Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktieskat ved overførsel af aktier til ven/kæreste/familie?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude :)

Jeg håber der er en derude som er dygtig til skat. Hvad sker der, hvis jeg overfører aktier til en ven, hvor der er en gevinst/tab? Svarer det til, at jeg realiserer en gevinst/tab? Og er der andet man skal være opmærksom på?

På forhånd tak for svaret :-)! 

Med venlig hilsen

Christian

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan i princip kun overføre ved en handel som skattemæssigt skal ske til markedspris og du får så skat af aktieindkomst eller fradrag for tab på samme. Hvis du lader vennen beholde pengene (og at han dermed ikke betaler) vil så svare til en gave som gaveafgift vil omfatte. For noterede aktier og aktier i depot sker handel blot formelt, for unoterede skal du huske ændring i aktiebog og muligvis i vedtægter og hensyn til evt ejeraftale

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
du kan i princip kun overføre ved en handel som skattemæssigt skal ske til markedspris og du får så skat af aktieindkomst eller fradrag for tab på samme.

Vil det sige, at jeg i princippet bare skal realisere beløbet på min egen konto og så derefter overføre beløbet da der er ret heftige omkostninger (Nordnet) forbundet med overførsel af værdipapirer. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Cookie - John Hannover:
du kan i princip kun overføre ved en handel som skattemæssigt skal ske til markedspris og du får så skat af aktieindkomst eller fradrag for tab på samme.

Vil det sige, at jeg i princippet bare skal realisere beløbet på min egen konto og så derefter overføre beløbet da der er ret heftige omkostninger (Nordnet) forbundet med overførsel af værdipapirer. 

Ikke helt med. Er det noterede aktier skal de handles over et helt normalt handelssystem via børsen og der vil der være en kurtage af en eller anden størrelse - er det unoterede så kan I handle uden om børsen til markedsværdi (som I må ha anslået godt) og så er det bare at han overfører beløbet til dig og ejerbogen ændres og du opgiver handlen til skat for aktieindkomst eller tab på samme 

MEN jeg er ikke sikker på jeg forstod spørgsmålet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det drejer sig om noterede aktier og overførsel fra mit depot til en andens depot. Jeg ved bare ikke om jeg skal betale skat, af en værdistigning i værdipapiret idet jeg overfører værdipapiret. Dette handler ikke om gave afgift (som også har betydning) men og mere aktieskatten for mit vedkommende. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Det drejer sig om noterede aktier og overførsel fra mit depot til en andens depot. Jeg ved bare ikke om jeg skal betale skat, af en værdistigning i værdipapiret idet jeg overfører værdipapiret. Dette handler ikke om gave afgift (som også har betydning) men og mere aktieskatten for mit vedkommende. 

Ja noterede aktier kan du kun handle over børsen som udgangspunt og ja du skal betale skat af aktieindkomst af overskuddet ved salget (salgspris minus det du selv gav) og du må via nordnet eller en anden kanal for at gennemføre salget fra dig til vennen. Skatten betaler du sammen med al anden skat over selvangivelsen men du kan jo også forskudsregistrere beløbet som jeg mener er rubrik 502 i forskudsopgørelse og ellers rubrik 66 i selvangivelsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Mange tak for svaret. Det var meget udførligt :) 

Med venlig hilsen Christian 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)