Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver man en søgemaskine?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tue Skaarup:

Jakob Terp-Hansen:

I google cse skal man have tilladelse fra de websites, man putter ind så man kan søge på dem? hvis jeg puttede cola.com ind skulle jeg så have tilladelser fra cola.com?

Du skal ikke have tilladelse fra de websites, du lægger i Google CSE. Det er måske bedst illustreret ved, at du også har mulighed for at få din Google CSE til at søge i "entire web", altså samtlige websider Google har indekseret.

Læs evt. mere om de muligheder du har for at udvælge og filtrere hvad din CSE skal søge i.

Egentlig nogle der har brugt denne metode med stor succes? For hvorfor lave google søgning på en anden side, når du kan det samme i google?

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver måske umiddelbart ikke så stor mening at bruge "entire web" i sin egen Google CSE. Jeg har ikke selv haft brug for det, men nogle gør det. Årsagerne kan være:

1) Man har mulighed for i søgeresultaterne at promovere udvalgte URL'er, f.eks. sine egne, også selvom man vælger "entire web" i sin CSE.

2) Google CSE kan kobles sammen med Google AdSense og derved give ejeren af websitet en indtægt. Hvis man tilbyder søgning på hele nettet, kan man måske opnå mere indtægt end ellers.

En typisk implementering ved brug af "entire web" er, at tilbyde søgning både på eget website eller på hele nettet, styret af en radio-button. Se eksempel på dette på Seth Godins blog (venstre kolonne, langt nede).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. Jeg kom til at tænke på hvis man vil lave en søgemaskine uden at være afhængige af google, bing osv, ved i så hvordan man gør?

Yahoo og google eksempelvis, må jo have lavet deres søgemaskiner et sted, uden at være afhængige af nogen? Eller hvordan???

Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kræver bare et kæmpe budget og et par meget store datacentre at kunne lave sin egen søgemaskine, uden at være afhængig af Google, Yahoo , Bing osv.

Fra Aarhus
Tilmeldt 28. Jul 09
Indlæg ialt: 41
Fra  EarBeater Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er en ganske glimrende tutorial om hvordan man bygger en søgemaskine med Python..

https://www.udacity.com/course/cs101

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Terp-Hansen:
Jeg kom til at tænke på hvis man vil lave en søgemaskine uden at være afhængige af google, bing osv, ved i så hvordan man gør?

Ja... men hvad skal den søge i? Hele nettet eller kun en bestemt hjemmeside? teknikken er den samme men datamængden er forskellig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ved jeg ikke nok hele nettet eller meget af det, jeg ved ikke engang om jeg vil lave en, det vil jeg måske, men nu ved jeg i hvert fald noget om hvordan man gør:-)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Den måde man laver en søgemaskine (eks. Google) på er at du starter med én adresse på en hjemmeside. Så læser maskinen den og gemmer alt tekst, links til billeder og finder adresser der går ud. Alle disse adresser følges og så kører man bare videre og videre og videre....

Kunsten ligger i at indeksere alle tekster så du hurtigt kan søge på hvad som helst - og det er HER Google spiller med musklerne fordi de har alle de servere som de har og kan finde ALT hvad du har behov for ud fra det du søger.

Selve det at skrive spideren (det hedder motoren) er nok det nemmeste for en programmør.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det, Niels. Rart du vil bruge tid på det.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)