Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Om boligudlejning og investering i ejendom

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra R
Tilmeldt 21. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har for nyligt købt et rækkehus, med henblik på udlejning. Jeg fik det til en fornuftig pris(1.015.000) og har siden brugt små 50.000 på at male, lave køkken og slibe gulve. Det skal siges at den tidligere ejer havde røget indenfor i 20 år, og efterladt huset i en meget ringe stand. Jeg har fundet en lejer, som inden så længe flytter ind. Huset er købt i et nyoprettet ApS selskab og er finansieret med et 80% f5 kreditforeningslån på 30 år og de sidste 20% har jeg selv lagt som indskud.

Mit ønske er inden for den nærmeste fremtid, at købe endnu et lille rækkehus med henblik på udlejning. Alle rækkehusene er bygget i samme stil og størrelse, med undtagelse at det jeg har købt, som er udbygget med 15m2. Dem med nyt køkken og bad, går i snit til 1.250.000 i almindelig handel. Mit spørgsmål går nu på, hvorvidt det er muligt at få mit rækkehus revurderet, så jeg får mere friværdi. Tanken var så, at jeg ville bruge friværdien som indskud i rækkehus nummer 2. Kan det lade sig gøre? Eller hvad er den bedste plan herfra?

På forhånd tak

mvh

Sebastian

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Sebastian, at belåne et hus til eget brug og belånet et hus der er udlejet, er to forskellige ting.

Når du belåner et hus til eget brug, så kan du få op til 80% af købesum eller kreditforeningens vurdering.

Når du belåner et hus som er udlejet, er princippet det samme som en boligudlejningsejendom. Kreditforeningen foretager en kapitaliseret vurdering, hvor indtægter = leje indgår og ejendommens udgifter trækkes fra. Kreditforeningen beregner et afkast og får på den måde den kapitaliserede vurdering. Som en tommelfingerregel siger man, at et udlejet hus kan belånes med ca. 60%. 

Du skal også være opmærksom på, at hvis du har foretaget en belåning til eget brug, og du efterfølgende udlejer huset, så kan kreditforeningen kræves lånet nedbragt, så belåningen svarer til den belåning du kunne have fået efter udlejningsprincippet.

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)