Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet IVS, bogføring af selskabskapital i Dinero

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop etableret mit første selskab. Det er et holdingselskab, registreret som IVS. Der er to ejere, der hver især har indskudt en krone.

Jeg vil gerne benytte Dinero, hvilket jeg ikke har gjort før.

Jeg har altså to helt nye ting, jeg skal forholde mig til: At have et selskab (jeg har også en personligt ejet virksomhed) samt et nyt regnskabssystem.

I andre regnskabssystemer jeg har brugt har jeg kunnet føre nogle ting i kassekladden og så se, hvordan det påvirker resten af regnskabet (så jeg kan se, om jeg har brugt korrekt fortegn og den slags). Når jeg så er tilfreds med resultatet, så kan jeg bogføre kassekladden. Jeg synes ikke det samme gør sig gældende i Dinero..

Hvis man er usikker i fortegnene og/eller har tendens til at bytte om på konto/modkonto, hvordan kan man så undgå at skulle lave sine finansbilag, bogføre dem (altså trykke "Godkend" på bilaget), se om resultatet ser korrekt ud og hvis det ikke gør, så starte forfra med modsatte fortegn?

Anyway, helt konkret har jeg lige nu behov for at bogføre, at hver stifter har indskudt en krone. På bankkontoen er der en enkelt postering, nemlig overførslen af de to kroner.

Jeg skal altså ende med en positiv saldo på bankkontoen på to kroner. Det ligger fast.

Jeg forestiller mig, at en eller anden kombination af disse konti skal i spil:

60100 - Egenkapital primo (måske?)

55000 - Bank

60160 - Indskudt kontant i virksomheden

På en eller anden maner skal jeg ende med en selskabskapital på to kroner og en banksaldo på to kroner.. Resten er jeg lidt blank overfor.

Lige et tillægsspørgsmål: Jeg kan godt forstå, hvis 60100 ikke kommer i spil (eftersom jeg starter fra 0 og så indskyder de to kroner)... Men hvis der nu havde været en egenkapital ved påbegyndelsen af regnskabet i Dinero, hvad i alverden skulle min modkonto så være? De penge er der jo bare, de bliver ikke overført et sted fra. Jeg havde i mit gamle regnskabssystem en "Åbningssaldi"-konto til den slags, men sådan en ser jeg ikke i Dinero?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

ja egenkapital primo og bank - privat indskud hvis du låner penge til dit IVS men det skal så ske lidt mere formelt end for din personlige virksomhed og I skal tage en rente svarende til markedsrente (nok 4-12%) eller en overkurs ved tilbagebetaling af lånet - og endeligt ikke den modsatte vej, penge fra selskabet til jer

Jo der er åbningsbalance når man opretter nyt regnskab i Dinero, men det virker jo ikke til du har behov for det her, da du starter fra 0 og bare med jeres investering på 1 krone hver

Kredit er - og debet er + - Penge ind i bank er bank debit penge ud af bank er bank kredit og så giver modkonto ofte sig selv men Dinero har ikke en test funktion der viser kasseklade simuleret - derimod viser den hvad banken vil blive og da bank jo ofte er med så er det en hjælp

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det meget hurtige svar! :)

Cookie - John Hannover:
ja egenkapital primo og bank - privat indskud hvis du låner penge til dit IVS men det skal så ske lidt mere formelt end for din personlige virksomhed og I skal tage en rente svarende til markedsrente (nok 4-12%) eller en overkurs ved tilbagebetaling af lånet - og endeligt ikke den modsatte vej, penge fra selskabet til jer

De to kroner (en hver fra stifter) blev anført i registreringspapirerne og fremgår i webreg, så jeg formoder ikke, der er flere formaliteter forbundet med blot at bogføre disse to kroner?

Men nu du selv bringer det på bane, så er jeg lidt forvirret over, muligheden for at på webreg forhøje og nedsætte kapital for et selskab. Jeg har svært ved at forestille mig, at det er meningen at jeg, hver gang jeg har solgt en vare eller en ydelse, og dermed får penge i kassen, skal gå ind på webreg og angive, at jeg nu har en selskabskapital der er 14 kroner højere end i går... Har jeg evt. misforstået "selskabskapital"-begrebet?

Cookie - John Hannover:
Kredit er - og debet er + - Penge ind i bank er bank debit penge ud af bank er bank kredit og så giver modkonto ofte sig selv men Dinero har ikke en test funktion der viser kasseklade simuleret - derimod viser den hvad banken vil blive og da bank jo ofte er med så er det en hjælp

Om kredit er plus eller minus hjælper mig ikke rigtigt. Kredit/debet-begreberne er ikke specielt mere meningsgivende en +/- er det... Men det er godt at høre, at jeg faktisk kan se, hvad banken vil blive. Det er nok det, der ender med at redde mig :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

selskabskapitalen er 2 kr og den ændres ikke ved at du tjener eller taber - den registrerede kapital er 2 kr slut. Taber du så 4 kr, så indgår resultat jo i egenkapitalen og i har - 2 kr i kapital  - men stadigt 2 kr som registreret og når den faktiske er over har det ingen betydning men er den under, så skal I faktisk ha generalforsamling der tager stilling til fremtiden, når den er under halv = 1 krone.

Det er derfor det ofte kan være alt for lidt at stifte med 2 kroner i kapital for første gang man køber et frimærke, har man jo ikke penge til det i banken og dermed minus kapital og skal ha generalforsamling. Det handler bl.a. om at ha check på det fine ord KAPITALBEREDSKABET SOM I LINK

Samme her hvor I skal købe varer f.eks. Hvilke penge vil I købe for. I skal så til at lave et lån til selskabet og der skal I bogføre og betale renter svarende til markedsrente (gennemsnitsbeløb per måned f.eks. til 4 - 12% eller hvad i kan kan fremlægge som svarende til rente for usikret lån på markedet) eller en aftalt overkurs - lån 100 kr der skal tilbage til kurs 110 - og igen skal I jo så ha renten som udgift i selskabet og som renteindtægt til den af jer der låner selskabet penge, til skat i selvangivelsen

Det er ikke som i din personlige virksomhed sådan at man bare skyder lidt ind og hæver lidt. Det man skyder ind skal ind som lån med rente og man må intet hæve selv uden det er som løn eller senere som udbytte - det er to helt selvstændige økonomier så ganske forskelligt fra din personlige virksomhed

Sørg i øvrigt for lige fra start at ha en god EJERAFTALE NÅR I ER TO SOM I LINK

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
selskabskapitalen er 2 kr og den ændres ikke ved at du tjener eller taber - den registrerede kapital er 2 kr slut. Taber du så 4 kr, så indgår resultat jo i egenkapitalen og i har - 2 kr i kapital  - men stadigt 2 kr som registreret ...

Hm, ok.

Kan du evt. forklare hvad motivationen skulle være for at hæve eller sænke selskabskapitalen? Det er ret uklart for mig.

I mit tilfælde, så kunne jeg have valgt at indskyde nogle flere penge, så jeg ikke enten (som i dit eksempel med frimærket) øjeblikkeligt rendte i problemer ift kapitalberedskab eller blev nødt til at låne penge til selskabet, hvilket jeg også fornemmer er en transaktion, der kræver en eller anden form for juridisk formalia?

Eftersom selskabskapitalen er anført i vedtægterne, så skal der vel en generalforsamling til for at hæve/sænke den?

I et firma, hvor der er fornuftig aktivitet, penge på kontoen, etc., hvad kunne så motivere en hævning eller sænkning af selskabskapitalen? Er det udelukkende hvis en anpartshaver træder ud/ind eller er der andre grunde?

Beklager, hvis det er dumme spørgsmål. Jeg henvises meget gerne til online resourcer, bøger, etc. hvor jeg kan blive klogere på alt dette her. Jeg er pt i færd med at stave mig igennem http://www.eogs.dk/graphics/_ny%20eogs/Publikationer/EC%20ordbog.pdf som faktisk lader til at være hjælpsom.

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan jo være mange grunde til at hæve selskabskapitalen, blandt andet hvis du skal investere og/eller låne fremmedkapital mv. Selvfølgelig siger selskabskapitalen ikke i sig selv noget om hvor solidt selskabet er men med en selskabskapital på 2 kr. kommer I ikke langt i bankerne inden I kan fremvise et godt årsregnskab :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

du bør jo nok måske tage en revisor med i det helt konkrete - men det store forskel på selskabskapital og lån til selskabet er jo at selskabskapitalen har lovkrav på sig hvis den ikke opretholdes og man bør derfor stifte med en kapital der er stor nok til alle de indledende øvelser

Der er ikke en masse juridiske øvelser der skal til for at låne selskabet penge, der skal blot være en aftale om at lånet får rente fra selskab til hovedaktioner svarende til markedsrente. At forhøje selskabskapitalen er en lidt længere omvej og pengene er jo så bundet i selskabet, modsat et lån som så til gengæld ikke, med mindre det er konvertibelt giver fradrag ved konkurs - modsat selskabskapital

Jeg har også skrevet om det her - i forhold til hvis man har stiftet med for lille kapital  - eller mangler pengene - om selskabskapital, lån og konvertibelt lån - generelt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:

Der kan jo være mange grunde til at hæve selskabskapitalen, blandt andet hvis du skal investere og/eller låne fremmedkapital mv. Selvfølgelig siger selskabskapitalen ikke i sig selv noget om hvor solidt selskabet er men med en selskabskapital på 2 kr. kommer I ikke langt i bankerne inden I kan fremvise et godt årsregnskab :)

Det forstår jeg desværre ikke. Hvorfor er det gunstigt at hæve selskabskapitalen i forbindele med investeringer?

Jeg tror, jeg forstår, hvorfor det finder sted i forbindelse med lån af fremmedkapital. Hvis fx. der er to ligeværdige ejere, selskabskapitalen er 200 kr. (jeg forstår fortsat ikke hvad pointen er i at gange dette tal med 10, 100 eller 1000) og man ønsker at lade en tredjepart købe en ligeværdig anpart i selskabet til fx kurs 200, så kan vedkommende (person eller selskab) mod et indskud på 200 kr. opnå en anpart, der er på lige fod med de andre ejere. Eller hvad?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

det er vel bare at hvis du kun vil risikere 1 krone i dit projekt, så kan det være svært at overbevise banker om at de skal tage en risiko (og en erhverskonto uden lån er stadigt risiko med de mange transaktioner og risiko for fejl  retur af kreditkortnbetalinger, auto moms og andet) - Folk der skal levere til dig kan mene det må ske med forundbetaling når deres sikkerhed er 1 krone du vil risikere -  og folk vil måske ikke investere mere end den samme krone du vil - i dit selskab og så er det jo ikke interessant for dig at få solgt halvdelen af selskabet for 1 krone

Skal du investere i andre, er det nok ikke samme problem hvis du kommer med pengene kontant til dem, men er det med din ene krone som sikkerhed for at du overholder aftalen, så vil det jo ikke overbevise ret mange

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så det er en form for mål for, hvor seriøst et foretagende, man har med at gøre, fordi det er kapital, der er bundet i en vis udstrækning. Ok, det giver mening.

Tak for forbløffende hurtigt svar :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)