Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug for hjælp omkring lukke enkeltmands for at stifte ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 844
Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg har et spørgsmål,


Jeg er lidt på bar bund her.

Det drejer sig omkring at jeg har et enkeltmandsselskab, men ønsker egentlig at få dette tilknyttet til mit holdingselskab. Enkelmandsvirksomheden har ikke haft nogen indtægt, kun udgifter pt. Og der er indkøbt driftinventer.

Jeg ville høre om jeg kan lukke denne virksomhed for at stifte et ApS selskab udfra holdingselskabet som så overtager den kommende drift min enkelmandsvirksomhed skulle lave?


Hvis dette er lovligt, ville jeg slippe for revisor og advokat bistand, da jeg så blot kunne stifte et nyt aps udfra holding selskabet 

Lokalmarkedsførring for virksomheder dealSpot.dk - Tilmeld din virksomhed gratis idag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan stifte holding - og tilhørende drift - med kapitalkravet 50.000 kr ialt (og kun ET drift til holding for samme kapital) Til det formål skal du ha 50.000 kr beskattede midler for at gøre det lidt kort

Du kan ikke uden revisor stifte på basis af de driftsmidler der er købt i enkeltmandsvirksomheden-  det er apport stiftelse og kræver revisor erklæring

Du kan lukke din enkeltmandsvirksomhed og sælger alt driftsinventar over til et nyt drifts ApS - formentlig til indkøbspris hvis det er nyt (du har ikke haft udgifter så tvivlsomt om skat accepterer nedskrivning af værdi på inventar - men individuelt) Du skal ikke tage moms hvis du sælger alt (og her menes alt - så intet driftsinventar giver dig personligt fradrag som udgift i en virksomhed uden indtægter) Du kan bare sælge det hele over til indkøbspris fra enkeltmands til det nye ApS

Jeg ville stærkt overveje revisor råd ud fra det helt aktuelle - det kan være dumme få tusinde kroner at spare - også i forhold til hvis du ender med rene udgifter i en personlig virksomhed helt uden indtægter og venter fradrag for det i personlig indkomst - samtidigt med du stifter drifts ApS - du skal lukke enkeltmands helt reelt og fuldt - og holde armslængde til alt der så overtages i et nyt ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 844
Skrevet kl. 01:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for det hurtige svar.

Hvis jeg vælger at lukke enkelmandsvirksomheden og sælge alt over i et nyt driftselskab, som er stiftet ud for mit holdingselskab, skal virksomheden så realt have penge op ad lommen eller er det blot papir transaktioner, tænker jo over at maskinerne jo engang er blevet betalt af mig personligt.

 

Lokalmarkedsførring for virksomheder dealSpot.dk - Tilmeld din virksomhed gratis idag.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 02:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det nemmeste vil være en kontant stiftelse af først Holding og siden drift.

Driftsmidlerne kan du efterfølgende sælge over til driftsselskabet, og herved få det beløb du har lagt ud ifm købet af driftsmidlerne retur.

Jeg formoder at du har købt driftsmidlerne fornyligt!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick:
realt have penge op ad lommen eller er det blot papir transaktioner, tænker jo over at maskinerne jo engang er blevet betalt af mig personligt.

Ja selskabet skal ha penge op af lommen for at købe aktiverne af din personlige virksomhed - det er to helt selvstændige juridiske enheder så netop derfor skal alt gøres helt som var det mellem dig og en totalt fremmed

Den gode nyhed er jo så, at selskabet skal gi DIG pengene ved at betale din personlige virksomhed

Derved får din virksomhed jo en indtægt (går ud fra nyere aktiver og at du har straksafskrevet dem og dermed haft dem som udgift)

Du kan ubesværet forstå, at du jo ikke først kan købe ting og trække dem fra og dermed få skattefradrag personligt - og så forære dem til dit nye selskab

Da du ikke har haft indtægter skriver du, så vil jeg mene at det letteste er at du sælger aktiverne til indkøbspris til selskabet. Derved får du som du har beskrevet det, formentlig et rent 0 i den personlige virksomhed. Skal vil kunne lave ballade hvis det som sker er, at du i kort tid har en personlig virksomhed som du 0 indtægter har i - og så tager et fradrag i personlig indkomst i form af underskud fra den virksomhed - samtidigt med du stifter nyt selskab

Selskabet betaler således det som tingene har kostet - den personlige går i rent 0 formentlig - du får pengene af selskabet, og i stedet for du havde dem som udgift og fradrag personligt, er det fremadrettet selskabet som har udgiften og jo dermed fradrag for dem

Hvis selskabet ikke har penge, kan du oprette et lån fra dig til selskabet (aldrig den anden vej). De penge du skal låne dem vil svare præcist tkil de penge selskabet skal betale din personlige virksomhed for aktiverne.

Kravet er at du skal tage en markedsrente (alt mellem 4 og 12% som standard) for lånet. Du kan bare lave et helt kortfristen lån og så få pengene tilbage

Du kan læse mere avanceret om at skyde penge ind som lån og andet her: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)