Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino: Aaben link i samme vindue / Abben link i nyt vindue

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Tue Skaarup:

Du kan jo klikke på 'Tilbage' i din browser, både på desktop og mobil. At åbne links i samme browservindue, er den bedste løsning af hensyn til brugervenligheden. Årsagen er princippet om 'Don't break the back button', altså at give mulighed for at kunne bruge 'Tilbage'-knappen i browseren, for at komme tilbage til udgangspunktet.

Nogle - som du - foretrækker at links åbner indhold i nyt vindue, men det er ikke det mest brugervenlige.

DET er simpelthen noget vrøvl!

Det er muligt at DU og MANGE andre synes det. Men da brugervenlighed ikke er objektivt med subjektivt, så kan man ikke generalisere på den måde!

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
DET er simpelthen noget vrøvl!

Ikke en særlig rar tone. Jeg antager at du ikke mener det så slemt, så jeg svarer dig alligevel:

Jeg tror vi måske bruger ordet 'brugervenlighed' forskelligt. Folk har det med at erklære et eller andet for brugervenligt eller ikke brugervenligt ud fra deres egen adfærd og mening/smag, og ikke ud fra faget eller diciplinen brugervenlighed. Det er problematisk, for det kan lede folk på vildspor.

I mit sprogbrug er brugervenlighed et fag, der handler om hvor nemt og hvor fedt det er at bruge et system for flertallet af brugere. Man kan fint generalisere mht. brugervenlighed, for faget brugervenlighed bygger på data fra studier, undersøgelser og brugertests fra mange kilder. Jakob Nielsen, Steven Krug, NNgroup, W3C, James Kalbach m.fl. har gennem mange år været foregangsmænd her.

Så prøv at gå tilbage og se om ikke du er enig i, at det jeg har skrevet bygger på principper for god brugervenlighed. Det har ikke noget med mine holdninger eller min smag at gøre, udover at jeg synes det er kanon at fremstille brugervenlige websites.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tue Skaarup:

Carsten Kvist:
DET er simpelthen noget vrøvl!

Ikke en særlig rar tone. Jeg antager at du ikke mener det så slemt, så jeg svarer dig alligevel:

Jeg tror vi måske bruger ordet 'brugervenlighed' forskelligt. Folk har det med at erklære et eller andet for brugervenligt eller ikke brugervenligt ud fra deres egen adfærd og mening/smag, og ikke ud fra faget eller diciplinen brugervenlighed. Det er problematisk, for det kan lede folk på vildspor.

I mit sprogbrug er brugervenlighed et fag, der handler om hvor nemt og hvor fedt det er at bruge et system for flertallet af brugere. Man kan fint generalisere mht. brugervenlighed, for faget brugervenlighed bygger på data fra studier, undersøgelser og brugertests fra mange kilder. Jakob Nielsen, Steven Krug, NNgroup, W3C, James Kalbach m.fl. har gennem mange år været foregangsmænd her.

Så prøv at gå tilbage og se om ikke du er enig i, at det jeg har skrevet bygger på principper for god brugervenlighed. Det har ikke noget med mine holdninger eller min smag at gøre, udover at jeg synes det er kanon at fremstille brugervenlige websites.

Så er der jo ikke nogle problemer. Vi er bare ikke enige i hvad brugervenlighed dækker over.

Det du beskriver mener jeg kan beskriver som 'best praksis', 'standard' o.s.v.

Hvis noget er 'brugervenligt' må det, nødvendigvis være 'venligt over for brugeren' - men da ikke alle brugere er ens, er 'brugeren' ikke en homogen masse.

At noget forventes på en eller anden måde, fordi 'det gør vi altid' - er jo slet ikke det samme som at det er det mest brugervenlige... Ikke den dag der kommer en bruger det ikke kender 'standarden'.

Når du definere brugervenlighed, er det så overfor brugergruppen på 13-25 år, der er vokset op med en tablet i bleen, eller de 75 til 90 årige der ikke er nået længere end at sende en SMS på mobilen.

Jeg tror det vil blive svært at finde bare én ting, hvor de to grupper mener det samme er 'brugervenligt'.

MEN... alt dette gælder ikke kun brugervenlighed... Det gælder RIGTIG mange begreber, de bliver så udvandede, at de mister betydning. - Jeg vil dog stadig fastholde, at hvis noget ikke falder naturligt over for lige netop DEN bruger, der benytter det LIGE nu, så er det ikke brugervenligt...... Over for DEN bruger!

Godt eksempel er Amino. - Man laver en smily med 'kolon' og 'parantes slut' ... PISSE irriterende... Jeg har altid lært det som 'kolon' og 'bindestreg' og 'parantes slut' ... DET er bare ikke brugervenligt!

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Det du beskriver mener jeg kan beskriver som 'best praksis', 'standard' o.s.v.

Ja, 'best practices' og 'standarder' understøtter tit god brugervenlighed. Kernen i 'brugervenlighed' er, at systemet er nemt og fedt at bruge for flertallet.

Carsten Kvist:
Hvis noget er 'brugervenligt' må det, nødvendigvis være 'venligt over for brugeren' - men da ikke alle brugere er ens, er 'brugeren' ikke en homogen masse.

'Brugeren' er en voldsom uhomogen masse ja, men de har mange fællestræk i behov og adfærd, som faget brugervenlighed forsøger at afdække. Og tak for det, for dem af os der fremstiller systemer/websites, vil nødig undvære det databaserede grundlag vi har i faget brugervenlighed.

Carsten Kvist:
At noget forventes på en eller anden måde, fordi 'det gør vi altid' - er jo slet ikke det samme som at det er det mest brugervenlige... Ikke den dag der kommer en bruger det ikke kender 'standarden'.

Enig, men en del af 'det gør vi altid' er konventioner og dem kan der være gode brugervenlige egenskaber i, fordi genkendeligheden alene gør at en del af 'nemt' kravet er opfyldt. Hvis for mange ikke genkender 'standarden', så er det ikke længere en konvention.

Carsten Kvist:
Når du definere brugervenlighed, er det så overfor brugergruppen på 13-25 år, der er vokset op med en tablet i bleen, eller de 75 til 90 årige der ikke er nået længere end at sende en SMS på mobilen.

Jeg tror det vil blive svært at finde bare én ting, hvor de to grupper mener det samme er 'brugervenligt'.

Der er bestemt forskelle i hvad forskellige aldersgrupper oplever som brugervenligt, men også overraskende mange overlap og tidløse retningslinier. Apropos links der åbner i nyt vindue, mener jeg at have læst en undersøgelse refereret for nylig, hvor små-børn forvirredes over at miste funktionaliteten i tilbage-knappen i en browser.

Carsten Kvist:
Jeg vil dog stadig fastholde, at hvis noget ikke falder naturligt over for lige netop DEN bruger, der benytter det LIGE nu, så er det ikke brugervenligt...... Over for DEN bruger!

Helt enig, det er bare ikke 'brugervenlighed' som fag/diciplin vi taler om så. Det er mere synspunkter og individuel adfærd, hvilket er fint at udtrykke og reflektere over. Vi skal bare ikke kalde det brugervenlighed, så går der kuk i begreberne og vi forvirrer folk.

Carsten Kvist:
Man laver en smily med 'kolon' og 'parantes slut' ... PISSE irriterende... Jeg har altid lært det som 'kolon' og 'bindestreg' og 'parantes slut'

Det er fordi du er old-school, som visse andre :-)

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)