Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder i forbindelse med e-mails

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring rettigheder til ens e-mail. Sagen er den, at vi netop har afsluttet et samarbejde med en tidligere partner. Tidligere var vi to separate selskaber med hvert sit CVR-nummer osv. Vi delte blot navn, koncept, hjemmeside og mail-domæne. Efter at vi har afsluttet samarbejdet, har de lukket vores mail-adresser ned (ændret koden eller lukket mailen så de nu modtager vores mail på deres hoved-mail). Dvs. vi kan ikke tjekke vores tidligere mails og har mistet kontakten til et par potentielle kunder, andre mulige samarbejdspartnere osv. - de fleste har vi efterhånden fået informeret om skiftet.

Problemet er nu, at de benytter sig af vores mails og 2-3 gange har kontaktet en kunde, der har henvendt sig på min eller min partners personlige mail. Dvs. folk vi tidligere har snakket med i et eller andet sammenhæng, som nu skriver til os på vores personlige mail som de nu har adgangen til.

De vil ikke genåbne vores tidligere mails, så vi selv kan administrere det. Er der nogle som har oplevet lignende amatør tilstande og har erfaring med noget lignende?

Nogen juraeksperter, der ved hvilke juridiske rettigheder vi har over for dem?

Jeg håber meget, at der er en herinde, som kan besvare spørgsmålet, da jeg ikke er sikker på hvordan reglerne skal forstås - jeg er dog ret overbevidst om, at det ikke er lovligt det de har gang i.

Jeg er lidt bekymret for om de rent faktisk benytter vores navn og adresse og dermed udgiver sig for, at være os over for folk, der kontakter os.

Mvh. Morten

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Har i en skriftlig samarbejdsaftale og hvad fremgår af denne. ?

Har i betalt for at bruge deres mail ?

Jeg er ikke sikker men der kan være nogle overtrædelser af markedsføringsloven.

Jeg ved godt at du nu ved det. Men for andre husk altid at selv at eje dit eget domæne eller til nød brug gmail hvor mail kører brug et billigt web hotel vider stille besøgnende eller skriv på siden at de kan finde info om jeres produkter på denne side fordi i har en virksomhed til virksomhed samarbejde. De par hundrede kroner kan være billigt i forhold til et sådan problem.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

Tak for dit hurtige svar. Vi har en skriftlig samarbejdsaftale, men der står intet om rettigheder til mail konto i denne. Vi har tilbudt dem betaling for domænet, hvilket de mente at de nok skulle betale (vi snakker småpenge her). 

Det burde ikke være lovligt det de har gang i her, men hvilke paragraffer man kan hive frem ved jeg desværre ikke - undersøger fortsat sagen så jeg er klar hvis dette problem fortsætter

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være sikker så tror jeg det er ulovligt at udgive sig for at være jer. Men da I selv har bygget en struktur hvor I begge delte en firmanavn osv. så er det lidt svært at vurdere hvad der er op og ned på sagen.

Tag fat i en advokat og rådgiv jer hos ham. 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeres samarbejde kan sidestilles med et I/S, som nu er opløst, så har ingen af jer ret til at benytte ejendele, som har tilhørt I/S'et efter dette er ophørt, medmindre I har lavet en aftale om, hvem der skal overtage hvilke dele. 

Jeg er imidlertid i tvivl, om det her kan sammenlignes med en I/S-konstruktion, ligesom der er tvivl om, hvorvidt domænet er blevet skudt ind i I/S'et.

Som Lykkebjerg skriver, så er det min umiddelbare fornemmelse, at det er en overtrædelse af markedsføringsloven, at benytte den pågældende e-mail adresse efter samarbejdets ophør.

For et klart svar bliver du nødt til at fremlægge samarbejdsaftalen og alle jeres øvrige aftaler/korrespondance for en advokat, så vedkommende kan give dig en korrekt vurdering. 

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest tak for jeres svar

Der er tale om 2 separate I/S'ere, som nu har afsluttet et samarbejde med hinanden. Det var selskab A, der oprettede mail og hjemmeside og dermed dem, der har domænet. Det er nu selskab A, der benytter selskab Bs tidligere mails for at kontakte kunder, samarbejdspartnere osv. 

Jeg håber og forventer, at problemerne ophører øjeblikkeligt - vi har lige taget dem på fersk gerning i at kapre en af vores kunder fra min tidligere e-mail konto. Alternativt må vi nok overveje en advokat. En ting er at miste et par kunder, men det er straks være at de benytter vores navne og at kunder og andre samarbejdspartnere får den opfattelse at det er os de snakke med.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)