Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af Alkohol, hvordan?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

En andens ugerning retfærdiggører ikke ens egen, lad mig formulere det således frk. Hartmann ;)
De muligheder jeg ser, er ordinær id kontrol (fx upload af billede af billed-id) eller en form for NemID validering.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne Graversen:

En andens ugerning retfærdiggører ikke ens egen, lad mig formulere det således frk. Hartmann ;)
De muligheder jeg ser, er ordinær id kontrol (fx upload af billede af billed-id) eller en form for NemID validering.

Det er Fru Hartmann, tak.

Og du misforstår vist mit spørgsmål -eller du har heller ikke svaret på hvad andre gør, når de  sælger alkohol over nettet.

I øvrigt er der ikke i DK krav om at man skal være i besiddelse af billedid, og selvom der var, ville unge under 18 jo bare "låne" sig til gyldigt id.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg undskylder og retter til fru, en simpel forskrivelse. Jeg prøvede at svare på den første del af dit spørgsmål, ved en mindre hentydbing. Der er mange webshops som netop ikke lever op til deres ansvar om kontrol af aldersgrænser, men dette retfærdiggører ikke noget. Her burde sundhedsstyrelsen eller Forbrugerombudsmanden gå ind. Det er korrekt, at der ikke er krav om billed-id, men at anvende falsk id er strafbart og den erhvervsdrivende må i så fald siges at have handlet i god tro.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne Graversen:
Det er jo ikke nok, bare at skrive, at man skal være 18

Grænsen for køb af alkohol er 16 år. Dertil kommer at salg via internettet vel ikke skal underligges strammere regler end de fysiske butikker, hvor der ikke er et generelt krav om at man skal dokumentere sin alder. Det er kun ved tvivl om alder at butikken skal se dokumentation. En e-butik kan eksempelvis lade forhold som leveringsadresse, betalingsmåde mv. indgå i vurderingen. Men ja e-shoppen har samme risiko som den fysiske butik, hvor ekspdienten ikke kan se forskel på en på 15 og en på 16.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder i detailhandlen pt og må påpege, at de 16 år er den gamle grænse. Det er korrekt at man skal være 16 år, for at købe alkohol med en alkoholprocent under 16,5%. Alt over 16,5% alkohol, skal køber være 18 år eller over for at købe. Reglerne er efterhånden nogle år gamle, men det er selvfølgeligt ikke noget at man bider så meget mærke i, når man ikke selv bliver ramt (mig selv inklusiv) :)

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 2 (16 indlæg)