som vel heller ikke siger man bare får hævet købet uden at skulle via advokat hvis sælger ikke vil phæve det - og er den i øvrigt købt så sælger vidste det var til et CVR?
I alle fald tales der jo også her om "afhjælpning inden for en passende frist - her taget direkte fra tekst i dit link Ravn
Er der ikke sket afhjælpning inden for en passende frist, kan købet hæves.
Du kan vel heller ikke købe en bil som B2B og så to mdr efter komme og sige, at nu kan den ikke starte og så skal sælger ophæve købet med det samme - der er jo en vist fornuft og kutyme i alt : Her længere citat:
D. Mangelsbeføjelser
Købeloven foreskriver en række beføjelser, som køber har, såfremt salgsgenstanden lider af en mangel.
Lider salgsgenstanden af en mangel, har køber i et handelskøb, medmindre andet er aftalt, valget mellem at:
1. hæve købet
2. kræve omlevering eller
3. få et forholdsmæssig afslag i købesummen
Dog skal der være tale om en væsentlig mangel, for at købet skal kunne hæves, eller at der kan kræves omlevering.
Man bør som leverandør notere sig, at man ikke har en afhjælpningsret. Det vil sige, at leverandøren kun kan afhjælpe en mangel inden det aftalte leveringstidspunkt. Men da de fleste mangler først viser sig efter levering, er der i praksis ingen afhjælpningsret.
Købeloven er tavs omkring, hvorvidt sælger har en afhjælpningspligt. Det antages, at der ikke er en sådan forpligtelse, men der findes dog kutymer herfor i mange brancher. Afhjælpes der ikke inden for en vis frist, kan køber lade dette gøre for leverandørens regning. Er der ikke sket afhjælpning inden for en passende frist, kan købet hæves.