Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varer i kommision - hvordan håndteres dette?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 23. Feb 11
Indlæg ialt: 95
Fra  www.crocca.dk Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg har mulighed for at få nogle smukke glas ting i kommission. Disse købes privat.

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere dette. Håber at en af jer, kan hjælpe mig:-)

- Når jeg får solgt varerne, så skriver jeg vel et dagsdato bilag til hende på de solgte varer, således at jeg kan trække bilag fra i årsregnskabet?
- Hvor meget avance beregnes normalt? 
- Er der ellers andet, som jeg skal tænke over og forholde mig til, når jeg har varer i kommission?

Selv om det er sommervarmt, vil jeg glæde mig til at en af jer har tid til at respondere på ovenstående. Ha en god weekend

Mvh.

Christa
www.crocca.dk

Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har desværre ikke et svar til dig, men står lidt i en lignende situation. Jeg har lokaler og vil gerne sælge varer i kommision, men kender ikke til hverken regler eller måder at udregne avance osv. Er du kommet nærmere et svar på dine spørgsmål, og vil du dele ud af dem?

Mvh Ronald

Fra Middelfart
Tilmeldt 23. Feb 11
Indlæg ialt: 95
Fra  www.crocca.dk Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nej desværre ikke, håber der er nogle som har kendskab til at sælge varer i kommision

Mvh

Christa

crocca.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Oct 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ronald,

Kommisionsvarer du har i din butik sælger du til din kunde og modtager betaling for varen (fx kr 1000). Dernæst informere du ejeren af varen (din leverandør) om at varen er solgt og leverandøren vil herefter udstede en faktura til dig på det beløb som i har aftalt (fx kr 700). Din avance er kr. 300. Du bogfører som du ville gøre ved varer handlede på traditionel vis. Du bør konsultere en revisor omkring lagerstatus og kommisionsvarer på lager. Summarsumarum det handler primært om aftaleindgåelse med din leverandør og ejerskab af kommissionsvarer som ikke er dine trods tilstedeværelsen i din butik. Din leverandør må ikke definere din udsalgspris. Håber det giver mening?

Venlig hilsen

Lars Peter Christiansen

+45 23 31 85 23

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Peter Christiansen:
Du bogfører som du ville gøre ved varer handlede på traditionel vis.
her vil jeg lige pege på brugtmomsordningen HVIS du køber fra en privat som ikke er momsregistreret. Er det fra et momsregistreret firma så er det blot at aftale, at du har tingene stående og giver besked om fakturering til ejeren så denne fakturerer dig når du har solgt varen og så har du pris ind og ud - men er det fra private bør du absolut bruge brugtmomsordningen som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

Før lager status og uanset fra firma eller privat-  se til at ha forsikring der dækker de varer du har stående, som minimum overfor tyveri og brænd, men måske også overfor anden "pludselig skade" ud fra at, "det er ikke skørt at handle med glas - men glas kan være "skørt" at handle med" Stick out tongue og en reol kan vælte osv.

God vind med det - selvom der jo er gået lidt tid siden august

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vordingborg
Tilmeldt 13. Apr 11
Indlæg ialt: 22
Fra  Brozek Consulting Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan afregner man så egentligt momsen på kommissions varer? Er det leverandøren der afregner moms for varen (altså de 1000 kr i eksemplet), og sælger der afregner moms for kommissionsfortjenesten (de 300 i eksemplet)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis brugtmoms så ser du det i det link du fik, reglerne skal følges nøje og det er sælger der afregner - men ellers fremgår det af linket

Hvis det er en momsregistreret der er leverandør så laver han faktura til dig med moms og afregner selv sin salgsmoms -  og du som køber har momsen du betaler leverandøren med som købsmoms i dit regnskab og du lægger 25% på dine priser og det er salgsmoms og du afregner salgsmoms minus købsmoms til skat

Overvej at få en bogholder tilknyttet eksternt, det er ikke så dyrt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)