Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremleje af Erhvervsandel - uoverskuelige lejestigninger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jul 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Her kommer mit første Amino-spørgsmål! Jeg håber nogen kan hjælpe. Smile

Jeg står overfor at skulle skrive kontrakt på en fremleje af en erhvervsandel på Nørrebro. Jeg har skaffet tilladelse fra andelsforeningen, så ejeren kan leje ud til mig i første omgang i to år, med mulighed for forlængelse.

Vi havde en snak, som gik på en leje svarende til hans andelsydelse (som den er nu) + en stigning på 5% hvert år.

Nu hvor jeg har lobby'et tilladelsen i hus, (han er selv voldsomt upopulær i sin forening), tolker han vores aftale som andelsydelsen "som den udvikler sig" + 5% pr år. Jeg syntes i forvejen at 5% pr år er over det normale, da nettoprisindexet er steget ca 3% pr år det sidste ti år (Har jeg ret i det?), så en ydeligere stigning giver mig lidt panderynker.

Selvom jeg starter på en fordelagtig leje, ser jeg en risiko for at have to stigninger oven i hinanden. Hvis andelsydelsen følge nettoprisindekset, og de 5% kommer oven i, har jeg reelt en stigning på 8% pr år.

Det skal siges at lejemålet er elendigt vedligeholdt. Der er f.eks ingen varme og vi skal selv betale for at få installeret seperat el-måler. Det er jeg ok med, så længe lejen er fordelagtigt - men det lader den til kun at blive på den meget korte bane.

Er mit regnestykke retvisende? Syntes I det lyder rimeligt?

På forhånd tak for jeres hjælp!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Andelsydelsen kan også stige de kommende år med +5%, og så vil ejeren stå tilbage med regningen, såfremt i følger din fortolkning!

Tilmeldt 24. Jul 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se din pointe Arguins.

Han skal selvfølgelig have en vis sikkerhed i sin forretning og jeg er heller ikke imod at han skal tjene på mig. 

Min bekymring er blot at skulle dække hans risiko + godtage en høj årlig lejestigning.

Jeg overvejer at foreslå ham en deal hvor jeg betaler andelsydelsen (som den måtte udvikle sig) + en fast %-sats. På den måde får jeg ikke en dårligere deal for hvert år der går og han får en sikker fortjeneste fra dag 1. Hvis andelsydelsen stiger, stiger hans fortjeneste også. Jeg er sågar indstillet på at lejen kun kan stige, men ikke falde. 

Jeg er selvfølgelig interesseret i en god pris nu, men jeg er også interesseret i en aftale med en holdbar fremtid. Det tror jeg er bedst for begge parter.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg godt se en pointe i :)

Du må bare vurdere om du vil gøre et forsøg på at reforhandle jeres aftale

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)