Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ekstraordinær generalforsamling - Er denne fremgangsmåde i orden?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lidt spørgsmål angående en ekstraordinær generalforsamling, som afholdes i min lejligheds ejerforening. (Har derfor intet med virksomhed at gøre)

Bestyrelsen har d. 04.06.2014 udsendt brev om afholdelse om ekstraordinær generalforsamling d. 13.06.2014 kl. 14. Brevet er modtaget fredag d. 06.06.2014.

Det eneste relevante der står i forhold til dagsorden er:

"Bestyrelsen foreslår en ekstraordinær indbetaling på kr. 70.000 pr. 1.7.2014 fordelt efter de enkelte ejeres fordelingstal til brug for udskiftning af vinduer. Oversigt over fordelingen vedlægges."

Derudover skriver de:

"Da det ikke er meningen, at der skal afholdes en fysisk generalforsamling, vedlægges der en fuldmagt med stemmeseddel, som kan udfyldes ved afkrydsning med ja eller nej. Fuldmagt/stemmeseddel bedes afleveret/sendt til undertegnede i underskrevet stand, således at den er på kontoret senest fredag, den 13. juni 2014 kl. 8.00. Herefter vil administrator meddele, hvilket resultat den ekstraordinære generalforsamling har givet."

Mine spørgsmål går på følgende:

1) Er det i orden at indkalde til ekstraordinær generalforsamling med så kort varsel, og så endda over tre helligdage (grundlovsdag og pinse)?

2) Er det okay at beskrive hvordan de penge skal bruges til på så ringe en måde, at man reelt ikke har mulighed for at tage stilling til det? (Der står intet om hvilke vinduer det drejer sig om og hvorfor de skal udskiftes (og det drejer sig IKKE om ALLE vinduer i ejendommen og det er ikke et akkut problem, da der har været snak om det på en generalforsamling for to år siden)).

3) Er det i orden at afholde en ekstraordinær generalforsamling på den måde, at den ikke er fysisk, og man derfor ikke har mulighed for at debattere emnet, og komme med modforslag før der stemmes?

4) I tilfælde af at det skulle blive ja, kan man så bare kræve en ekstraindbetaling på næsten 5000 kr. (som det vil være i mit tilfælde da jeg har den største lejlighed) med så kort tidsfrist (indbetaling 1.7.2014 = 18 dage man har til at skaffe de penge fra generalforsamlingen er blevet afholdt)? Der er få mennesker der bare kan hive ekstra 5000 kr. ud af et på budget på så kort tid, når fællesudgifter normalt kun er på 2600. Det er en betaling på 300% i forhold til hvad man plejer. Derudover har vi lige betalt en ekstraregning på 3000 til var i denne måned. Det er altså 8000 kr. ekstra på to måneder.

Er der noget jeg kan gøre for at erklære den ekstraordinære generalforsamling eller forslaget for ugyldig?

Jeg har desværre ikke vedtægterne liggende, og ved ikke lige hvor jeg skal skaffe dem med så kort varsel, så kan ikke lige finde ud af hvad der står omkring ekstraordinær generalforsamling. 

Håber der er nogen der kender lidt til det, som lige vil bruge lidt tid på at forklare om det er i orden eller ej.

BONUSINFO: Så vidt jeg husker, drejer det sig om vinduer i få lejligheder, hvoraf den ene ihvertfald er formandens.

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ingen der kender til det?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være svært at sige uden kendskab til de konkrete vedtægter. I foreninger vil de altid være hvad der bestemmer hvad der kan køres i foreningen.

Jeg kan derfor ikke komme med meget indspil om dine problemstillinger, dog har de fleste vedtægter en standard for alm GF på mellem 2-4 uger, mens eks. ord. GF kan afholdes med indkaldelse fra 7 - 14 dage typisk.

Forum Advokater har skrevet lidt og regler mv. i foreninger, som du måske kan bruge: http://www.forumadvokater.dk/content/aftalefrihed-vedt%C3%A6gterne-bestemmer

Dit bedste bud er, at få kontaktet administratoren og få indhentet en kopi af vedtægterne.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Christian. Uden vedtægterne kommer man ingen vegne. For snart 10 år siden blev den gamle lov om ejerforeninger ophævet. I den mener jeg at huske at fristen var 14 dage (men det kan du ikke bruge til noget idag).

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Har jeres ejerforening en advokat eller anden sagkyndig til at varetage administrationen? I så fald kan du henvende dig til denne og bede om vedtægterne samt en redegørelse om retsstillingen.

Hvis det ikke er tilfældet, og I IKKE har særlige vedtægter tinglyst, så gælder et sæt "normalvedtægter": du kan se dem her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26866

Forudsat at normalvedtægterne gælder:

1) En ekstraordinær GF skal indkaldes med mindst 14 dages varsel - det fremgår af normalvedtægterne §5, stk. 2. Det har I jo ikke haft, og det er problematisk. Som udgangspunkt er den ekstraordinære GF derfor ulovlig, og der kan ikke træffes bindende afgørelser på den - men kun forudsat, at der ikke gælder særlige vedtægter for jeres ejerforening.

2) Det står bestyrelsen frit for, hvordan dagsordenen udformes, så det er som udgangspunkt okay.

3) Nej, det er ikke i orden. GF er et forum, hvor ejerne kan komme til orde, stille spørgsmål til bestyrelsen, fremlægge ændringsforslag og udøve indflydelse. Sådan som du beskriver det, er der faktisk ikke tale om en lovlig GF. Det er derfor meget tvivlsomt, hvorvidt afstemningen reelt er bindende.

4) Det virker problematisk, men forudsat at alle formalia er overholdt, er det som udgangspunkt i orden. Et evt. betalingskrav kan dog godt udsættes ud fra rimelighedsbetragtninger senere hen.

Husk dog at det kun forholder sig således, hvis normalvedtægterne gælder.

I første omgang er det bedst at sende en mail til bestyrelsen og evt. administrator med en indvending imod afholdelse af denne generalforsamling på baggrund af den korte varsel og den manglende adgang til at komme til orde. Husk at bede om et kopi af vedtægterne.

Skriv endelig, hvordan det går.

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu fundet vedtægterne, og der står følgende:

Der er overholdt de 8 dages varsel, omend det er gjort over helligdage. Så den er vist god nok?

Men må bare gøre opmærksom på måden hvorved generalforsamlingen afholdes. for at den ikke er fysisk, synes jeg personligt ikke er i orden, og hvis du, Alex også mener det. Er det noget jeg kan finde noget skrift om et sted?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville påberåbe mig at det fremgår af vedtægterne at indkaldelsen skal angive tid og sted. Altså en mulighed for at udtale sig.

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er angivet tid og sted, der er bare samtidig skrevet at det ikke er meningen man skal møde op. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er der kun at møde op. 

Hvis du vil forhindre en vedtagelse eller lavet ændringer til forslaget må du ud og samle stemmer....

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

De 8 dages varsel burde være overholdt, så der er ikke rigtigt noget at komme efter.

En generalforsamling er jo kun en forsamling i kraft af ordets betydning - forsamling; at man samles. Ejerforeningers generalforsamlinger er ikke rigtigt lovregulerede. Men der kan drages paralleller fra selskabsretlig lovgivning. Her er de formelle krav ganske klare - og en fravigelse kræver enten hjemmel hertil i vedtægterne eller at SAMTLIGE ejere er enige herom (selskabslovens § 76, stk. 2). Det sidste bruges især til at gennemføre såkaldte "skrivebordsgeneralforsamlinger", hvor man ikke reelt møder op men eksempelvis blot indsender en fuldmagt/stemmeseddel. Det er vel dét, bestyrelsen har forsøgt at få igennem i dette tilfælde. Men medmindre de har hjemmel hertil i vedtægterne - det fremgår i al fald ikke af §§12-14 - skal alle medlemmer samtykke hertil.

Derfor skal du kontakte såvel bestyrelsesformanden som administratoren og protestere imod denne afstemning uden forsamling. Ellers kan du risikere at fortabe din indsigelse via passivitet.

Bed i øvrigt bestyrelsen om en skriftlig redegørelse på, hvilke kriterier vinduerne skal renoveres ud fra. Er det alle vinduer ud mod vejen, alle vinduer med sorte rammer eller lign.?

Du nævner i dit første indlæg en administrator. Er dette en advokat, burde du kontakte vedkommende med dine bekymringer. Er bestyrelsen virkelig i gang med noget forkert, vil han kunne fortælle dem det.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)