Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny medejer i ApS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg ønsker at få en medejer ind i mit nyere anpartsselskab. Jeg har fundet vedkommende, og vi er nu i tvivl om, hvordan vi skal gribe det an.
Den nye medejer bringer en masse knowhow til bordet (dog ingen kontanter), og vi er blevet enige om en ejerandel på 25% - som jeg i princippet "forærer" ham for den viden og arbejdsindsats, han kommer med.

Hvordan gør vi det nemmest herfra? Jeg er med på, at vi selvfølgelig skal have lavet en ejeraftale, men hvordan forholder det sig med "købet/salget" af de 25% ejerandele - bliver de beskattet på nogen måde?

Håber at nogen kan hjælpe!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

den er tricky nok til at jeg ikke ville gå uden om et råd fra en egentlig revisor. Det enkle er, at du godt må sælge 25% af dine anparter til en 3. mand til 1 krone hvis du har lyst .-MEN det må du ikke til en medarbejder eller kommende medarbejder hvis det på den måde kan afløse løn

Det ville jo være skattesnyd at han fik anparter uden skat (som hvis han fik en halv gris og en sofagruppe som tak) Han vil derfor skulle beskattes af den reele værdi af de 25% han modtager og det er der jeg ville ha en revisor ind over. 

Det vil normalt være sådan så, at han overtager de 25% til værdien og det fremgår så af ejerbogen (og skal vel i vedtægter) og ja i bør lave ejeraftale

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar.
Afgivelsen af de 25% andele skal ikke ses som erstatning for løn, men som et bevis på vores samarbejde fremadrettet. Medejeren vil indgå i virksomheden på lige vilkår med mig, og vil derfor også blive aflønnet herefter.

Ændrer det på situationen? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

nej  - det vil blive krævet beskattet som værdien af anparten som udgangspunkt. Ellers kunne man jo udstede gratis medarbejder aktier - google medarbejderaktier - for det er jo det du vil her ved at gi dem gratis

også køberet/optioner vil give skat men hvorfor køber manden dem ikke til markedspris (udgangspunkt 25% selskabets værdi) og så får han løn der dækker hans køb. Derved er der jo skat, men ikke så meget at rode med.

Alternativt tag som nævnt fat i en revisor der kan redegøre for dels værdien af 25% af selskabet, skat af direkte medabejderaktie uden betaling og af tegningsret

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)