Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor går grænsen til kopivarer ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Sidder og tænker lidt på en masse projekter osv, man skal jo holde hovedet lidt i gang. Og midt i alt det, slog det mig, hvor går grænsen til kopivare ?

Hvornår definere man en vare som en kopi ? jeg er klar over, at hvis der står Adidas på en sko til $3, så er den ikke ægte, men hvad med f.eks en lampe ?
Vi kan bruge f.eks PH som eksempel. De lamper har jo nogle træk, der i de fleste tilfælde gør man kan se dem, men er det en kopi hvis en lampe er 95% identisk, bare uden navn, eller med et andet navn ?

Og hvordan er det så mht. import.
Tænker på om det er lovligt at importere en lampe der ligner meget, bare som no-name, og når den så lander i mine hænder, give den sit eget navn og sælge den som sit eget mærke ?

Håber i forstår og på en let måde kan forklare :)

Mvh
Christian

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Hvornår definere man en vare som en kopi ? jeg er klar over, at hvis der står Adidas på en sko til $3, så er den ikke ægte, men hvad med f.eks en lampe ?
Vi kan bruge f.eks PH som eksempel. De lamper har jo nogle træk, der i de fleste tilfælde gør man kan se dem, men er det en kopi hvis en lampe er 95% identisk, bare uden navn, eller med et andet navn ?

Det vil også være en kopivare, da lampen er design beskyttet, og du dermed krænker PH/Louis Poulsens rettigheder... Hvor grænsen går, det er ik 100% diffineret, så det er altid en vurderingssag, om et design kommer for tæt på et andet...

Christian:

Og hvordan er det så mht. import.
Tænker på om det er lovligt at importere en lampe der ligner meget, bare som no-name, og når den så lander i mine hænder, give den sit eget navn og sælge den som sit eget mærke ?

Og i forlængelse af første svar, så bliver det ik lovligt, blot fordi man kalder det sit eget navn, da designet stadigvæk er krænket...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se hvad du mener, men hvem afgøre den slags ?

Og designbeskyttet.. ja.. men igen, hvor tæt ?

Nu er det ikke kun lamperne, men også generelt jeg tænker.. for hvis det er en PH gut der afgøre det, så er det jo umuligt i det tilfælde, osv :)

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det der dommere der afgør det hvis den ryger i retten - Du skal regne med som tommelfingerregel at mindst 15% på mere end et punkt skal være ændret - men hold dig helt fra noget der kan ligne kopier - med eller uden navn. Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/kopivarer.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Christian:

Jeg kan se hvad du mener, men hvem afgøre den slags ?

Som John siger, så er det en dommer, som i sidste ende afgøre det. Men kommer sagen dertil, og du taber, så bliver det mega dyrt i erstatning, advokatomkostninger, sagsomkostninger mm...

Christian:

Og designbeskyttet.. ja.. men igen, hvor tæt ?

Som John er inde på, så skal det varierer minimum 15%, men det er igen en flydende vurdering... Dog er der ting, som du ik må kopierer, heller ik selvom du varierer det mere end 15%. 
Kopierer du denne detalje fra Diesel, (den skrå bar), så giver det problemos uanset variationen.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt kan du krænke:

IPR, det vil sige patenter, brugsmodeller, varemærker og designs i importlandet så eh

så det simple med "bare" at se på om lampen er design beskyttet er IKKE helt nok.

En god analyse skal faktisk afgøre om din vare krænker patenter, brugsmodeller, varemærker og designs i DK.

Good luck

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Jeg kan se hvad du mener, men hvem afgøre den slags ?

Og designbeskyttet.. ja.. men igen, hvor tæt ?

Nu er det ikke kun lamperne, men også generelt jeg tænker.. for hvis det er en PH gut der afgøre det, så er det jo umuligt i det tilfælde, osv :)

Ja du har ganske ret i at det i første omgang vil være en " PH Gut " der vurderer om deres varemærke er blevet krænket. Hvis ellers varen er blevet stoppet i tolden. Den vurdering kan du så vælge at klage over. Og de skal så vurdere om varen skal frigives til dig eller det kan holde i en retssag mod dig.

Og hvis du ved at det er for tæt på originalen skal du aldrig begynde sådan en sag. Deres Advokater svindler så meget med bevisførelsen at selv Politiet i et Uland ville skamme sig over det.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er nok ikke smart, at skrive at nogen svindler ...

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mogens:
Det er nok ikke smart, at skrive at nogen svindler ...

Bare rolig, jeg har beviser på det. Og da jeg ikke nævner nogle navne er der ingen konflikter i det.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)