Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp fra advokat eller kloge mennesker om problemer i kommende virksomhed

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 292
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JAJA5:

Hej

Jeg er kommet lidt i en kattepine, så jeg søger hjælp.
Jeg har opfundet en ny ting (dvs jeg er idemand bag det, og kan bevise det).
Problemet er bare, at jeg var i en gruppe som var tilmeldt en konkurrence, da dette skete. Konkurrencen var en innovation konkurrence om at skabe noget nyt, hvilket vi så havde gjort.

Vi har ikke andet end nogen tegninger til ideen. Dog har vi mulige fremtidspartner at samarbejde med.

Problemet er vi er blevet uvenner og de andre vil ikke arbejde videre med ideen, hvorimod jeg gerne vil.
Jeg er ny på det her område, skal siges
Og de siger de vil sagsøge mig, hvis jeg kommer til at tjene på penge på det, fordi de mener de har rettigheder til det fordi vi var sammen i starten.
Vi har prøvet at lave et kompromis i form af royalitets, men vi kan ikke nå til enighed.

Mit spørgsmål er så hvad jeg kan gøre for at undgå at komme i kattepine på længere sigt, hvis det skulle vise sig at være en god ide. Og har de overhoved krav på noget, hvis jeg ændre desgin og tegninger på vores nuværende ide?

Jeg har overvejet at lukke det hele ned og starte noget nyt op, hvor jeg ændre nogen store ting. Men vi har vundet en præmie, og den vil jeg gerne bruge, så jeg kan først lukke ned om et år. Men skal jeg være særlig opmærksom på noget eller?

Råd fra en efterhånden ganske erfaren iværksætter og investor: :-)

1. Drop tanken om patenter og beskyttelse. Du har alligevel ikke råd til at håndhæve dem, hvis de bliver brudt. Kom ud over stepperne.

2. Der er ikke nogen, der ejer en idé. Man kan eje et selskab, et varemærke eller lignende. Og man kan have et patent på nogle funktionaliteter, måder at gøre ting på, designs osv. Men hvis det er en idé, og intet er på skrift, så er det first-mover der vinder. 

3. Der er ingen der vinder på at være uvenner - forretningsverden er lille. Hvis det var mig, ville jeg afsøge alle muligheder for at samarbejde med dem. Ønsker de ikke det, så ville jeg gå videre med idéen og tilbyde dem en option i selskabet, hvis du får stor succes. Det er ikke det samme som at sige, at de har ret til noget som helst, men det er en goodwill, du gerne vil vise dem.
Husk også at en ide intet er værd. Værdien ligger i de mennesker, der evner at gøre den til virkelighed og siden til en god forretning.

Og brug så i det hele taget din tid, kræfter og liv på andet end disse tåbelige diskussioner om en ide, som måske aldrig bliver til noget og sæt i stedet tingene i værk :-) 

Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw
- iværksætter og stifter af Listen Louder

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)