Vi skal efter at have vores bogføring liggende hos og udført af revisor flytte dette til et inhouse system. Desværre synes mange af systemerne enten at være meget opreklamerede, eller have kæmpe mangler. Selvom bogføring ikke nødvendigvis er en meget vanskelig diciplin så er brugervenlighed et centralt aspekt. Systemer som ex. Billys Billing virker ekstremt tilgængelige, men da vi ikke kan impotere data ind i dem skal vi taste 4 års posteringer for at få noget som burde kunne klares på en times opsætning. Vi vil så absolut have hele historikken da det blot burde være at importere posteringslister for hvert år og afslutte, import næste... Vi har alle posteringer udlæst til Excel format - så import/opsæt kontoplan, og importer data så burde vi være kørende. Vi er en produktionsvirksomhed der fremstilller maskiner og sådanne består af styklister hvor vi tilsigter den størst mulige brug af de samme produkter på forskellige maskiner. Samtidig agerer vi i medico/farma området og skal derfor køre serienummer/batch styring på kritiske komponenter. Initielt taler vi mest om egentligt finansbogholderi, og jeg synes at apps til upload af bilag er meget attraktivt, men eksempelvis C5 2012 er i første omgang det eneste system som er til at komme i nærheden af økonomisk så vidt jeg kan se og som kan bruges. C5 2014 kan ikke lager/batch delen, det ser ikke ud til at de meget promoverede web baserede systemer kan det heller så hvad er den bedste vej. C5 synes tungere at danse med og jeg kan ikke positivt se at man kan importere historiske data, men er der andre muligheder hvis jeg ikke vil betale 8.-10.000kr/bruger pr år (Navision)? Samtidig bør et system kunne eksportere i det format der skal bruges til at uploade regnskab, da det er grotesk at skulle betale for konvertering - guderne må sig forbarme at det offentlige ikke kan bruge standard import/eksportformater. |
jeg tror du vil opleve, at alle regnskabssystemer er så individuelle, at tanken om at eksportere data fra 4 år i gamle system til nyt er urealistisk i stort set alle systemer hvis du skifter
Kontoplanen i sig selv vil ofte være så forskelligt opbygget.
Det er nok muligt at du kan skifte system og ændre kontoplan i det nye system så alle kontonumre og konto betegnelse bliver totalt identiske med dem du har i navision - og så cvs eksportere fra navision og importere i det nye identisk indrettede kontosystem - men jeg tror ikke normalt det er noget man skal forvente at kunne
Lav skiftet ved et årsskifte hvor det kun er åbningsbalance der skal til, men ja - du mister muligheden for løbende at sammenligne med forrige år (og endnu mere 4 år tilbage)
Nemmest er helt selvsagt at køre videre med samme system som din revisor bruger idag. Det kan sagtens være du finder navision mindre "brugervenligt" men funktionerne er jo også noget anderledes end i programmer som Billy og Dinero. Som en anden skrev, går det ikke lige at tage en V12 motor og lægge ned i en folkevogn. Du kan sagtens lære dig eller medarbejdere at bruge navision er jeg sikker på - men den koster selvsagt mere