Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kan det betale sig om registrer min privat bil til erhverv.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

har lige startet et tømrerfirma og kan ikke rigtig se mig ud af hvad der bedst kan betale sig mht. min bil.

Jeg har en kassevogn på papegøjeplader indrettet som kørende værksted (tømrer) købt privat for et par år siden, bilen har en værdi af ca. 10.000 kr. Jeg kører ca 20.000 km årligt nu med virksomhed. Regner med 40% erhverv 60% privat da jeg kun køre virksomheden på deltid mens jeg studere. 

- hvad kan bedst betale sig for mig? 

1. lade bilen stå som privat med privat forsikring til 2900 kr årligt og kun have mulighed for at få de 3,16 kr pr kørt erhvervs kilometer 

2. om registrer bilen til erhverv koster ca 500 kr. betale 2900kr i årlig forsikring. og nu have mulighed for at trække 100% moms af reservedele og diesel samt trække de 3,16 kr pr kørt erhvervs kilometer. 

umildbart lyder mulighed 2 til at være det mest fordelagtige, men nu har jeg lige snakket med forsikringselskabet og skat 

-før forsikringselskabet vil forsikre den som erhverv og jeg kan trække moms fra reservedele og diesel skal bilen overdrages til firmaet, dette lød ikke så slemt i sig selv før jeg snakkede med skat som sagde at jeg så ville blive beskattet af fri bil når jeg brugte den privat, og noget med 25% af mindst 160.000 kr. skulle der betales og det overgår jo bilens værdi mange gange, så jeg er ærligtalt lidt forvirret over hvad jeg skal gøre her, beholde den helt privat eller har jeg bare misforstået noget mht. at have bilen halv privat halv erhverv. 

venlig hilsen Ask Arensbach 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad bilen blive i privat og fratrække kørselgodtgørelse. Du kan fratrække momsen men kun momsen i momsregnskabet også af privat delen.

kørselsgodtgørelse Archives | Anette SandAnette Sand

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, og undskyld dette lidt sene svar fra mig men har haft travlt i marken eller hvad man nu siger :)

-kørselsgodtgørelse, har læst om det nu men er bange for det ikke vil være muligt for mig da jeg som udgangspunkt ikke har planer om at udbetale løn til mig selv hvilke jeg kan se er et krav da man kun kan få kørselsgodtgørelse som lønmodtager, jeg er studerende og lever af su /su lån så min plan er sådanset bare at spare alt overskud i virksomheden sammen til jeg har råd til at investere i en ejendom til udlejning. 

-mht. at trække momsen på brændstof mm. er du sikker på dette er muligt for både privat og erhvervs kørsel selv om bilen står som privat? og disse brændstofregninger, bogføres bare som jeg vil bogføre enhver anden udgift i mit momsregnskab? 

hvis jeg så ikke kan benytte kørselsgodtgørelse vil det så sige at min eneste mulighed er befordring som ligger på omkring 2,10 kr pr kørt km.? 

mvh Ask

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)