Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat i enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hvide Sande
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har for et par dage siden oprettet mit første enkeltmandsvirksomhed, som skal være det jeg benytter i forbindelse med de freelance opgaver jeg varetager, så jeg kan sende en faktura ud til kunderne.

Men hvordan hænger det lige sammen med beskatningen? Skal jeg betale B-skat (det siger SKAT), på de der 38-40%? Kan jeg ikke betale under virksomhedsordningen? For ellers skal jeg da have omdannet virksomheden til et IVS, for det er jo lige så meget for at spare på SKAT at man vil have en virksomhed oprettet?

SKAT sagde jeg skulle ændre min forskudsopgørsel, til et skøn af virksomhedens overskud. Når jeg gør det, kan jeg se at de umiddelbart fjerner noget af min SU i forhold til det. Altså hvis jeg siger virksomheden får 4.000 i overskud i måneden, ryger min SU for eksempel fra 5.000 til 3.000?

Prøver at finde hoved og hale i alt det her med SKAT og Moms i forbindelse med en virksomhed, og det er lidt forvirrende :)

Også, hvor tit skal jeg betale SKAT af virksomheden? Er det ved hjælp af de kort SKAT sender til mig efter jeg har ændret min forskudsopgørelse?

På forhånd tak, og alle råd i forbindelse med alt det her enkeltmandsvirksomhed og SKAT er selvfølgelig mere end velkommen!

mvh - Jeppe B. Jørgensen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

din skat - af de penge du vil kunne bruge - vil indtil dit fradrag er brugt være 8% am bidrag og efter dit fradrag er brugt være ialt ca 44% inkl. am bidrag

Det er skat af dit overskud helt enkelt og du skal forskudsregistrere det ved at få udvidet selvangivelse og så trækkes skatten enten via dit arbejde (hvis du har fast arbejde ved siden af - ved at dit fradrag sættes ned) eller via indbetalingskort 

Du kan drive virksomheden under VSO og så skal du kun betale personlig skat af dine hævninger og så aconto skat på 24,5% af det du ikke hæver (helt som i IVS i princip) Herved ændres SU kun i forhold til dine hævninger men det kræver nok hjælp for dig at køre VSO da hæverækkefølge og andre regler er stramme +  du skal være sikker på at skat ser det som seriøst drevet erhverv for at køre VSO. Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html 

Du kan også stifte IVS men får så lovpligtig arbejdsskadeforsikring til ca 1300 kr per år + muligvis udgifter til erhvervskonto i bank + igen, du behøver nok hjælp = penge - til årsregnskabet. Læs her om mine meninger om for og bagdele ved personlig virksomhed contra selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html og endeligt her om IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html hvor - ligesom i VSO kun hævninger påvirker SU

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvide Sande
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det uddybende svar!

Jeg har nu rettet i min forskudsopgørelse, og indsat i rubrik 221 et skøn af overskuddet på virksomheden i 2014. Det er selvfølgelig et skøn, og jeg har ingen idé om det kommer til at passe, men jeg kan vel bare tilrette den når jeg har en bedre idé?

Hvornår skal jeg betale skat af overskuddet? Sker det automatisk? Skal jeg indberette det for hver måned? Skal det gøres i slutningen af året, efter hvert regnskabsår?

Du nævner at det bliver automatisk trykket via mit arbejde, men jeg er studerende på SU lige pt. Så hvad sker der så her? Jeg ønsker egentlig bare helt klare retningslinier for, hvordan jeg kan håndterer alt det her med indberetningen af SKAT for min enkeltmandsvirksomhed.

Tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du kan rette til helt løbende efterhånden som du kender resultatet bedre

Du betaler skat i første omgang ved at dit fradrag sættes ned til det når 0 (hvis dit overskud ventes så stort) og når det rammer 0 vil yderligere skat blive trukket via opkrævninger løbende

I dit fald går dit fradrag som SU benytter dermed ned og på den måde vil du hele tiden løbende ha betalt skat af dit overskud og kan bruge det som du vil

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-ved-personlig-indtjening.html fortæller mere om hvordan skatten i praksis betales i personlig virksomhed hvis du vil lidt dybere

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvide Sande
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

ah, nu tror jeg at jeg er ved at forstå det :)

Min udbetaling af SU vil så blive mindre, i forbindelse med min forskudsopgørelse ændrer sig (hvis jeg forøger det forventede overskud). På den måde, vil skatten blive betalt i forbindelse med at jeg får mindre fradrag på min SU?

Så jeg skal faktisk ikke gøre andet, end vedligeholde min forskudsopgørelse så godt jeg kan? Hvis der så sker "noget uventet" som at min virksomhed får kæmpe overskud, så kontakter SKAT mig med at skulle indbetale manuelt mere i skat via nogen indbetalingskort?

I den forbindelse, kan jeg så frit bruge de penge jeg får ind fra virksomheden? Og ifølge et af dine indlæg, kan jeg bare bruge min personlige NEMKonto, og behøver ikke oprette en selvstændig til virksomheden?

Tak for linket, det vil jeg lige give en læser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

jep til udbetaling SU går ned og skatten så er betalt og jep til bare ændre forskud løbende når du / hvis du forventer ændret resultat og jep til at kunne bruge din private Nemkonto forudsat banken ikke ligefrem nægter dig det, hvad de næppe gør, og du ikke ellers skal bruge erhvervskonto. Du kan også lave en ny personlig konto til virksomheden men den vil så ikke være nemkonto - for der kan du kun ha EN personlig. Se evt om ERHVERVSKONTO CONTRA PERSONLIG

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

... Så i princippet laver man hver mdr. en frivillig indbetaling enten via den skat der bliver modregnet i su (eller hvis man har andet lønarbejde ved siden af sin virksomhed) eller indbetalingskort, svarende til det overskud man hele tiden kan rette til på forskusopgørelsen? Så man behøver ikke spare op til skatten i løbet af året, som man så betaler ind næste år, når skatten gøres op...?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ved ikke om jeg vil kalde det frivillig betaling. Man SKAL forskudsregistrere og man skal betale sin skat under året. Venter man til året efter kommer der renter på, og lidt senere strafrenter og skat kan så også sagtens sætte forskud på selv da de ikke vil ha man bare venter til året efter. Regnskab skal afleveres året efter - men skatten skal betales under selv året og ikke efter regnskabet.

Når du har det i forskud betales din skat automatisk via su osv og hvis dit forskud - som du sidste gang skal rette til i oktober, for at være sikker på at nå at få betalt skatten, er korrekt (forskud helt tæt på virkeligt resultat) så er der ikke mere skat for dig. 

Er virkeligt over forskud, ja så skal du gemme penge til skat af forskellen og bliver virkeligt under forskud, så får du penge tilbage i skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)