Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af skat fra Patreon indkomst (ongoing crowdfunding)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

I min enkeltmandsvirksomhed kommer en stor del af min indkomst fra hjemmesiden http://www.patreon.com

Patreon.com er en hjemmeside hvor man kan oprette sig som creator. Når man er creator, hvilket jeg er, kan brugerne på hjemmesiden vælge at støtte dig med et beløb om måneden f.eks. 5$. Tilgengæld for støtten får brugeren adgang til forskellige belønninger. F.eks. kan de få adgang til at downloade kildekoden til forskellige spil, som jeg har lavet. Man kan se på patreon som en slags crowdfunding, som aldrig stopper. Jeg håber at det giver et indblik I hvad patreon er for en størrelse. 

Mit spørgsmål lyder på hvordan jeg skal håndtere dette overfor skat. pt. indberetter jeg indkomsten fra patreon som en del af overskudet i min virksomhed. Jeg er dog i tvivel om det er den rigtige måde at gøre det på. Hvis jeg læser op på skats hjemmeside, så står der at crowdfunding skal indberettes til donationsnævnet, men jeg har jo ikke en dato for hvornår min crowdfunding slutter, fordi den bare fortsætter. Kilde: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2172087

Jeg er pt. ikke momsregistreret da min indkomst kun ligger på ca. 30.000 kr. årligt. Skulle de ske, at jeg kunne snige mig op over de 50.000 kr.  så er jeg faktisk heller ikke sikker på om indkomsten fra patreon.com er momspligtigt. 

Jeg tænker at jeg er nødt til at ringe til skat for at få en afklaring, men jeg ville lige høre om der der nogle her inde som måske havde erfaringer med det.

Så for at opsummere mine spørgsmål:

1. Håndterer jeg indkomsten korrekt i forhold til skat.

2. Er indkomsten momspligtig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke det lyder donationsbasseret - for du giver dem jo belønninger i form af kildekode til spil - og så er det rewardsbasseret - alm skat af indtægten og momspligt grænse 50.000 kr forventet omsætning på en hver 12 mdr periode

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/10/crowdfunding.html

ET ekstra besvær hvis dine brugere er private i EU - for så det formentlig en elektronisk ydelse og dermed momspligt og registreringspligt for dig ved salg af spille kode (uanset crowd) så du skal momsindberette i de enkelt EU lande (sker via skat.dk) og så er der ikke en undergrænse http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, mange tak for svare og dine blog indlæg, det hjalp meget på forståelsen. Efter at have læst dine indlæg og lavet lidt yderligere research er jeg ikke i tvivel om at det falder under elektroniske ydelser. Jeg er dog ikke 100% sikker på hvad du mener med at der ikke er en undergrænse, mener du at jeg skal momsregistreres selvom jeg ikke har en momspligtig indkomst på over 50.000 kr.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

ja der er ikke en undergrænse for salg til private i EU af elektroniske ydelser desværre - hvis det er dig som står for salget men kender ikke det firma du taler om - det er fra kr 1 og kan så ske i skat.dk onestopshop - men kræver jo så administration via dit salg for du SKAL kende personen og landet for hvert salg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, mange tak for det.

Jeg har et andet sprøgsmål. Jeg er ikke momsregistreret pt. men det ser jo ud til, at jeg skulle have været det. Hvordan bør jeg takle det?

Jeg har mulighed for at se alle mine ordre igennem og beregne moms på alle de EU kunder, som har købt digitale ting af mig, eller støttet mig via. patreon.

Vil jeg fint kunne nå at momsregistrere mig og indberette momsen for hele året nu. Eller har jeg et problem fordi jeg ikke har sat mig 100% ind i tingene i starten af året.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Så enkelt er det vel ikke John. Som jeg mener det så tillægger Patreon faktisk moms på folks indbetalinger når det er fra EU. Så inden der pludselig bliver lavet momsregistreringer må man lige se mere på aftaleforholdene.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Så enkelt er det vel ikke John. Som jeg mener det så tillægger Patreon faktisk moms på folks indbetalinger når det er fra EU. Så inden der pludselig bliver lavet momsregistreringer må man lige se mere på aftaleforholdene.

det har jeg da heller ikke sagt - jeg har skrevet at HVIS det er ham der sælger til EU private så må han undersøge OM det er tilfældet eller ikke - hvis patron står vor EU VAT så går jeg ud fra det klart fremgår af deres betingelse, og så er den jo ikke længere momsmæssigt - og så må vi vel være i 50000 alm momsgrænse - da det vel ikke er honorar med indberetning - men jeg har slet ikke læst patreon - kun forholdt mig til at trådstarter skrive han får crowdfunding og til gengæld giver spille nøgler til private i EU - 
Ind og kig i deres betingelser - det må givet fremgå - 

vh JOhn H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde godt læst betingelserne :) jeg kunne bare ikke gennemskue at de stod for begge sider.

Hvis vi siger at patreon er min eneste indtægt i mit firma, og den kommer til at overstige 50.000 kr. på et år. Skal jeg så stadig momsregistreres, og indberette moms, eller er det 100% ude af billedet når patreon selvom håndterer det? Med andre ord er indkomstent slet ikke "momspligtig" pga. den måde de håndterer det på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

VEnt på Whiskey .- men jeg mener - med mindre det kunne være honorar så er du momspligtig efter normale momsregler - og så når du giver patreon dit moms nr så må de formentlig have en måde at håndtere det på så momsen ikke bliver dobbelt/skæv - det er der i alle fald mange type - itunes mig bekendt-  saxo f.eks med bøger hvor de tager monsen for de ikke momsrestrerede og i princip gør samme - for momsregistrerede, hvor de så bare ændrer den samlede betaling så man selv håndtere sin salgsmoms efter deres oplysninger - pris mod kunde og det man modtager er det samme som jeg forstår det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)