Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vi er et startup som modtager økonomisk støtte til at komme i gang - men hvordan er momsregler når jeg fakturerer vores "angels"?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey alle Aminoer :)

Kort fortalt er vi et nyfødt startup som er så heldige at få økonomisk hjælp til at komme på benene af virksomheden som vi har indgået et partnerskab med. De er placeret i UK, vi er i DK.

Vi skal fakturere virksomheden vores løn og forskellige indkøb i.e. kontorudstyr, pc, inventar, hvorefter de betaler. Men hvilke poster tillægges moms, hvis nogen overhovedet, når vi opererer inden for EU? Nogen der sidder inde med et godt link eller viden på området.

Mange tak allesammen.

Hilsner

Steen

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Steen_Jacobsen:
Vi skal fakturere virksomheden vores løn og
Uddyb dette:  Er i ansatte i eget firma der efter almindelig lønudbetaling (med askat, am, atp, feriepenge etc. ) skal skrive en faktura til jeres partner for at få den samlede udgift til løn dækket?  Eller er i Aflønnet som selvstændige i eget firmar med hver jeres cvr nummer, og skal derfor blot viderefakturere udgiften?  Vær i øvrigt obs på, at førstnævnte løsning kan give lidt problemer på sigt;  Hvordan vil i opkræve anciennitet (hvis en ansat bliver opsagt)  hos jeres partner?  Hvad med feriepenge / løn under ferie, ferietillæg ?

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Roberts, tak for hurtig melding. 

Vi er selvstændige med eget cvr og skal blot viderefakturere vores udgifter. Vi har en aftale om fast månedligt max beløb som skal dække alle udgifter incl. løn, så jeg tænker at faktura vil indeholde få dækkende poster som:

1. Løn

2. Inventar / PC / Software

3. Revisor

4. Advokat

5. Diverse udgifter

Alternativt blot have 2 poster:

1. Løn

2. Etableringsomkostninger

Vores investorer er ikke interesseret i detaljer under posterne, dem holder vi styr på i vores eget regnskab, men vil alt være momsfrataget sålænge det er services og produkter købt i DK? Det er vel egentlig essensen.

Tak igen

Mange hilsner

Steen

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at sige uden at kende den nærmere aftale med Jeres investor/"business angel", spørgsmålet går dog nærmere på hvorvidt han modtager en modydelse (billigere varer, reklame/sponsorat eller ejerandel), eller om der reelt "blot" er tale om et tilskud gave.

I forhold til den momsmæssige behandling ville jeg kigge nærmere på den juridiske vejledning afsnit: D.A.8.1.1.7: http://www.tax.dk/jv/da/D_A_8_1_1_7.htm

Dette omhandler momspligt af gaver/tilskud.

 

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej CEF,

tak for svaret - jeg kigger nærmere på linket og ser om jeg kan finde yderligere om emnet derinde.

Hilsner

Steen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

tør ikke svare på momsen - normalt vil en sådan aftale vel indebære en eller anden modydelse op sigt - ejerskab, overskud del osv og så vil jeg tro der er moms på (til DK og i EU bogfører fakturamodtageren vel bare selv importmoms og i alle fald betyder det vel ikke noget for beløbet da det vel er momsregistrerede der giver tilskuddet - men det skal naturligvis køres korrekt efter reglerne. Da revisor indgår i det I får betalt ville jeg da bare spørge ham

MEN -  blot lige for en ordens skyld - husk hvis I driver som I/S kan I (bør I - tæt på skat I) lave ejeraftale og der kan der rent faktisk aftales løn. Hvis I er to enkeltmandsvirksomheder er der ikke tale om løn men I kan naturligvis vælge at hæve det beløb som tilskudsgiver kommer med og som kaldes løn. Det bliver ikke en udgift i jeres virksomhed men indgår i overskuddet og det er så måden det beskattes på

Hvis det er et selskab (hvad det ikke lige fremgår som) så er der tale om helt alm løn i hæver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John, yderst brugbart. Umiddelbart er modydelsen at vi starter deres europæiske salgsorganisation op, og derved pusher et mersalg af deres produkter. Ergo vi tjener kommission og de sælger produkter og får flere kunder. Helt basalt er vi vel "blot" et telemarketing team som de første 12 måneder får betaling for vores telemarketing ydelser og leads. Jeg tænker derfor at det må kunne gøres simpelt med een produktlinje på fakturaen:
Telemarketing services Euro xxxx, VAT free. Vi bogfører som "Momsfrit Salg til udlandet" fra vores side, og fakturamodtager i UK må selv bogføre importmoms og forhåbentligt være i stand til at trække denne fra. Dette må de undersøge hos engelske skattemyndigheder går jeg ud fra.

Mange tak for input

Hilsner

Steen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)