Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til egen enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har netop stiftet enkeltmandsvirksomhed.

I den forbindelse har jeg behov for at indkøbe it-udstyr for ca. 10.000 kr.

Jeg har ikke lyst til at indskyde 10.000 kr. i min enkeltmandvirksomhed, men vil i stedet gerne yde et lån.

Dvs. et lån fra mig, som privatperson, til min registrerede enkeltmandsvirksomhed, således at virksomheden skattefrit kan betale pengene tilbage, og trække udgiften fra i sit regnskab.

Kan dette lade sig gøre, og I så fald skal jeg lave et form for gældsbrev eller hvordan foregår det i praksis?

Håber mit spørgsmål er klart og tydeligt.

Mangler hilsner,

Joachim

Fra Ølstykke
Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 166
Fra  Poteshop.dk IVS Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er netop det du vil lave, et indskud ;) et indskud er et "lån" som du laver til virksomheden, men så vidt jeg ved fungere det ikke helt sådan når du er enklemandsvirksomhed da dit overskud når året er omme skal du betale normal skat af overskudet, og underskudet ja det ved jeg så ikke noget om, det er der flere der er meget kloger end jeg er på det område.

Men er temlig sikker på at det du søger er det man kalder for et "indskud" i selvskabsform, atlså et lån skattefrit/rente frit til virksomheden.

Mangler din hund hundefoder, hundelegetøj, hundeudstyr eller noget helt 4? Så besøg Poteshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

helt klart og det er også den eneste må du kan gøre det på. I enkeltmandsvirksomhed behandles alle indsættelser som løn og alle hævninger tages også via egenkapitalen

Du skal bare bogføre det i status .- under egenkapitalen - mellemregning - konto hedder nok noget med Kontant indskud ejer eller Gæld til ejer (forskelligt fra program til program men altid i gruppen af egenkapital) Modkonto er så bank hvor du overfører pengene til

Når du har råd kan du så bare hæve igen, lige modsat fra bank så dit indskud går ned til mindre eller til 0 og da det hele foregår i status delen af regnskabet = ikke er indtægt eller udgift - så er alt uden skat. Læs evt denne for forståelse: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

god vind med det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Paris Nakita Kejser:
er temlig sikker på at det du søger er det man kalder for et "indskud" i selvskabsform, atlså et lån skattefrit/rente frit til virksomheden
kan se du har selskab (IVS) Kejser - men der er det ikke indskud - det er lån fra hovedaktionær - (ejer) og der skal der betales enten rente fra selskabet - mindst markedsbasseret - eller med en overkurs ved tilbagebetaling - så i selskab - altid med rente eller overkurs, hvor det i personlig virksomhed bare er indskud rentefrit (er jo samme person og samme skat)

I personlig virksomhed - hæve alt det man vil - i selskab - ikke hæve en krone (gerne få lån tilbage) ikke låne af selskabet .- KUN penge ud som løn eller udbytte når det ikke er tilbagebetaling af hovedaktionærlån

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar, det vil jeg undersøge og vende tilbage hvis jeg har flere spørgsmål :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)