Hvis man modtager en faktura 6 måneder for sent (pga. forglemmelse), har man så stadig pligt til at betale?
Står i den situation at mit firma har modtaget en faktura, som vi kunne have viderefaktureret til vores kunde, hvis vi havde modtaget den rettidigt. (På et projekt med meget store udgifter, og det er derfor ikke blevet bemærket, at vi ikke havde modtaget den pågældende faktura).
Nu hænger vi så selv på udgiften, da vi ikke vil være bekendt at sende en faktura til vores kunde 6 måneder senere. Vil derfor lige høre om vi kan gøre indsigelse mod denne faktura på nogen måde, eller om vi bare må æde den selv?
I vores tidligere firma oplevede vi nogle gange det samme at en leverandør ikke sendte faktura til os typisk fordi han igen var afhængig af faktura andet sted fra, før han kunne kende den endelige pris. Vi gjorde det at vi ringede til bogholderiet i det pågældende firma og forklarede dem at der havde sneget sig en fejl ind i vores fakturering. og at vi derfor var ked af at vi førstkunne sende fakturaen nu. de fleste tog det med et smil nogle takkede endog for den forlængede betalingsfrist. fælles var dog at de betalte med det samme når de modtog fakturaen. og det er jo det vigtigste. at få udestående ind på kontoen igen. forældelses fristen er som andre skriver herover 3 år. men din kunde får jo lov tol at udvide sin reklamationsret da den gælder fra faktureringstidspunkt. så giv din kundes bogholderi et kald og afsted med fakturaen.