Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tre hurtige spørgsmål om bestyrelsen...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Hjælp mig med at svare på et eller flere af følgende:

1. Du er ved at oprette en bestyrelse i din virksomhed, men hvad afgør hvilke bestyrelsesmedlemmer der vælges? (Jeg er ude efter parametre så som pris, erfaring og kompetencer, uddannelse, branchekendskab etc.)

2. Hvad er de største årsager til at man ikke har en bestyrelse? (Igen parametre såsom ej prioriteret, aflønning, mangler kompetencepersoner etc.)

3. Hvad er bestyrelsens primære opgave? (Igen overskrifter, eks. kontrol og check af direktion, fremadrettet strategiarbejde, sparringspartner etc.)

Jeg sætter pris på dit svar - kort som langt... Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

1:

Sammensæt bredt - gerne nogen med kompetencer inden for det fag man arbejder i, både for deres kontaktnetværk og for deres forståelse, men du kan sagtens også ha en der slet ikke er i branchen men som er speciel god på nogle områder du mangler i din virksomhed - økonomistyring, opbygning af eksport osv

2

først og fremmest - i nye virksomheder - skal man beslutte om man ønsker en bestyrelse som er helt uafhængig af direktøren. En bestyrelse har som en af sine fornemste opgaver, netop at fyre og ansætte direktøren. Er man ene ejer og direktør, fjerner man derved en af de vigtigste opgaver for en bestyrelse og opnår ikke ret meget andet, end at bestyrelsen i forhold til selskabstyrelsen - og ledelse/kapitalberedskabet - får et ansvar der kan koste dem. I de fald kan man med fordel bare tilknytte bekendte som mentorer - og der er ikke spor i vejen for at betale dem honorar for det, uden en formel bestyrelse, hvis det faktisk er sådan, at direktøren, via hurtigt indkalds generalforsamling, kan fyre bestyrelsen med et knips med fingrene, og ikke modsat

Der er adskillege bestyrelsesbørser, også her i Amino hvor man kan søge kompetente personer

3

Er gennemgået lidt i DETTE LINK 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

I et par tilfælde har jeg oplevet at man (den ejerkreds som hyrer bestyrelsesmedlemmerne) har valgt medlemmer ud fra devisen at man kunne opnå noget ekstra - eller spare noget.

Eksempler fra små virksomheder (iværksætterlignende virksomheder) vedr. spørgsmål 1:

Virksomhed 1a) Valgte en bankdirektør, primært fordi kapital og -fremskaffelse var vigtigt for virksomheden. De mente at manden kunne komme med et par visitkort fra branchen dvs kapital og/eller indgyde tryghed og respekt i finansbranchen.

Virksomhed 1b) Valgte en advokat. Ud fra devisen at hvis en advokat koster 2.500 i timen, - hvorfor så ikke prøve at få én til at sidde i bestyrelsen for et honorar som svarer til 1/3 af hvad en normal advokattime koster? De de senere opdagede var, at advokaten skrev regninger hvis han leverede advokatarbejde ;-)

Virksomhed 1c) Valgte nogle personer med et stort netværk. Det var en virksomhed som solgte ledelsesrådgivning, og ved at vælge en bestyrelse med stort netværk, sparede man noget opsøgende salgsarbejde. Faktisk var ejeren ret aggressiv med at de pågældende til hver møde havde kunde-leads med.

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

1

Erfaring fra tilsvarende branche - gerne track record - påvist gode resultater - referencer. Pris vil mere være afgørende for at om den pågældende takker ja, men for mellemstore til lidt  større virksomheder mellem 50 t og 100 t per år for menige medlemmer og dobbelt op til formanden er nok ret normalt

2

EN hovedejer der vil bestemme alt selv, hvad skulle han med en bestyrelse - han ville lige så godt bare ha rådgivere ansat

3

har jeg skrevet en del om her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/aktieselskabers-organisation.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Davao
Tilmeldt 14. Sep 05
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 04:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Min første indskydelse er altid kig på dig selv og din virksomhed - hvad mangler du mest? Hvis du lige nu er I Danmark, men gerne vil exportere til udlandet, men enten ikke selv har eller har folk ansat med arfaring i dette, ville det give mening at finde en med viden inden for dette område der kan hjælpe til. 

Hvis du har en 100% offline virksomhed og gerne vil online, men igen ikke har meget kendskab til det, giver det mening at inkludere en med en sådan viden.

Branch kendskab og netværk er dog 2 ting man sjældent kan få nok af I en virksomhed, så disse har også deres berettigelse.

2. Som andre har sagt hvis du er ene ejer kan det give mening at have mentore eller alternativt et advisory board (I modsætning til en bestyrelse har de ikke noget formælt ansvar, hvilket kan gøre det nemmere at tiltrække folk som er bange for at "brænde nallerne"

Et par kommentar som de andre ikke har nævnt - 1. Der er rigtig mange der gerne vil "bryde gennem muren" til bestyrelses arbejde, så I små/nye virksomheder kan du ofte finde folk der er villige til at lave bestyrelses arbejdet enten gratis eller meget billigt da de gerne ville kunne skrive bestyrelses erfaring på deres CV - Jeg kender mange små virksomheder der har haft held med denne model. 

3. Igen hvis du er ene-ejer fungere en bestyrelse mere som rådgivning - hvis ikke dette er tilfældet er deres primært opgave at sørge for den rigtige direktør sidder på pinden, Strategien for fremtiden og andre "high level" ting.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)