Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp i forbindelse med ansættelse af flexjobber

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 17
Indlæg ialt: 1
Fra  Liv i Balance Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en forespørgsel om ansættelse af en person, der skal ud i flexjob 2-4 timer ugentligt.

Det virker umiddelbart fristende, da jeg godt kan bruge lidt hjælp til administrative opgaver i min klinik (kostvejleder).

Jeg har dog svært ved at gennemskue, hvad det medfører i praksis. Jeg har talt med jobcenteret, som bl.a oplyser, at der kræves en optimal indretning af arbejdsplads - herunder indkøb af hæve/sænkebord, kontorstol. m.m. iht. til Arbejdstilsynet.

Der skal desuden tegnes en arbejdsskadeforsikring.

Og måske er der endnu flere ting, jeg skal være opmærksom på?

Jeg mangler derfor stadig hjælp til at overskue, om der er flere konsekvenser, jeg skal tage højde for, inden jeg beslutter mig for at kaste mig ud i at blive arbejdsgiver - altså om det er "besværet" værd.

Kan nogen herinde hjælpe mig med at forklare helt konkret, hvad jeg skal foretage mig, og hvad jeg skal være opmærksom på i forbindelse med ansættelse af en flexjobber?

På forhånd mange tak :-)

Kh

Karin

Fra Århus
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 167
Fra  Illux.dk Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej KarinS

Hmm... Det er selvfølgelig svært at komme med et konkret råd. Når jeg ikke kender din situation og den pågældende flexjob kandidat, men den første medarbejder er den absolut den mest besværlige. Jeg syntes især at det er op af bakke at sætte sig ind i alle regler om ansættelseskontrakt, løn, ferie, søgnehelligdage mm. Derudover skal du med en ansat også udarbejde en apv.

Jeg vil være bange for at gevindsten ved de få timers tilført arbejde bliver slugt af den tid du bruger på at sætte dig ind i de forskellige ting.

Venlig hilsen Nees - Business Development Engineer Medejer af Illux A/S, Elefantprint.dk og AntHouse Production.

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor er vedkomne blevet bevilget flex job ?

Du bør nok vente indtil dommen fra Billund bliver færdigbehandlet, da den vil få store konsekvenser for flexsystemet.

Fra Roskilde
Tilmeldt 12. Jul 11
Indlæg ialt: 8
Fra  Serop ApS Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karin

Der er flere ting, der skal tages hensyn til. Nogle har at gøre med, at det er din første medarbejder, og nogle ting handler specifikt om, at medarbejderen er i fleksjob.

Ud over arbejdsskadeforsikringen skal du jo også registrere løn hos SKAT og (afhængigt af medarbejderens timetal) til at betale til ATP, barselsfond, LG og flere andre ting. Det plejer dog at gå så nogenlunde automatisk, når man først indberetter lønnen til SKAT. Du kan også lave en aftale med Lønningsbureau, der tager sig af udbetaling, indberetning, fremsendelse af lønsedler osv. osv.

Som med alle andre ansatte skal du have lavet en ansættelseskontrakt, og da det er en fleksjobber, skal den sendes til orientering til den relevante faglige organisation. Når det drejer sig om administrative medarbejdere vil det sige HK. Med fleksjobbere skal man tage udgangspunkt i den tilsvarende overenskomst (jf. Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats, § 70e, stk. 4). Og da den som sagt skal tjekkes i fagforeningen er det godt at have styr på detaljerne.

Det behøver ikke at være noget problem. Når der er tale om en fleksjobber og så få timer, plejer de at være til at tale med mht. aftaler om arbejdstid, pension og tillæg.

For nogle år siden skrev jeg en lille artikel om ansættelse af fleksjobbere, den kan læses her: Info til arbejdsgivere om fleksjob.

En af fordelene ved fleksjobbere er, at du er berettiget til sygedagpengerefusion fra dag 1, så det er ikke den store udgift, når vedkommende bliver syg. Men du skal huske at budgettere med, at fleksjobbere også holder ferie, så du skal spare op til feriepenge/løn under ferie.

Som nogen vist også har nævnt her i tråden, skal du også sørge for indretning af arbejdspladsen og udfærdige en APV. (Og LAD VÆR' med at skriv af efter nabovirksomheden - det er kun ministre, der gør den slags!).

Hvis du har spørgsmål er du naturligvis velkommen til at henvende dig.

Venlig hilsen

Steen Andersen

Seniorkonsulent

-------------------------------------------------

SEROP ApS

Ringstedgade 10b, 4000 Roskilde

CVR: 29135789

Tlf.: 7023 3838 | www.serop.dk

Email: personaleafdelingen@serop.dk

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karin

Ofte inden en ansættelse af  en flexjobber, har virksomheden personen i praktik og det kan typisk være et forløb på mellem 4 og 13 uger tænker jeg.

I den tid er der så mulighed for at bedømme de faglige kvalifikationer, personligt match, stabilitet m.v og den periode er omkostning fri for virksomheden.

Personen er desuden forsikret af kommunen.

Efter praktikken er virksomheden ikke forpligtiget til at ansatte.

Hilsen fra Henrik

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steen

Måske husker jeg fejl - men har der ikke været eller måske stadig er, yderlige økonomisk hjælp at få til virksomheder, der ansætter flexjobbere på under 10 timer ugentligt ?

Hilsen fra Henrik

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Karin

Jeg kan varmt anbefale en fleksjobber, hvis du vil ansætte alligevel. 
Du har præcis den samme mængde bøvl som ved en almindelig ansættelse, og du får en ekstremt loyal medarbejder, fordi vedkommende har meget svært ved at finde job andre steder.

Jeg har skrevet om mine erfaringer her: https://altivisten.dk/vores-fleksjobber-sgu-ikke-fleksjobber/

Venlig hilsen

Hans

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)