Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler om afskrivning?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Er lige gået igang med at få dannet en enkeltmandsvirksomhed ud af mine Youtube kanaler. Dette gør det selvfølgeligt muligt for mig at bruge langt flere penge på at forbedre mine videoer da det jo er udgifter for virksomhedens drift. (Nyt kamera osv)

Jeg ved der er en grænse på 12.600kr (2014) for hvornår et køb kan straksafskrives, men jeg er virkeligt i tvivl om hvordan reglerne er helt præcist, har skrevet nogen scenarier som jeg gerne vil vide om jeg har forstået korrekt.

1) Jeg køber et nyt graffikkort til 3000kr, og nyt kamera for 4000kr. Begge beløb er under 12.600kr og kan straksafskrives.

2) Jeg køber et nyt graffikkort til 3000kr, og ny processor og bundkort til 7000kr. Disse køb ville vel blive "slået sammen" da de er købt til at fungere sammen, derfor giver det et total beløb af 10.000kr. Jeg køber derefter et kamera til 4.000kr, men da dette kamera ikke kan anses som at være bundet til computer delene så derfor kan jeg straksafskrive de 10.000kr og de 4.000kr korrekt?

3) Hvis jeg køber et nyt graffikort til 3000kr i starten af 2014 og senere hen flere måneder efter køber nye ssd'er til 3000kr og ny processor og bundkort til 7000kr. Vil dette køb blive anset som at være en "samlet" enhed, delene fungerer jo på en måde sammen, men afskaffelsen er så langt fra hinanden i løbet af året. Kan alt dette straksafskrives eller skal det afskrives som en saldo?

4) Jeg har haft købt en hel ny samlet computer for 16000kr (eks moms), den skal derfor afskrives med reglen for 25% afskrivning. Kan jeg så her kun afskrive 4000kr (25%) eller kan jeg afskrive 12.600kr også vil resten være 3400kr? 

5) Hvis jeg har haft denne afskrivning og der nu er et beløb på 10.000kr tilbage i afskrivningssaldoen i 2013, hvis jeg  så køber nye dele der skal bruges i computeren vil det beløb så blive lagt oveni afskrivningssaldoen eller er det et nyt år og derfor skal det ikke lægges sammen?

Beklager hvis det er lidt rodet, har virkeligt søgt meget rundt efter det og det svært at finde en definitiv gennemgang af konceptet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

1, 2 - straksafskrive  3. må andre svare på - det er jo til samme computer alle delene så jeg TROR de skal lægges sammen når de er anskaffet samme år og bruges samlet (kan intet selv uden de sidder sammen) og derfor afskrives med 25% men er ikke spor sikker

4 25% og når samlet sum alle den type afskrivninger er 12.600 - straksafskriv resten

5 ting til over 12.600 går med i afskrivninger til 25% ting under - straktafskrives stadigt

Lille bemærkning - Hvis du vil kunne bruge nogen af tingene privat også - hvad skal måske kunne formode med computer og kamera i hjemmet - men det ved du selv om du vil - så skal momsen deles. Selv om man må afskrive ting til virksomhed er skat nøje med at når vi taler moms - må den kun fradrages på den rene firmadel som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Før en liste over alle dine aktiver, også de straksafskrevne - for det tilfælde du vil omdanne til et salskab eller vil lukke en dag, så det er nemt at se hvad der skal sælge med over (det skal alt det afskrevne naturligvis også) Skriv - beskrivelse af tingen - anskaffelses tid og pris så du let kan identificere det senere

god vind med det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)