Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal den gode medarbejder findes eller formes?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mangler ofte arbejdskraft i et par butikker. Det arbejde, som jeg tilbyder er på ingen måde kompliceret og kræver ingen uddannelse eller lignende - bare man er moden og kan sælge ting, så er den fjong (jeg plejer at oplære folk i salg osv. inden de selv står der alene).

Desværre ser det ofte ud til at være svært at finde en god medarbejder, og DET synes jeg er er mærkeligt! Hvorfor skal det være så svært??

Indtil videre er kun (ca.) hver tredje medarbejder i stand til at sætte sig ind i tingene, være moden og lave tingene ordenligt: dvs. at næsten 2/3 af medarbejderne er ukvalificerede, laver alt for mange gentagne fejl osv. - og det forstår jeg simpelthen ikke, når arbejdet virkelig er lige til.

Eksempler på fejl, som den 2/3 af medarbejdere laver: Møder for sent op på arbejde, ignorerer banale regler om låsning af vinduer, er alt for dovne med at fylde varer op, alt for slappe mht. rengøring osv. (Jeg havde endda en medarbejder, som forlod butikken i flere minutter uden at låse døren eller kassen eller noget, fordi han "lige skulle ud i bilen" - overvågning viser en frustreret kunde uden betjening og varer/kasse-indhold som kunne stjæles - han blev fyret samme dag). Dvs. helt basale ting - og fejlene gentages på trods af, at jeg retter fejlene hele tiden.

Heldigvis har jeg den sidste tredjedel af medarbejdere, som jeg kan stole på, og som jeg gerne giver en lønforhøjelse for at beholde.

Jeg havde et studiejob for en del år siden, hvor jeg havde meget mere ansvar og hvor jeg var en del yngre af mine nuværende medarbejdere - det var der ingen problemer med, så hvorfor er der problemer med mine medarbejdere?

Det er meget frustrerende: Er det er problem, som eksisterer over alt, eller er det bare mig?

Og er det fordi, at jeg skal holde fast ved disse dårlige medarbejdere og rette op på dem og så håbe, at de så bliver bedre med tiden? Skal den gode medarbejder findes eller formes?

Råd? Tips?

God søndag :)

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Desværre er der mange rådne æbler og har selv været igennem mange medarbejdere som ikke kunne klare "banale" ting.

Det du skal huske er at mange og især unge (ufaglærte) mangler sans for detaljer og de fleste har ikke nogen anden erfaring, de kan trække på, som giver dem evnen til at være en god medarbejder.

En god medarbejder skal have erfaring at trække på og derefter former du dem til arbejdet.

MEN!

Når du ansætter og sidder overfor en medarbejder uden erfaring skal du endelig ikke bare tro at de ikke kan.
Jeg fandt en masse gode medarbejdere blandt uerfarne ved at høre deres forslag til hvordan de ville gøre butikken bedre.
Det har intet med om de rent faktisk har nogen forslag som kan skrue indtjeningen op men har du fået en person ind af døren, som har identificeret fald grupper i din butik, selvom de kun har været der kortvarigt vil de med erfaring kunne være guld værd.

Det gav også en masse at kræve ansvar fra medarbejdere fordi de fleste fik mere stolthed i deres arbejde og det hjalp på alle de andre problemer såsom forsent mødetid osv.
Jeg aner ikke hvordan din butik er skruet sammen såsom antal per vagt osv. men hver medarbejder har deres spektrum af ansvar de kan klare og giver du for meget ansvar, så knækker du dem eller der sker fejl men giver du dem for lidt, så keder de sig og finder andetsteds at arbejde.
Nogen medarbejdere kan kun klare at have ansvar for en vare kategori mens andre selv unge medarbejdere kan klare at komme med forslag til mere avanceret ting som lønforecast eller bestilling fra leverandørene.

Du nævner at du har "dårlige" medarbejdere, hvis jeg var dig ville jeg sætte mig ned og lave en plan for hver medarbejders nye ansvarsområde de kan klare.
De vil give dig mulighed for at se hvor de står erfaringsmæssigt, arbejdsmoral mæssigt og om de overhovedet har lyst til at være en del af dit team.
Dem som gang på gang ikke lever op til selv mindre ansvarsområder vil så ikke være værd at investere i.
Du skal selvfølgelig følge op med ros, forslag og høre deres ideer til forbedringer, jeg er 100% på du vil blive overrasket over hvordan "dårlige" medarbejdere kan vise fremskridt, ved at få dem til at føle sig en del af din butik.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

En tanke, som sagtens kan være forkert: Det kunne tyde på at du går efter dem som tager sig betalt med den dårligste løn, og du dermed ikke får de gode ansatte.

Betaler du minimumsløn eller tæt på, så får du den slags problemer.

Er du derimod etsted hvor alle forhold, inkl. løn, fede fester osv (eller andre sociale events alt efter aldersgruppen), er i orden, så oplever du helt andre forhold er min erfaring.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en helt universel problemstilling.

Jeg har direkte og indirekte trænet mere end 1000 medarbejdere.

København er et lorte område.

Men et ubegrænset antal gode, villige og relativt billige
medarbejdere kan sagtens fremskaffes.

Hvor mange skal du bruge og hvornår?

MVH fra Ejler Ottesen

Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

I USA når de skal ansætte sælgere, bruger de meget den metode, med når de skal bruge 5 sælgere, ansætter de 20 og så sortere dem fra, der ikke er egnet, i takt med de finder ud af, hvem der er bedst og mest pålidelig.

Tilmeldt 28. Nov 05
Indlæg ialt: 181
Fra  http://www.labagatelle.co.uk Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu du selv bringer butikker op i dit indlæg, så kan jeg da kun give dig ret i at forfærdeligt ansatte er helt under standard, men jeg ser nu også en rød tråd igennem det. Alt for mange af de ansatte er unge / unge studerende som typisk ingen interesse har i det de skal sælge. Når jeg eksv. går ind i tøj forretninger, så står der gerne en flok pigebørn som enten har travlt med at fortælle om weekendens "strabadser", eller også står de og glor alle andre steder hen, end hos kunden.

Denne holding er ikke bare noget jeg ser i tøj forretninger, men er mere et generelt billede. Så et godt råd er, ansæt nogle som er modne af alder, og ikke af sind som det tyder på er dem som du er gået efter.... unge, med et modet sind (hænger typisk ikke sammen ;) ).

labagatelle.co.uk Erotiske luksus produkter i højeste kvalitet.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 14
Indlæg ialt: 23
Fra  SeoGruppen Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er desværre et problem som eksisterer de fleste steder..

Den gode medarbejder skal have det basale i orden. Fx ansvar og selvdiciplin og resten kan så formes.

"Man kan tage hesten ned til vandhullet, men man kan ikke tvinge hesten til at drikke" .

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Noget som også er helt essentielt, er et godt arbejdsklima og gode arbejdsforhold. Mangel på dette, kan nedbryde selv den bedste medarbejder. Og det nytter ikke noget at det i praksis er i orden. Magter chefen ikke at have fingeren på pulsen og fjerne "negative påvirkninger" og udvikle løbende, kan det hele også være lige meget.

Fra Kbh.
Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror Lars har ret og at du får hvad du betaler for

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)