Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import af fødevarer indenfor EU

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

En af mine bekendte er en upcoming dessertfabrikant (is) i Finland. Indtil videre sælger han primært sine varer i Finland, eftersom produktet primært er rettet imod de finske kunder. Jeg har efter et besøg i Finland smagt disse desserter og i den forbindelse har jeg overvejet at opstarte en virksomhed som skal importere hans varer til Danmark med henblik på salg og udbredelse i Danmark.

Jeg er grøn når det drejer sig om en sådan virksomhedsidé, derfor søger jeg råd om:

1. Hvilken type virksomhed skal jeg stifte?
2. Jeg kender andre som der agerer formidlere og sælgere for en udenlandsk virksomhed, men hvor de så er distributørerne på det danske marked, ofte den eneste. Hvordan bliver en sådan sammensætning virkeliggjort?
3. Når det drejer sig om fødevarer, må der næsten i det danske lovsystem, være noget som kan sætte en stopper for en evt. virksomhedsplan. Hvad skal jeg være særligt opmærksom på?
4. Er der nogen som jeg kan kontakte, som kan vejlede mig om netop dette emne?

Hedder det import eller samhandel?

På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
MS

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden du går i gang bør du nok overveje hvem der er du vil sælge til og hvordan du vil markedsfører dig? Husk at et sådan produkt ikke sælger sig selv. 

1)  er jo helt op til dig om du vil løbe en risiko eller ej  Men både Enkeltmands firma og Aps kunne være en mulighed.

3) kontakt fødevare styrelsen og hør om den rimeligt krævende lovgivning.

4)  kontakt din kommune og hør om ikke har et erhvervscenter som tilbyder iværksætter rådgivning.

Ravn

Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tak for dine råd.
Produktet sælges allerede i forskellige butikker og fødevareforretninger i Finland; primært i det sydlige. Isen er af en sådan kvalitet at jeg godt tror at den ville kunne sælges i Danmark. Mht. markedsføring er det også i virksomhedens interesse, hvorfor jeg regner med at deres gældende strategi videreføres i Danmark hvis det er muligt. Min virksomhed skal agere mellemled; importør, af deres produkter.... men hvordan kommer man så videre til de større kæder i DK? De kan vel selv indlede samarbejde med den producerende virksomhed uden om mellemled?  - og så er eksistensgrundlaget for min virksomhedsidé allerede væk.

MS

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Svensson:
Mht. markedsføring er det også i virksomhedens interesse, hvorfor jeg regner med at deres gældende strategi videreføres i Danmark hvis det er muligt. Min virksomhed skal agere mellemled; importør, af deres produkter.... men hvordan kommer man så videre til de større kæder

Du kan ikke regne med at deres strategi nødvendigvis virker i DK,  Der er ganske få store kæder i DK, hvorfor skulle de tage Jeres produkt ind og smide et andet ud som allerede sælger? - det bør du nok overveje før du går i gang.  Generelt er det utroligt svært at komme ind hos de store kæder, det er noget producenter arbejder på i flere år før det måske lykkedes. 

Mvh

Ravn

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)