Hej Amino Efter at have brugt hele eftermiddagen og aftenen på at læse herinde, må jeg få lidt mere guidning. Jeg overvejer at starte en mindre webshop ved siden af mit faste arbejde. Jeg har brug for lidt råd til faktisk alt fra A-Z. Først og fremmest skal vi jo have selve hjemmesiden: Hvilken udbyder vil I anbefale? Findes der mon en udbyder der også tilbyder økonomisystem/bogføring/lagerstatus? Jeg kan læse mig til at hvilken betalingsudbyder man vælger afhænger af ens hjemmeside-udbyder. Er det korrekt? Jeg kan forstå at ePay er meget velset pga lave pris og gode produkt. Kan det også automatisk lave faktura klar til udprint? Hvad gør I med fragt? Jeg kunne forestille mig at Post Danmark er en dyr omgang, kan man evt tilbyde kunden flere forskellige fragtmuligheder? Ift hjemmeside er en basisskabelon fint for mig - så længe man selv kan ændre farver, banner, menuer etc. Jeg ser frem til at høre fra jer - og spørg endelig, hvis jeg ikke har uddybet mig selv nok! :-) |
Hej Sascha
Jeg tager bare en ting af gangen i den rækkefølge du spørg.
Webshop:
Du har jo en del muligheder her, men da du er (nybegynder ) synes jeg du skulle starte med de mere nemme løsninger som Wordpress/Woocommerce, eller Shopify, især hvis du selv vil stå for oprettelse af nye varer og mindre vedligeholdelse af webshoppen. Du har selvfølgelig også Magento og Prestashop, dem kan du jo også læse lidt om, men de en smule mere på den tunge side.
Betalingsløsning:
De betalingsløsninger du vil have på din hjemmeside, som f.eks Mobilepay, Dankort og diverse ungdomskort, får du via betalingsgateways. Epay er en af de rigtig gode synes jeg selv, MEN, for at du faktisk kan bruge Epays gateway, skal du have det som hedder betalingsindløsere. Du har en masse af vælge imellem, og nogle er dyrer end de andre. Jeg kan anbefale S5 Valitor, da de er billige og tager størstedelen af kreditkort, dog ikke det gamle danske dankort (som udløber landet over i 2018, og kan ikke udstedes mere, samt typiske statistikker viser at det er under 10% der bruger dette kort). Så når hjemmesiden er klar, kontakter du Epay, får en konto, og sørger for din hjemmeside overholder kravene, og så sender du en ansøgning ind til S5, der er ca. 5-10 dages behandlingstid.
Økonomi system / Lagerstatus:
Wordpress/Woocommerce og Shopify har begge lagerstatus indbygget, dog har nogle deres lager liggende synkroniseret både i økonomi-systemet og på webshoppen. Jeg bruger selv E-conomics, som jeg synes er super nemt, og hvis du vælger E-conomics, så har du IEX.DK som kan hjælpe dig med at automatisere din bogføring, så når du laver et salg, så bliver det automatisk bogført korrekt for dig.
Fragt:
PostDK, du kontakter dem og fortæller hvor mange pakker du forventer at sende afsted, og når du er nystartet, for du sikkert ikke rabat. Min kærestes webshop fik som standard en prisliste på 34kr uden omdeling, og 55 med omdeling, for 250 pakker om året. Det sikkert deromkring du lander. Vi valgte så også at tilmelde os deres PACsoft system, som gør at man kan printe deres labels ud hjemmefra, og ligge i små poser, som man klister på pakken. Så kan du nemlig bare kaste pakken i buret, uden at skulle stå i kø.
GLS, jeg har kun haft en hurtig snak med dem, og pga. det lave antal forsendelse min kæreste havde om året, ville det ikke kunne betale sig med nogen erhvervsaftale, nu når vi også bor 300m fra en pakkeshop. Så der går hun simpelthen bare ned og afleverer pakkerne på pakkeshop, til normal pris, indtil at der kommer lidt mere volume på.
Jeg tror det var alle dine spørgsmål, ellers må du jo lige spørge.
Mvh
Jesper Jørgensen
Codex Design