (kan være alt mellem 0,5 og 1,5%). -Dog binder du typisk pengene ganske langt (medmindre du har et kortløbende flexlån). 

Det at du evt binder penge langt, vil få betydning hvis renterne begynder at stige. Dermed vil det måske være smartest at binde pengene relativt kort (evt blot på din konto der er tilknyttet), så du kan samle aktiemarkedet op når/hvis det falder helt sammen.

Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænkte på om jeg kunne lave en juridisk låneaftale med mig selv om at få forrentet pengene med 3% i en periode på 5 år, mod så at få pengene udbetalt/lånt til mig selv og tilbagebetale det igen inden for 5 år.

Jeg ville så hvis muligt, bruge beløbet til at nedbringe boliglånet med den høje rente. 

Jeg vil selvfølgelig afdrage på boliglånet til banken, betale renterne på realkreditten (afdragsfrit) samt betale afdrag og renter til mig selv. 

Ved at kunne nedbringe banklånet vil det frigive en del penge (renteforskellen) som så igen kunne nedbringe boliglånet endnu hurtigere og pensionen ville være steget med den aftalte rente efter 5 år + gælden være nedbragt.

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg ret sikker på du desværre ikke kan.

Dels har det sted du har valgt at placere din opsparing "ret" til at bestemme hvordan du skal kunne disponere over pengene. Det mest "frie" valg, er oftes gennem en bank, hvor du kan få lov til købe værdipapirer og/eller lade dem stå på en helt speciel pensionskonto.

Den anden årsag, er at det åbner op for snyd.

Snyd forstået på den måde at du blot kan oprette lånedokumentet med en enomrt høj rente. Du vil derved få fradrag for rentebetalingen i din skat, mens du kun ville skulle betale PAL (pt 15,3%) skat af renteindtægten på pensionsordningen.  -En anden ting er, at et "lån til dig selv" jo ville kunne ses som en slags førtidig opsigelse af ordningen og dermed udløse "straf afgift" på 60%.

Kort og godt, den går ikke.

Du kan dog godt opsige ordningen - mod strafskat - men det er vel næppe det du ønsker?

Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ønsker bestemt ikke straf :-) Jeg kan godt se at det kan åbne for snyd. Det er dog ikke for at hæve pengene men for at forvalte dem bedst muligt.

Jeg kunne sikkert lave en aftale med banken om at binde pengene til % antal procent hos dem - på mybanker kan man ved en hurtig søgning få omkring 2-3% ved at låse et større beløb. Her ville jeg så ende med x antal kroner efter 5 år.

Jeg ville dog kunne få en større fordel af at "låne" pengene til mig selv, så det er ærgerligt det ikke kan lade sig gøre. Der skal selvfølgelig betales skat osv. alt skal være efter reglerne :-) Bare ærgerligt jeg ikke selv kan forvalte pengene på kontoen som jeg vil :-) 

Jeg taler om at låne på markedsvilkår og ikke uhørte høje renter til store fradrag osv. 

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

helt enig i at du ikke vil kunne låne penge privat af din pensionsordning selv med en markedsrente - jeg tror absolut det ville åbne for en masse kreativt og blive set som ophævelse af ordningen

Jeg synes til gengæld, med mindre du er i topskat, at det må være værd at stoppe pensionsindbetalinger eller nedsætte dem, for at betale gælden på huset af hurtigere, da det jo også er dine egne penge der står i huset og huset med nedsparing kan være lige så godt som pension

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. @John det gør jeg allerede. syntes dog det andet kunne være fint hvis det var muligt.

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)