Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krænkelse if. Google søgeord

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Fritex Emballage APS Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du knivskarp på juradelen omkring krænkelse if. Google søgeord?

Som mindre selvstændig er jeg blevet sagsøgt af et stort firma og deres advokatteam. Min egen advokat har været sat på sagen igennem ½ års tid, men jeg fornemmer vi er oppe imod mastodonter, der vil kører sagen for sagens skyld og taxameteret tikker…

Kogt ind til benet handler sagen om hvorvidt vi er konkurrenter.

Følgende er et tænkt scenarium fra en anden branche, men beskriver i store træk sagen:

Firma A: STIGE Tøj A/S handler med tøj, nærmere bestemt undertøj. Firma B: Spot Tøj ApS handler ligeledes med tøj, nærmere bestemt overtøj.

STIGE Tøj A/S har registreret deres firmanavn/logo samt ordet ”STIGE” som ordmærke hos Patent- og varemærkestyrelsen. Dvs. ordet STIGE (et helt almindeligt navneord) må ikke anvendes af andre i tøjbranchen til markedsføring.  

I 2012 kontakter STIGE Tøjs advokat Spot Tøj, da en Google søgning på ordet ”STIGE” fremkalder en Google Annonce fra Spot Tøj. Den pågældende Google annonce indeholder dog hverken ordet STIGE eller undertøj.

Spot Tøjs Adwords administrator har ingen forklaring på, hvorfor ordet STIGE er endt på deres Google Adwords ordliste. Spot Tøj kender ikke firmaet STIGE Tøj og handler ikke med de samme varer. En forklaring kunne være, at ordet STIGE har været med på en af de ordlister Google Adwords anbefaler. Sport Tøj sletter dog omgående ordet STIGE.

I 2013 får Sport Tøj endnu en henvendelse fra STIGE Tøjs advokat. Igen udløser ordet ”STIGE” en Google Annonce fra Spot Tøj. Da Spot Tøjs administrator ikke har genaktiveret ordet ”STIGE” er det da også lidt uforklarligt. Ved nærmere undersøgelse viser det sig også, at ordet ”STIGE” er slettet, men der har alligevel været 4 klik på ordet i de seneste 12 måneder. Udover Spot Tøjs administrator har Google Team, if. optimering af Google Adwords været de eneste, der har haft adgang til denne Google Adwords konto.

STIGE Tøj sender nu en stævning til Spot Tøj med et krav om på erstatning på kr. 20.000 for overtrædelse af varemærkeloven $ 4 samt markedsføringsloven $$ 1 og 18.

I sagsfremstillingen gør STIGE Tøj meget ud af at påstå at de to firmaer er direkte konkurrenter og henviser blandt andet til ens branchekoder. De to firmaer har da også sammenfaldende markeder, men markedsfører hvert deres produktsortiment.

 

Eksemplet er som tidligere nævnt konstrueret, men beskriver de to omdrejningspunkter meget godt. Selvom jeg indtil nu ikke har haft kendskab til sagsøger og aldrig har haft hverken til hensigt eller til formål at krænke dem, så er det jo rent jura det handler om. Og derfor er mine to spørgsmål som følger:

1: Kan man registrere (ordmærke) et ganske almindeligt navneord som ”STIGE”, blot fordi ordet indgår i ens firmanavn?

2: Er to firmaer direkte konkurrenter, når de begge markedsfører tøj, men markedsfører henholdsvis undertøj og overtøj?

Håber på konstruktive input.

Mh

Anette

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anette

Jeg er ikke advokat, men det lyder da helt hen i vejret at sagsøge nogen fordi at de dukker op i en Adwords annonce når man søger efter noget på Google, uanset hvad man søger efter. Man kunne endda argumentere for at det til dels er uden for din kontrol hvad Google viser af reklamer når man søger.

Så det tror jeg simpelthen ikke på at de kan overbevise en dommer om.

Og når du så tilmed siger at søgeordet er et almindeligt navneord og ikke det fulde firmanavn, så synes jeg det lyder endnu mere skørt. Hvis det var tilfældet ville jeg da skynde mig at registrere et nyt firma som hed "123 Bredbånd" og få det registreret hos Patent og Varemærkestyrelsen, og så sagsøge alle som annoncerede med bredbånd når nogen søgte på Google efter "bredbånd", for det er jo mit firmanavn. Det er jo helt skørt. Man kan ikke 'eje' søgninger på Google.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Tilmeldt 5. Mar 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Fritex Emballage APS Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej René,


Tak for din tilkendegivelse. Både min advokat og jeg synes også denne sag er helt hen i vejret.

Men sagsøger har midlerne til at gøre dette til en principsag og har et stort advokatfirma i ryggen. Så jeg bliver nød til at have juradelen helt på det rene.

En ting er at et firma kan registrere deres navn/logo. Men jeg tvivler på man kan registrere eller ”ordmærke” en del af firmanavnet, hvis det samtidig er et helt almindeligt navneord og dermed udelukke en hel branche fra at kunne anvende dette ord if markedsføring. Uagtet at ordet ikke har noget specielt med branchen at gøre. Nøjagtig som i det tænkte eksempel med ”STIGE Tøj A/S”.

Hvis det viser sig at det kan man ikke, så er der ganske enkelt ikke en sag og så er det ligegyldigt om de to firmaer er konkurrenter eller ej.

Fra København S
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 162
Fra  PR-Gruppen Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AB:

1: Kan man registrere (ordmærke) et ganske almindeligt navneord som ”STIGE”, blot fordi ordet indgår i ens firmanavn?

Hej Anette,

Jeg er heller ikke advokat, men jo, du kan godt varemærke et ganske almindeligt og udbredt navneord. Det kræver dog at du har et stærkt og alment kendt brand før du kan gå ud og sagsøge andre firmaer for at bruge ordet. Så det er nok ikke det firmaet kommer til at vinde på, hvis de er et ukendt brand/firma.

AB:
2: Er to firmaer direkte konkurrenter, når de begge markedsfører tøj, men markedsfører henholdsvis undertøj og overtøj?

Det er faktisk sagen underordnet. Det handler mere om hvad der står i annonceteksterne. Hvis brugere der søger efter din konkurrents firma ser en af dine annoncer og du får det til at fremstå som om annoncen er for deres firma men i virkeligheden leder den besøgende over til din side, så er du ude i en gråzone hvor din konkurrent nok godt kunne vinde en sag mod dig.

Det er ikke første gang det sker i så fald, prøv at læs om denne sag: http://www.lett.dk/Default.aspx?ID=1270&PID=4804&Action=1&NewsId=1027

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joel

Rigtig godt link, tak for det. Som jeg forstår det er det altså helt i orden at man annoncerer på søgeord som er varemærkebeskyttede, men som du også siger, så er man på kant med loven hvis man fremstiller sin annonce som om at man er associeret med varemærket. Og man behøver ikke at gøre det bevidst, som det også tydeligt kommer frem i dit link. Man bør altså sørge for at gøre det klart at man ikke er associeret med varemærket hvis man reklamerer på søgeord som er andres varemærker.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Tilmeldt 5. Mar 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Fritex Emballage APS Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joel,


Tak for link.

I det tænkte eksempel indeholdte den fremkomne Google Annonce ikke ordet ”STIGE” eller "undertøj". Men derimod ord kun relateret til overtøj. I min optik vildledte annoncen ikke kunder. Men annoncen indeholdt ordet ”tøj” og det vurderer sagsøger altså som krænkende.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)