Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Viderefakturering af EU-indtægt til danske partnere

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København N
Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en stor kunde i Sverige, som jeg månedlig fakturer med "reverse tax, buyer settles VAT" - altså den svenske virksomhed afregner svensk moms inden pengene bliver sendt over EU-landegrænserne. Jeg inkluderer naturligvis svensk CVR-nummer på virksomheden - som man skal. 

Sagen er den, at jeg har visse danske (samt nogle udenlandske) partnervirksomheder, som jeg skal viderefakturere noget af indtægten til. De har gennem min virksomhed investeret i det produkt, som den svenske virksomhed sælger i Sverige. 

Når jeg modtager pengene fra Sverige (hvor der altså er betalt svensk moms), så skal jeg fordele pengene videre gennem udbetalingsbilag som viderefakturering. 

Jeg mener ikke, at jeg bør lægge moms oven på de udbetalinger, jeg viderefakturer. I princippet kunne jeg få den svenske virksomhed til at til at dele fakturaen op til virksomhed A, B og C i Danmark - og så skulle der i hvert fald ikke moms på. Her gælder reglen om, at momsen bliver betalt i Sverige. 

I dag har jeg over telefonen talt med SKAT, og de mener at der skal moms på mine viderefaktureringer af den udenlandske indtægt. Efter at jeg forklarede mere, så var de mere i tvivl. Dybest set vil det jo betyde dobbeltmoms af det oprindelige beløb - først moms i Sverige, siden moms i Danmark. 

Er der nogen, der har erfaringer med udbetalinger/viderefaktureringer af denne type? 

Jeg mener, at løsningen må være at lave udbetalingsbilag UDEN moms, men hvor der henvises til den/de fakturaer, hvoraf en andel udbetales/viderefaktureres samtidig med at man også inkluderer den svenske virksomheds svenske CVR-nummer på dette bilag

Jeg håber på at høre fra nogen! 

De bedste hilsner fra Niels 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

du må ikke bare lave udbetalings bilag til danskere fra din momsregistrerede virksomhed. Jeg forstår dog ikke dobbelt momsen, for hvis de fakturerer dig det beløb du fortæller de skal ha med moms, så får du momsen oven i og opbevarer til skat skal ha den og de andre danske trækker jo helt fuldstændigt samme moms fra når de får din faktura, så dansk moms får ikke mere eller mindre, og det koster ikke modtager en øre og du får ikke en øre mere eller mindre

Det er i alle fald lige det hurtige synspunkt her, men andre kan jo vide mere. Ellers ring til en revisor og brug lidt penge (kan ikke være dyrt) og få konkret svar, skat får du bare forvirret i telefonen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København N
Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og tusind tak for svaret. 

Skal lige sige, at jeg ikke får momsen med og ikke kan/må lægge den ovenpå. Det er lidt det samme, som hvis man tjener penge på Google Adsense - så får man heller ikke momsen med fra Irland. Den bliver afregnet i Irland. 

Så på den måde kan man sammenligne mit "problem" med hvis to virksomheder skal dele indtægt fra Google Adsense, der kommer ind på én konto og hvor momsen allerede er betalt i et EU-land (Irland i dette tilfælde). 

Så problemet med dobbeltmoms er meget virkeligt, hvis man ikke må fordele allerede momset indtægt fra udlandet mellem to danske virksomheder, hvor begge virksomheder naturligvis henviser til den oprindelige faktura med svensk CVR-nummer. 

Men jo, jeg tror at jeg skal have fat i en revisor, der ved noget om fakturering/moms over grænser. Er der nogen, der kender en som ikke er alt for dyr at få et par svar ud af? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Thimmer:
De har gennem min virksomhed investeret i det produkt, som den svenske virksomhed sælger i Sverige. 

Hvis det alene er penge som dine partnere har investeret - så er der ikke tale om om momspligt (eller fakturering i gængs forstand).

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels,

Der skal lægges moms på, såfremt der skal fremsendes en faktura/afregningsbilag imellem to danske firmaer. Det havde jo ikke været anderledes, hvis du modtog en faktura fra den danske samarbejdspartner - så havde der jo været moms på.

Du mister ikke noget ved at lægge moms på.

Momsen fra Sverige er jo udelukkende en administrativ moms, som du håndterer internt i din virksomhed, og ender i 0 kr.

Momsen fra DK kan du fradrage som købsmoms, og din danske partner/leverandør skal indbetale momsen til SKAT. I begge tilfælde går regnestykket igen i 0 kr., da du får pengene fra SKAT, som du videresender til din danske partner, som derefter betaler dem tilbage til SKAT.

Læs i øvrigt mere om afregningsbilag her: 
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068788&chk=206521&layout=353121

-----

Men... som Henrik nævner, så kan det være, at der slet ikke skal faktureres imellem dine danske partnere og dig. 

Hvis der er tale om en investering, så kan det være, at afkastet skal udbetales som udbytte, eller som tilbagebetaling af investeringen (lån/renter) - afhængigt af, hvilken model I har anvendt.

Fra København N
Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik - tusind tak for svaret! Det er helt præcis hvad der sker. Har du nogen idé om, hvordan udbetalingerne kan laves rent bogføringsmæssigt? 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken aftale har du indgået med dine investorer?

Det kan ikke bogføres før, vi har overblik over det.

Fra København N
Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin og tak for dit svar! 

Med hensyn til den første model, du nævner, er det så sådan at jeg i det tilfælde at en partnervirksomhed skal have 1.000 kroner udbetalt laver et afregningsbilag på 1.000 kroner + moms (1.250 kr), som jeg overfører til partneren. Efterfølgende får jeg de 250 kroner tilbage i negativ moms

Det virker jo lidt omsonst at jeg skal "låne" Skat 250 kroner, som jeg så får tilbage ... Skidt for likviditeten i selskabet, når flere udbetalinger er på 25-50.000 kroner. 

Med hensyn til din anden model (investering), så er der i nogle tilfælde tale om investering i form af penge og i andre tilfælde tale om investering i form af adgang til kundedatabaser som er svære at værdisætte. Vil man så kunne udbetale som afkast af en investering uden moms? 

Det lyder i hvert fald som du har temmelig meget styr på sagerne - så jeg er meget interesseret i at høre dine svar! 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Thimmer:

Med hensyn til den første model, du nævner, er det så sådan at jeg i det tilfælde at en partnervirksomhed skal have 1.000 kroner udbetalt laver et afregningsbilag på 1.000 kroner + moms (1.250 kr), som jeg overfører til partneren. Efterfølgende får jeg de 250 kroner tilbage i negativ moms? 

Det virker jo lidt omsonst at jeg skal "låne" Skat 250 kroner, som jeg så får tilbage ... Skidt for likviditeten i selskabet, når flere udbetalinger er på 25-50.000 kroner. 

Ja, det er sådan det gøres.

Men det var jo ikke anderledes, hvis din partner havde faktureret dig 1.000 kr. + moms. Så havde du også skulle betale momsen, som du først efterfølgende kunne få refunderet.

Det er ikke SKAT, men din samarbejdspartner, som opnår en fordel af likviditeten. Når SKAT udbetaler pengene til dig, så får de jo samtidig pengene fra din partner (såfremt I har samme indberetningsperiode, eks. kvartalsvis moms).

Niels Thimmer:

Med hensyn til din anden model (investering), så er der i nogle tilfælde tale om investering i form af penge og i andre tilfælde tale om investering i form af adgang til kundedatabaser som er svære at værdisætte. Vil man så kunne udbetale som afkast af en investering uden moms? 

Der er umiddelbart to modeller for investering:

1) Din partner har indskudt ansvarlig kapital i dit selskab, og skal have afkast i form af udbytte.

2) Din partner har lånt kapital til dit selskab, som du skal tilbagebetale, og der tillægges renteafkast.

Det lyder mest til, at det er model 2 I har anvendt for den kapital der er indbetalt, dog har du også fået stillet adgang til kundedatabaser til rådighed, hvilket nok ikke kan komme ind under kategorien investeringer, og dermed bør afregnes som en løbende service via faktura eller afregningsbilag.

Fra København N
Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Martin - alt står lysende klart for mig nu! - Du må have prøvet det her med moms-problemer førBig Smile

1. model: Partner har investeret med en kundedatabase eller andet produkt, der ikke kan opgøres direkte i kroner/ører: 

- Her laves der enten afregningsbilag og udbetales med købsmoms. Jeg må sluge, at jeg giver partneren en likviditetsfordel på de 25 % i nogle måneder ind til negativ skat tilbagebetales. 

2. model: Partner har investeret/lånt med et beløb i kroner/ører

- Her udbetales afkast/rente/tilbagebetaling jf. kontrakten med partneren. Dette er momsfritaget. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)