Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed med og uden moms .

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jul 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed, som har med sundhed, træning, undervisning i øvelser, personlig træning og kost mm.
Jeg har ladet det momsregistrere, og fået tildelt det et cvr. nr.

Jeg har så fået af vide efterfølgende at nogle af ydelserne er momsfritaget, da det har med undervisning at gøre.

Tanken er så at nogle af ydelserne i mit firma bliver momspligtige, mens andre bliver uden moms. Jeg har fået bekræftet af skat at disse ydelser er momsfritaget, og at at jeg så skal oprette en undervirksomhed under samme cvr nr., men med et såkaldt SE-nr. der ligger under cvr. nummeret, det har jeg så fået tildelt nu, og blevet registreret for lønsum. hvad skal man forholde sig til mht. lønsum og indberetning af det? ved hvordan man indberetter moms osv. det er rimelig nemt på skat.dk at finde ud af.

Det drejer sig om "undervisning i legemlige øvelser", som er momsfritaget, mens jeg har andre momspligtige ydelser, såsom kostvejledning m.m. som jeg har forstået det.
Det kan man jo godt se fordelen i?! Da jeg naturligvis gerne vil undgå at betale moms af de ydelser der er momsfritaget.

De siger så jeg skal lave 2 regnskaber, et for mit cvr. nr.(m.moms), og et for mit se-nr.(u/moms). Hvordan går man i praksis det, og får kædet regnskaberne sammen bagefter?

Og hvad hvis jeg i det ene regnskab(m.moms), har underskud, efter meget opstarts udstyr osv. der skal købes ind, ifht. start af virksomheden, og kan jeg så trække moms fra de køb jeg har foretaget, så længe at de ligger inde i regnskabet for cvr. virksomheden m. moms?

For hvis jeg sælger meget undervisning som er momsfritaget, som er i det ene regnskab, og køber meget til opstarten af virksomheden i 3. kvartal (virksomheden er oprettet 1.7.2014), som ligger i det andet regnskab m.momsen, så forventer man jo at det ene giver underskud formegentlig, og det andet er overskud, men hvordan kædes det så sammen?

Kan jo godt lidt se "fordelen" i at man kan trække momsen fra køb til mit hovedfirma, og ifbm. salg af visse ydelser, skal jeg ikke betale moms af, eller er det kun mig?

Håber der er nogle skarpe hoveder derude som kan svare lidt på det jeg har spurgt om, eller delvist på nogle af tingene, så jeg kan få det lidt mere belyst, jeg har før haft enkeltmandsvirksomhed m.moms regnskab, dog aldrig en opdelt virksomhed med og uden moms og se.nr.

På forhånd tak

Hilsen Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

den del jeg lige kan tage er at du kan trække moms 100% fra forudsat de ting du køber udelukkende er til brug for de momspligtige aktiviteter.

Ting som bruges til det ikke momspligtige er 0% momsfradrag, og så er der de ting der bruges til begge - der skal momsen deles i forhold til hvor meget de bruges til henholdsvis momspligt og ikke momspligtig aktivitet - kunne være rent faktisk opdeling eller knytte sig til omsætning hvis den afspejler forholdet.

Mig bekendt - men hør andre- laver du det i ET regnskab hvor du bare har konti der er knyttet til momset omsætning og andre der er knyttet til den momsfrie omsætning

her guide til indberetnig af lønsum http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2113984 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)