Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af virksomhedsform

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 62
Fra  dims Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Min kone og jeg er ved at starte en mindre designvirksomhed, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan vi skal gøre ift selskabsform, så her håber jeg at i kan give lidt råd:)

Vi skal bruge ca 50.000 kr på at komme i gang. dette dækker produktudvikling, varelager, markedsføring, og alt andet. Vi har en opsparing der mere end dækker det, men hvilken selskabsform skal vi vælge? Umiddelbart ville jeg allerede fra dag 1 oprette et ApS med en egenkapital på de påkrævede 50.000 kr, men er det også det smarteste?

jeg har også overvejet IVS, men ved ikke om denne type virksomhed virker for "useriøst", da jeg også skal sælge B2B?

-Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du stifter ApS for 50 t og så bruger måske 35.000 på produktudvikling, markedsføring o.l. så har du jo kun 15.000 i kapital, og det er som udgangspunkt et problem, for den skal jo være 50.000 og aldrig under 25.000 - uden du skal holde generalforsamling.

Du kan naturligvis købe varer som er lige så gode som penge, men udgifter skal du jo i alle fald kunne forvente på rimeligt sigt erstattes af indtægter der får kapitalen på plads

Har du råd til at stifte ApS direkte så gør det - for det er dyrt at gå fra IVS til ApS sidenhen, men om IVS ses specielt ned på, tror jeg er meget individuelt

Her om selskabsformer http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html og her mere om IVS 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 62
Fra  dims Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tak for svaret, der er tydeligvis en del ting jeg ikke har styr på:)

Vi har ikke tænkt os at investere ret meget mere end de 50.000 fra dag 1, så det giver selvfølgelig nogle udfordringer ift ApS, som vi også foretrækker.

Som jeg forstår dig skal der altid være 50.000 kr i firmaet, men må man gerne have en kassekredit ved siden af? vi regner umiddelbart med at have tjent vores investering i varelager hjem efter nogle få uger, hvorefter en kassekredit vil være betalt ud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

så længe det er kurante varer I køber så har de varer jo samme værdi som I betaler for dem

Kaptial 50.000 kr indbetaler i

Lån kassekredit 50.000 kr i gæld og 50.000 mere i banken når I får pengene De to ting går lige op ¨- stadigt har I 50.000 kr i aktiekapital stående

Køb af for 50.000 kr varer = 50.000 kr penge væk men nu 50.000 kr i værdi varelager  og stadigt fuld balance

Problemet er hvis I bruger de 50.000 kr på markedsføring eller løn eller andet som ikke kan optages til en værdi - så blir kapitalen jo 0 kr for så har I jeres indbetalte kapital på 50.000 kr som værdi og som gæld 50.000 kr til banken og ikke andet af værdi = kapital 0 kr. Der skal I så ha generalforsamling, men omvendt hvis I så kan sige at kapitalen vil være genetableret om f.eks. xxx så er det ikke i sig selv en ulykke, 

Jeg synes dog altid I som udgangspunkt skal sigte på at bevare anpartskapitalen fuldt ud og som min få den ned på lige over halv (når den rammer halv er det GF er nødvendig)

HVIS kreditorer kunne sige, at I forsatte gældsætning ud over det punkt hvor I burde ha kunnet indse I ikke kunne betale så er vi ude i noget klart farligere, da I så kan være personligt anvarlige. Læs evt også om kapitalberedskabet - her mest til IVS hvor det i sagens natur hurtigt kan blive negativ egenkapital bare man køber et frimærke til 9 kr hvis man har 1 kr i kapital Stick out tongue http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/kapitalberedskabIVS.html

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fået rigtig gode svar af John, vil dog lige påpege en ting i forbindelse med hvordan virksomhederne vil opfatte jer.

Ved et I/S selskab hæfter I både personligt, direkte og solidarisk for alle virksomhedens forpligtelser. Dette gør i ikke ved et ApS. I et ApS hæfter I kun med indskudsbeløbet, og holder dermed jeres personlige økonomi udenfor.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad I ønsker at sælge, men hvis der er tale om ret dyre løsninger til B2B markedet kan det faktisk være en ulempe som nyopstartet virksomhed at starte som APS, da man bare kan lukke sin virksomhed, uden at skulle stå økonomisk til ansvar. Dermed har man kun tabt de 50.000 kr som er skudt ind i virksomheden. Alt hvad I ejer personligt holdes udenfor.  Det er klart en fordel for jer, at I ikke hæfter med noget personlig, men hvis jeg var virksomhed, ville jeg være mere skeptisk overfor at handle med en nystartet APS, frem for et nystartet I/S virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)