Jeg har fået en forespørgsel om ansættelse af en person, der skal ud i flexjob 2-4 timer ugentligt. Det virker umiddelbart fristende, da jeg godt kan bruge lidt hjælp til administrative opgaver i min klinik (kostvejleder). Jeg har dog svært ved at gennemskue, hvad det medfører i praksis. Jeg har talt med jobcenteret, som bl.a oplyser, at der kræves en optimal indretning af arbejdsplads - herunder indkøb af hæve/sænkebord, kontorstol. m.m. iht. til Arbejdstilsynet. Der skal desuden tegnes en arbejdsskadeforsikring. Og måske er der endnu flere ting, jeg skal være opmærksom på? Jeg mangler derfor stadig hjælp til at overskue, om der er flere konsekvenser, jeg skal tage højde for, inden jeg beslutter mig for at kaste mig ud i at blive arbejdsgiver - altså om det er "besværet" værd. Kan nogen herinde hjælpe mig med at forklare helt konkret, hvad jeg skal foretage mig, og hvad jeg skal være opmærksom på i forbindelse med ansættelse af en flexjobber? På forhånd mange tak :-) Kh Karin |
Hej KarinS
Hmm... Det er selvfølgelig svært at komme med et konkret råd. Når jeg ikke kender din situation og den pågældende flexjob kandidat, men den første medarbejder er den absolut den mest besværlige. Jeg syntes især at det er op af bakke at sætte sig ind i alle regler om ansættelseskontrakt, løn, ferie, søgnehelligdage mm. Derudover skal du med en ansat også udarbejde en apv.
Jeg vil være bange for at gevindsten ved de få timers tilført arbejde bliver slugt af den tid du bruger på at sætte dig ind i de forskellige ting.